• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • MikaelLjung

Fick en idé. Om vi istället för att lägga ner onödig energi på att skälla på stackars överarbetade tjänstemän, som förmodligen jobbar nästan sönder sig på ett illa skött statligt verk, försöker göra något konstruktivt och skriver en riktigt bra och genomarbetad anmälan till Justitiekanslern och eventuellt Europadomstolen? 

Får vi till ett riktigt bra skriven anmälan kan säkert kvällsblaskorna vara nyfikna!

Är det några som är på?

Har nu om en och en halv vecka väntat 10 månader, känns inte ok att vänta i 8 till..

Hittade denna fina text "Oskälig handläggningstid kan utgöra en försummelse från myndigheten och det du kan göra är att väcka talan om skadestånd mot staten enligt 3 kap 2 § Skadeståndslagen, lagen.nu/1972:207, och/eller grunda skadeståndstalan direkt på att staten brutit mot konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. 
    Du måste kunna visa att dröjsmålet har orsakat dig ekonomisk skada eller kränkning om du ska lyckas få skadestånd enligt 3 kap 2 § Skadeståndslagen. När det gäller konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna har du rätt även till rent ideellt skadestånd. "

lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid

• sjömannen
    MikaelLjung skrev 2015-08-31 23:01:58 följande:

Fick en idé. Om vi istället för att lägga ner onödig energi på att skälla på stackars överarbetade tjänstemän, som förmodligen jobbar nästan sönder sig på ett illa skött statligt verk, försöker göra något konstruktivt och skriver en riktigt bra och genomarbetad anmälan till Justitiekanslern och eventuellt Europadomstolen? 

Får vi till ett riktigt bra skriven anmälan kan säkert kvällsblaskorna vara nyfikna!

Är det några som är på?

Har nu om en och en halv vecka väntat 10 månader, känns inte ok att vänta i 8 till..

Hittade denna fina text "Oskälig handläggningstid kan utgöra en försummelse från myndigheten och det du kan göra är att väcka talan om skadestånd mot staten enligt 3 kap 2 § Skadeståndslagen, lagen.nu/1972:207, och/eller grunda skadeståndstalan direkt på att staten brutit mot konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. 
    Du måste kunna visa att dröjsmålet har orsakat dig ekonomisk skada eller kränkning om du ska lyckas få skadestånd enligt 3 kap 2 § Skadeståndslagen. När det gäller konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna har du rätt även till rent ideellt skadestånd. "

lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid

Låter absolut som en god idé. Vi måste agera med samlad kraft och gemensamma argument. Det borde ju finnas några tusen anknytningspersoner som sitter i samma rävsax, och med dagens möjligheter med distansmöten så borde vi klara det enkelt.
    Jag försökte för cirka en månad sedan med att skapa en protestista att skicka till Stefan Löfvén, Morgan Johansson, Anders Danielsson, Mikael Ribbenstropp och Cecilia Borin .Till denna lista anmäldes totalt 26 stycken, vara fyra ogiltiga nicknamn ströks från den lista. Efterhand blev det bara ett jäkla jiddrande över att det skulle skrivas si och så, så efter ett tag lade jag ner detta försök.

Vi är några dagar inne på den tionde månaden, och är absolut med på att sammanställa något. Häller du i uppstarten och trådarna???
  • toufik17

Kan inte vi som bor i Stockholm kunna ses på en AW och prata genom vad vi kan göra.... Saken är det blir inget om man vill starta något via nätet... Det är bättre med penna och papper och att vi ses ansikte mot ansikte.

Status för min fru

Lämnade in ansökan 10 oktober 2014

Intervju 16 april 2015

Fortfarande inget som har hänt

När jag pratar med örebro enheten så säger dem december januari kommer hon att få beslut... Sedan tar det upp till 4 veckor att hon får kortet... Med andra ord kanske hon är i sverige februari mars... Är detta inte kränkning mot mänskliga rättigheter????

//T

• Jorgen
    sjömannen skrev 2015-08-31 23:49:38 följande:
    Låter absolut som en god idé. Vi måste agera med samlad kraft och gemensamma argument. Det borde ju finnas några tusen anknytningspersoner som sitter i samma rävsax, och med dagens möjligheter med distansmöten så borde vi klara det enkelt.
    Jag försökte för cirka en månad sedan med att skapa en protestista att skicka till Stefan Löfvén, Morgan Johansson, Anders Danielsson, Mikael Ribbenstropp och Cecilia Borin .Till denna lista anmäldes totalt 26 stycken, vara fyra ogiltiga nicknamn ströks från den lista. Efterhand blev det bara ett jäkla jiddrande över att det skulle skrivas si och så, så efter ett tag lade jag ner detta försök.

Vi är några dagar inne på den tionde månaden, och är absolut med på att sammanställa något. Häller du i uppstarten och trådarna???

Jag satt ju och lekte med siffrorna som MIGV tillhandahåller lite tidigare...då borde det röra sig om ungefär 49 000 ärenden som väntar på beslut just nu. Detta beräknat för den 1 augusti. Alltså minst 98 000 personer som är direkt drabbade av detta kaos just nu! Sen har vi all runtomkring som indirekt blir drabbade då det sliter väldigt hårt psykiskt. Tror dom flesta drabbas av att man tappar sugen och att det slår på det dagliga livet mer eller mindre.

Vet inte hur många vi är som hänger här på forumet...men det är nog många fler som läser varje dag än som skriver. Men man tycker ju att det på något sätt borde gå att få detta uppmärksammat. Tidningarna verkar ju tyvärr ha noll intresse av det. Är det för det inte är politiskt korrekt...eller att det är viktigare att lägga ut gamla filmer om gulliga husdjur och barn. Kan även vara för att nu har Paradise Hotel börjat ny säsong...så då måste nog halva styrkan på Aftonbladet bevaka det. Samhällsnyttan framför allt

Lätt att bli bitter och luttrad när man sitter i den här situationen. Jobbigast är ju att inte ha en susning alls om hur lång tid det ska ta. Livet blir ju liksom ställt på paus. När det gäller protestlistan så tror jag tyvärr att det lyste igenom alltför klart hur frustrerad du kände dig och formuleringen kanske inte blev helt lyckad. Sen tvivlar jag på att den hade gjort någon större skillnad. Men...ett initiativ iallafall så det tycker jag var bra :)
    Tror man måste försöka synas mer. Anmälningar och skrivelser är tyvärr inget som hjälper i närtid. Kan ta flera år innan dom grubblat klart.
    Tror enda sättet är att göra en samlad insats och protestera på ett sätt som kanske någon kvällstidning eller annat media blir lite nyfiken. Ska man lämna in en protest så borde man göra det i samlad trupp till Rosenbad...det borde synas.

Lite svårt när man sitter i norra Sverige förutom att försöka pumpa in mail till våra aftontidningar för att dom kanske ska uppmärksamma detta. Men jag kan gärna hjälpa till att samla ihop material till någon form av protestskrivelse som förhoppningsvis tas på allvar.

• fsecure22

Jag tror absolut att vi kan påverka beslutsfattarna med samlade aktioner. Men problemet är att vi inte är samlade. Några tycker att det är en djup orättvisa att svenska medborgare behandlas illa, andra kan inte ställa upp på den problembeskrivningen. Frågan är om vi kan enas om att handläggningstiderna ska minskas till maximalt en månad för samtliga med anhörigärenden och strunta i våra andra grundläggande värderingar på invandringspolitik.?

• Jorgen
    fsecure22 skrev 2015-09-01 10:30:48 följande:

Jag tror absolut att vi kan påverka beslutsfattarna med samlade aktioner. Men problemet är att vi inte är samlade. Några tycker att det är en djup orättvisa att svenska medborgare behandlas illa, andra kan inte ställa upp på den problembeskrivningen. Frågan är om vi kan enas om att handläggningstiderna ska minskas till maximalt en månad för samtliga med anhörigärenden och strunta i våra andra grundläggande värderingar på invandringspolitik.?

Jag tror det är svårt att komma med ett sådant krav. Det skulle nog inte anses som seriöst och dessutom har det inget lagligt stöd. Tror man måste luta sig mot 9-månadersgränsen som dom INTE för överskrida och att dom ska hålla vad dom lovat på hemsidan sedan i april-maj nån gång. 
    För att komme ner på "rätt siffror" innan nyår bör dom ta beslut i ca 50 000 ärenden. Fram t.o.m 1/8 hade dom tagit ca 24 500 beslut. Deras egen prognos är att dom ska besluta i 78 600 anhörigärenden 2015....
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-09-01 12:13:15 följande:
    Jag tror det är svårt att komma med ett sådant krav. Det skulle nog inte anses som seriöst och dessutom har det inget lagligt stöd. Tror man måste luta sig mot 9-månadersgränsen som dom INTE för överskrida och att dom ska hålla vad dom lovat på hemsidan sedan i april-maj nån gång. 
    För att komme ner på "rätt siffror" innan nyår bör dom ta beslut i ca 50 000 ärenden. Fram t.o.m 1/8 hade dom tagit ca 24 500 beslut. Deras egen prognos är att dom ska besluta i 78 600 anhörigärenden 2015....
    Att måla upp alla svårigheter innan man tagit sig an problemet är ju att vara en sann pessimist, där valspråket brukar vara: Det är alltid för sent att ge upp!
    Tycker att fsecure22 har en god grundtanke
  • Anonym (beso)

Ni som fått beslut!

Hur långt innan fick ni handläggare?

• Jorgen
    sjömannen skrev 2015-09-01 12:32:23 följande:
    Att måla upp alla svårigheter innan man tagit sig an problemet är ju att vara en sann pessimist, där valspråket brukar vara: Det är alltid för sent att ge upp!
    Tycker att fsecure22 har en god grundtanke
    Det är en hårfin linje mellan att vara pessimist och realist brukar dom säga
    Skulle nog vilja se mig mer som realist. Brukar inte måla fan på väggen i onödan.
    Men nu snackar vi om en myndighet...inte ett serviceminded firma som är rädd att förlora sina kunder. Så jag tror personligen att det är bäst att metodiskt speca vad dom gör som är fel och rent av olagligt enligt svensk lag. Påpeka deras lögner angående handläggningstid.
    Men visst fanken skulle jag vara glad om dom kunde rassla igenom allt på en höft...fast det tvivlar jag starkt på att dom gör....

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid