• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • agirlnamedbill

Vad sjukt att bm pratar mycket om vikt när man är gravid! Vad SKA man väga som gravid för att dom inte ska klaga?

Tycker att det viktiga är att man får i sig vanlig svensk kost varje dag och tar sina vitaminer om man tycker det behövs så ska inte bm klaga.. Förstår kanske att om man äter för lite, typ 500-1000kcal per dag bara så kan man få prata med en dietist..

Jag ligger på 1500kcal normalt och kommer göra det tills andra trimestern då kan man öka till 1750-2000kcal. Det borde väl låta rimligt?

• Sommarsnö
    madde10 skrev 2014-09-16 17:42:16 följande:

Jag har också fått svar från tataa. Mailade även BB Stockholm family och dom tog 15000! Så jag tjänar på att åka ner till Göteborg om det blir aktuellt. Nu ska jag vänta på att göra KUB som blir den 30 september.

Man kan tydligen ta proverna på en vårdcentral om de kan hjälpa en med det så slipper man åka till Göteborg.
  • Madelen b
    tjej89 skrev 2014-09-16 14:50:57 följande:
    Jag väger också mer än vad man "ska"

Men tycker inte att jag ska banta när jag är gravid.

Jag äter nyttigt, visst jag käkar inte bara bönor och blad. Men jag sitter inte å hets äter chips och tårtor som Hannah Widell pratade om i deras podcast.

Hoppas det känns bättre denna gång :)
    Nä precis!!' Men är sjukt jobbigt att ha någon påpeka detta när man redan är så medveten av sin kropp som man är som gravid!!
  • thatgirl1

Ni som är sjukskrivna, får man fråga varför ni är sjukskrivna?

Denna vecka har det känts lite bättre för mig, men har själv inte mått bra det senaste men vet inte om de skulle sjukskriva mig för det.. ( bl.a. yrsel, svimningskänslor, sus i öronen, huvudvärk varje dag nu i 3 v., en enorm trötthet). Jag jobbar 100% som förskollärare. Tog 1 och ett halvt år för oss att få ett plus och eftersom min sambo haft testikelcancer som 23-åring så är man ju extra orolig om man stressar järnet och det skulle visa sig att man får missfall..

• thatgirl1

Min tanke skulle då vara att vara sjukskriven 25% så jag i alla fall slipper att arbeta på fritids och kan ägna mig åt min förskoleklass och vår planering.

• Linaslus

Jag är sjukskriven 100% för hyperemisis gravidarium (extremt gravititets illamåeende) finns inte en möjlighet för mig att jobba då jag knappt får behålla någon mat alls. Har knappt orken att hålla mig på benen.
    Har varit sjukskriven från v7 fram tills förlossning med mina bägge andra barn oxå.

• Madelen b
    thatgirl1 skrev 2014-09-16 20:48:02 följande:

Ni som är sjukskrivna, får man fråga varför ni är sjukskrivna?

Denna vecka har det känts lite bättre för mig, men har själv inte mått bra det senaste men vet inte om de skulle sjukskriva mig för det.. ( bl.a. yrsel, svimningskänslor, sus i öronen, huvudvärk varje dag nu i 3 v., en enorm trötthet). Jag jobbar 100% som förskollärare. Tog 1 och ett halvt år för oss att få ett plus och eftersom min sambo haft testikelcancer som 23-åring så är man ju extra orolig om man stressar järnet och det skulle visa sig att man får missfall..

Min rygg har gett upp, klarar inte att utföra arbetet, sjukskriven 50% denna vecka ut sedan får vi se! Min rygg har inget m graviditeten att göra men fk är sten hårda med sjukskrivningar och graviditeter! Vet inte ens om ja får betalt denna sjukskrivning !!
  • DiplomatiskaJag
    Madelen b skrev 2014-09-17 06:07:30 följande:

Min rygg har gett upp, klarar inte att utföra arbetet, sjukskriven 50% denna vecka ut sedan får vi se! Min rygg har inget m graviditeten att göra men fk är sten hårda med sjukskrivningar och graviditeter! Vet inte ens om ja får betalt denna sjukskrivning !!

Det är så sjukt att man ska behöva oroa sig övrr om man får sjukersättning eller ej. Oavsett om ryggens besvär beror på graviditeten eller ej så kan du inte utföra dina arbetsuppgifter. Tycker att har läkaren bedömt att man behöver sjukskrivning så skanfk gå på det och inte syna formuleringarna i sjukintyget i sömmarna.
  • JhjärtaK
    madde10 skrev 2014-09-16 17:42:16 följande:

Jag har också fått svar från tataa. Mailade även BB Stockholm family och dom tog 15000! Så jag tjänar på att åka ner till Göteborg om det blir aktuellt. Nu ska jag vänta på att göra KUB som blir den 30 september.

Oj! Mer än dubbelt så dyrt! Ja då är det ju mycket billigare att ta en resa till Gbg helt klart! Men hoppas såklart att vi båda slipper pga fina kub-siffror
  • Bell13
    tjej89 skrev 2014-09-16 14:48:21 följande:
    När jag väntade min son så tyckte jag det var väldigt mycket fokus på vikt och motion, hur mycket jag fick gå upp ect.

Att jag faktiskt väntade barn försvann lite... Ska bli tuffare denna graviditet!
    Jag sa nu att jag rör på mig i min vardag t ex cyklar till tunnelbana osv och att det räcker just nu. Andra trimestern blir bättre och då kan jag köra lite mer.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)