-
En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
-
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
-
Att banta under grav är ju farligt. Vet en tjej som gjorde det och bara gick upp 5 kg. Hennes baby vägde 2300 g och fick tas ut med akut snitt då hjärtat inte fixade värkarna. Små barn klarar ju en förlossning sämre.agirlnamedbill skrev 2014-09-16 18:14:49 följande:
Vad sjukt att bm pratar mycket om vikt när man är gravid! Vad SKA man väga som gravid för att dom inte ska klaga?
Tycker att det viktiga är att man får i sig vanlig svensk kost varje dag och tar sina vitaminer om man tycker det behövs så ska inte bm klaga.. Förstår kanske att om man äter för lite, typ 500-1000kcal per dag bara så kan man få prata med en dietist..
Jag ligger på 1500kcal normalt och kommer göra det tills andra trimestern då kan man öka till 1750-2000kcal. Det borde väl låta rimligt?
-
Hej allihopa!
Idag har vi specmvc och ultraljud igen. Men jag fick tjuvkika på en galen bebis i måndags på akuten efter att ha fått en elchock. En läkare försökte mäta men den lilla slog volter och var en riktig vild liten. Ca v 11+3 i måndags. Vi får se idag om hen är lite lugnare.
-
Oj vad lite! Jag äter 3200 kcal som absolut minimum om dagen. Annars tappar jag muskelmassan.agirlnamedbill skrev 2014-09-16 18:14:49 följande:
Vad sjukt att bm pratar mycket om vikt när man är gravid! Vad SKA man väga som gravid för att dom inte ska klaga?
Tycker att det viktiga är att man får i sig vanlig svensk kost varje dag och tar sina vitaminer om man tycker det behövs så ska inte bm klaga.. Förstår kanske att om man äter för lite, typ 500-1000kcal per dag bara så kan man få prata med en dietist..
Jag ligger på 1500kcal normalt och kommer göra det tills andra trimestern då kan man öka till 1750-2000kcal. Det borde väl låta rimligt?
-
Har gjort en mätning på hur mycket min kropp behöver och det är 1500kcal per dag. Dagar då jag tränar äter jag ett mål mer men det har inte blivit så mycket nu pga illamående och trötthet. Jag är 168 lång och väger 75kg och är nöjd med det så tror inte att 1500kcal är för lite alls.alhi skrev 2014-09-17 08:38:50 följande:Oj vad lite! Jag äter 3200 kcal som absolut minimum om dagen. Annars tappar jag muskelmassan.såkandetgå
-
Ja det är helt sjukt folk som ens tänker tanken :(Bell13 skrev 2014-09-17 06:58:12 följande:Att banta under grav är ju farligt. Vet en tjej som gjorde det och bara gick upp 5 kg. Hennes baby vägde 2300 g och fick tas ut med akut snitt då hjärtat inte fixade värkarna. Små barn klarar ju en förlossning sämre.
-
kvinnors basnivå är 2225 kcal i fertil ålder.agirlnamedbill skrev 2014-09-17 08:46:01 följande:Har gjort en mätning på hur mycket min kropp behöver och det är 1500kcal per dag. Dagar då jag tränar äter jag ett mål mer men det har inte blivit så mycket nu pga illamående och trötthet. Jag är 168 lång och väger 75kg och är nöjd med det så tror inte att 1500kcal är för lite alls.
Jag är 174 cm och 64 kg och lever ett ganska aktivt liv med har ett kontorsjobb. Otroligt att det är så olika. När jag bantade efter att barnen var födda så åt jag 1800 och hade tappat 35 kg på två månader. -
Finns ju tjejer/kvinnor med ätstörningar som förvärras under graviditet. Söker de sig till mödravården får de förhoppningsvis stöd och hjälp. Jag tycker att det är jobbigt att gå upp mycket. Äter nyttig mat och alltid frukost, lunch och middag och två mellanmål. Blir sugen på socker kvällstid och dricker då vatten med hallon eller annan frukt i och äter grönsaker som t ex tomat, paprika eller rädisor. Är i v 12 och har gått upp drygt 3 kg och är ändå rätt nöjd med det.agirlnamedbill skrev 2014-09-17 08:47:51 följande:Ja det är helt sjukt folk som ens tänker tanken :(
-
Också hyperemesis gravidarum. Just nu testar jag att jobba 50%. Jag äter en himla massa mediciner som kontrollerar kräkningarna hyfsat och blir galen av att ligga hemma men blir det värre så är det heltidsvila som gäller, så har det varit i mina tidigare graviditeter. Jag har aldrig haft problem med FK men de är noga. Just trötthet är nog svårt. Vilken vecka är du i? Om du är frisk för övrigt så går ju trötthet och de bitarna över efter första trimestern. Men alla problem ska så klart diskuteras med bm, hon vet bäst.thatgirl1 skrev 2014-09-16 20:48:02 följande:
Ni som är sjukskrivna, får man fråga varför ni är sjukskrivna?
Denna vecka har det känts lite bättre för mig, men har själv inte mått bra det senaste men vet inte om de skulle sjukskriva mig för det.. ( bl.a. yrsel, svimningskänslor, sus i öronen, huvudvärk varje dag nu i 3 v., en enorm trötthet). Jag jobbar 100% som förskollärare. Tog 1 och ett halvt år för oss att få ett plus och eftersom min sambo haft testikelcancer som 23-åring så är man ju extra orolig om man stressar järnet och det skulle visa sig att man får missfall..
Du kan ju också sjukskriva dig själv i upp till en vecka utan sjukintyg om du vill. -
Jag känner också att det är väldigt mycket viktfokus under graviditeten men jag berättade för min bm när jag väntade dottern att jag tidigare haft "lättare" variant av ätstörning och att jag tyckte det var jobbigt med vikt så hon kommenterade aldrig min vikt när jag sa den mer än "så bra" typ någon gång. Och då gick jag ändå upp från 70 till 91 kg och jag är 174 cm lång.
Denna gången har jag inte sagt något än men skall nog göra det ändå för jag vill inte att hon skall kommentera om det inte är så att hon misstänker havandeskapsförgiftning eller något annat mindre bra.
Denna gång har jag iaf en våg hemma så slipper väga mig med alla kläder på mvc -
Ja det är ju en helt annan sak att ha ätstörningar än att bara vara ytlig. Och det är ju stor skillnad på att äta nyttigt och moffa. Man ska ju äta nyttigt och mycket grönsaker det är ju asbra :)Bell13 skrev 2014-09-17 09:50:14 följande:Finns ju tjejer/kvinnor med ätstörningar som förvärras under graviditet. Söker de sig till mödravården får de förhoppningsvis stöd och hjälp. Jag tycker att det är jobbigt att gå upp mycket. Äter nyttig mat och alltid frukost, lunch och middag och två mellanmål. Blir sugen på socker kvällstid och dricker då vatten med hallon eller annan frukt i och äter grönsaker som t ex tomat, paprika eller rädisor. Är i v 12 och har gått upp drygt 3 kg och är ändå rätt nöjd med det.