• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • skantz81
    ebuer skrev 2015-08-31 12:18:58 följande:

Hej skantz81

Hva mener du med om han inte får tidligare tid? Hvem er han?

ebuer skrev 2015-08-31 12:18:58 följande:

Hej skantz81

Hva mener du med om han inte får tidligare tid? Hvem er han?

Våran handläggare menade jag
  • ebuer

Hej skantz 81

Å ja :))

Men kan du forklare meg hvordan du har gjort anmelden??

Vi har ringt Agnes og hun sier bare jeg kan se på pappirene deres etter 4 måneder.

Jeg tenker også anmelde det har gått 10 måneder. Hva kan du anbefale oss?

• Miss Honey

Ringde västerås o som vanligt svarar en idiot som säger att väntetiderna är 18 månader ville be henne dra åt helvete men det kmr inte ändra på nått ,: 10 månader har gått o fortf. Ingen handläggare :/

• Mimmipigg
    Miss Honey skrev 2015-08-31 13:40:55 följande:

Ringde västerås o som vanligt svarar en idiot som säger att väntetiderna är 18 månader ville be henne dra åt helvete men det kmr inte ändra på nått ,: 10 månader har gått o fortf. Ingen handläggare :/

Känner med dig helt! Vi har oxå Västerås (blev förflyttad dit från Örebro av nån anledning men har inte fått reda på varför) och har nu väntat 13 månader utan handläggare o varje gång man ringer får man samma svar. 18 månaders väntetid! Frågade du vilken månad de handlägger just nu? De ska ju ha förflyttat första kvartalet av 2014 (jan-april) till Uppsala så de borde va i andra kvartalet nu kan man ju hoppas men med Västerås vet man aldrig då de är såååå sega. 
  • z h

Sundsvall enheten säger också likadant och de är också väldigt sega tycker jag. Man känner sig väldigt besviken och hopplös när de har höjt upp till 18 månader efter att de har lovat oss14 månaders väntetid. Borde man inte följa de lagar som gällde den tiden ansökan kom, det är helt sjukt att de bara förlänger & förlänger väntetiden, det känns att man aldrig kommer fram!

Ni som har fått beslut efter att ni har ringt Mig.V några ggr, hur ofta har ni ringt till de??

• Avine

Hej,

Jag undrar om någon har ett direkt nummer till Norrköpings enheten? Är det någon idé att ringa och försöka få någon att titta på ärendet?

Webb ansökan: Jan 2015

Intervjumail : maj 2015

Intervju: 16 Aug 2015

Beslut : oklart

Handläggare: ingen

Tack!

• Aaahh

Hej. Samma problem här angående uppehålls tillstånd. Förmularen skickades in september 2014, intevju april 2015 och ännu inget beslut fattat. Helt otroligt. Man kommer inte fram på telefon och när man kommer fram så får man samma svar. Att ha tålamod med väntan. Verkar inte finnas någon ordning alls. Vi är gifta och allt har skickats in sedan dag ett. Men ingen handläggning ännu :(...

• sjömannen
    Avine skrev 2015-08-31 16:59:26 följande:

Hej,

Jag undrar om någon har ett direkt nummer till Norrköpings enheten? Är det någon idé att ringa och försöka få någon att titta på ärendet?

Webb ansökan: Jan 2015

Intervjumail : maj 2015

Intervju: 16 Aug 2015

Beslut : oklart

Handläggare: ingen

Tack!

Enligt ambassaden i Kiev skall det vara 010-485 71 92. Jag får bara konstig ton och bortkoppling, så ring på 010-485 49 16, där finns i alla fall en telefonsvarare som talar om att den du söker är tjänstledig. Vid annat svar - då har du tur.
  • Pinturicchio
    sjömannen skrev 2015-08-31 18:25:43 följande:
    Enligt ambassaden i Kiev skall det vara 010-485 71 92. Jag får bara konstig ton och bortkoppling, så ring på 010-485 49 16, där finns i alla fall en telefonsvarare som talar om att den du söker är tjänstledig. Vid annat svar - då har du tur.
    Förra veckan så ringde jag vanliga kundtjänsten och killen där sa till mig att just enheten i Norrköping håller på och provar en ny grej, de ska inte längre ha något nummer att ringa till utan alla handläggare på enheten skulle få egna nummer som man kunde ringa till och för tillfället får man gå via huvudväxeln och så kopplar de en till någon handläggare i Norrköping. Inte testat detta dock än.
  • Miss Honey
    Mimmipigg skrev 2015-08-31 15:05:19 följande:
    Känner med dig helt! Vi har oxå Västerås (blev förflyttad dit från Örebro av nån anledning men har inte fått reda på varför) och har nu väntat 13 månader utan handläggare o varje gång man ringer får man samma svar. 18 månaders väntetid! Frågade du vilken månad de handlägger just nu? De ska ju ha förflyttat första kvartalet av 2014 (jan-april) till Uppsala så de borde va i andra kvartalet nu kan man ju hoppas men med Västerås vet man aldrig då de är såååå sega. 
    Frågade inte vilka månader de jobbar med eftersom dem ljuger ändå det e inte ens lönt o fråga dem bara ljuger o ljuger så jävla sega seriöst ska vi vänta tills nästa år på att våra partner ska komma e detta mänskligt blir så jävla arg man har ingen makt alls vet inte vad jag ska ta mig till blir galen snart o det värsta av allt e om man kanske får avslag efter denna långa väntan man blir ju orolig :(
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid