• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Naabz
    Igår, 11:03   #2997
    Medlem

Nu fick vi äntligen vårt besult 27/8, efter 7 månader! Vi ansökte 25 Januari (brasilien), fick intervju email 8/7, va på intervjun 29/7 och fick sedan komplettera med bevis på boende tillsammans runt den 8/8 och nu är det äntligen klart!! 
    Jag hoppas att dom ordnar upp allt detta snart så att folk inte behöver vänta så förbannat länge utan att veta ett skit!! Jag håller tummarna för er alla, att ni snart får ert beslut!!

• Naabz
    Naabz skrev 2015-08-30 01:57:47 följande:
    Igår, 11:03   #2997
    Medlem

Nu fick vi äntligen vårt besult 27/8, efter 7 månader! Vi ansökte 25 Januari (brasilien), fick intervju email 8/7, va på intervjun 29/7 och fick sedan komplettera med bevis på boende tillsammans runt den 8/8 och nu är det äntligen klart!! 
    Jag hoppas att dom ordnar upp allt detta snart så att folk inte behöver vänta så förbannat länge utan att veta ett skit!! Jag håller tummarna för er alla, att ni snart får ert beslut!!
    Glömde skriva att detta är från en person som skriver på flashback
  • ebuer

Hej Alla :))

Vi har fått händlaggare ca 1 og halv måned siden. Når vi ringer henne hun sier at vi må bare vente. Hva kan dere anbefale oss? Skal vi forsette å ringe oftere eller skal vi bare slutte å ringe?

Ansøkt: 24/10/2014

Intervjuet: 30/04/2014

Årendet ligger i Gøteborg

• Elaaunna
    Donna90 skrev 2015-08-29 12:48:24 följande:

Hej Elaaunna,

Varför ska ni skicka in ny ansökan? Ni har väl också redan väntat länge vad ja minns. Har det hänt något i ert ärende?

Kör på webb då vem som helst kan öppna det. Pappersansökan stannar ju bara i den enheten den skickas till, oavsett vad de säger att de slagits ihop. Vår handläggare är från Sundsvall, intervjumailet från Sundsvall och beslutet kommer komma från Sundsvall.

Vi har hunnit få avslag under tiden :(
  • fsecure22

Vill du berätta skälet till avslag??  Även denna typ av information hjälper oss andra......

• Elaaunna
    fsecure22 skrev 2015-08-30 21:27:46 följande:

Vill du berätta skälet till avslag??  Även denna typ av information hjälper oss andra......

Har skrivit om det då när det var aktuellt .. Men visst..

Beslutsfattare tyckte att förhållandet är inte på riktigt. Det pga några fel/missförstånd mellan min partner och intervjuare. Handlar om datum.

Mitt råd är att gå igenom allt ni har sagt på intervju... Man vet aldrig vilken idiot på migv kommer att handlägga det!

Lycka till alla!

PS skriver på Mob därför kort :)
  • skantz81
    ebuer skrev 2015-08-30 19:27:35 följande:

Hej Alla :))

Vi har fått händlaggare ca 1 og halv måned siden. Når vi ringer henne hun sier at vi må bare vente. Hva kan dere anbefale oss? Skal vi forsette å ringe oftere eller skal vi bare slutte å ringe?

Ansøkt: 24/10/2014

Intervjuet: 30/04/2014

Årendet ligger i Gøteborg

Hej

Har för mig vi hade samma handläggare agnes ?

Jag skrev till henne att jag skulle göra en jo anmälan mot migrationsverket och gbg och henne själv, då pratade hon med team ledaren som gav oss en ny handläggare och som hade tid tidigare, jag ska ju på interjuv I gbg agnes hade inte tid förens i slutet på okt början på nov, våran nya handläggare hade rid 15 sept .

Vi har då väntat 10 månader och är beviljade förtur sedan maj månad
  • ebuer

Hej skantz81

Ja vi har samme händlaggare.

Når du sa til Agnes at du skal anmelde migrationsverket og henne så fikk du en ny händlaggare??

Skal du på intervjuet i 15 september???

• skantz81
    ebuer skrev 2015-08-31 11:03:46 följande:

Hej skantz81

Ja vi har samme händlaggare.

Når du sa til Agnes at du skal anmelde migrationsverket og henne så fikk du en ny händlaggare??

Skal du på intervjuet i 15 september???

Hej

Jag sa till henne samma dag som 9 månader hade gått och jag gjorde en anmälan

Japp jag Ska dit den 15 september om han inte får en tidigare tid
  • ebuer

Hej skantz81

Hva mener du med om han inte får tidligare tid? Hvem er han?

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid