-
En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
-
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
-
Oj ja, du måste ha väldigt mycket bättre ämnesomsättning än jag då! Jag behöver hålla mig på typ 800-1000 för att gå ner..alhi skrev 2014-09-17 09:12:56 följande:kvinnors basnivå är 2225 kcal i fertil ålder.
Jag är 174 cm och 64 kg och lever ett ganska aktivt liv med har ett kontorsjobb. Otroligt att det är så olika. När jag bantade efter att barnen var födda så åt jag 1800 och hade tappat 35 kg på två månader.såkandetgå
Men egentligen så är det ju dumt att räkna kcal, jag gjorde det en stund med hjälp av en app när jag skulle gå ner.. Dagar då jag drack alkohol och åt stor middag plus pizza på natten då var jag uppe på nästan 3000 men har aldrig kommit över 3000 när jag räknat i alla fall. -
Jag räknade mest för skojs skull för att alla tycker att jag äter mycket. Älskar mat men äter aldrig godis eller chips.agirlnamedbill skrev 2014-09-17 10:38:26 följande:Oj ja, du måste ha väldigt mycket bättre ämnesomsättning än jag då! Jag behöver hålla mig på typ 800-1000 för att gå ner..
Men egentligen så är det ju dumt att räkna kcal, jag gjorde det en stund med hjälp av en app när jag skulle gå ner.. Dagar då jag drack alkohol och åt stor middag plus pizza på natten då var jag uppe på nästan 3000 men har aldrig kommit över 3000 när jag räknat i alla fall.
En normal dag är:
äggröra till frukost på 5-6 ägg
mellanmål en macka
lunch 2-3 portioner veg skollunch (är lärare)
mellanmål mackor eller liten portion lagad mat
middag fisk, skaldjur eller kyckling ca 250 g + kolhydrater
kvällsmat gröt
dricker ca en liter mjölk och juice också -
Men hörrni, släpp detta med kcal nu. Annars är det ju lika mkt fokus här på vikt, som ni menar att det är hos bm :)
-
Jag va så illamående under min förra grav (min 2a) och blev inlagd 3 tilfällen pga näringsbrist! ut kom en stark flicka på 3250gram. hon är 6år idag fullt frisk och inga allergier och är sällan sjuk! hon tog ingen skada alls! ät som vanligt och sluta oroa er tror jag är bäst :)
-
Ja det är så sant så! Menade mest fråga om rådet om det lät bra att börja öka ca 250-500kcal i andra trimestern men så blev det lite annan diskussion :Anonym (Annelie) skrev 2014-09-17 10:46:55 följande:
Men hörrni, släpp detta med kcal nu. Annars är det ju lika mkt fokus här på vikt, som ni menar att det är hos bm :)
-
anonyma Annelie kan slappna av. Jag menar helt tvärtom att det är viktigt att äta. Ät och njut men hoppa över det onödiga.Anonym (Annelie) skrev 2014-09-17 10:46:55 följande:
-
Jag har läst lite här men inte skrivit något tror jag, hoppar in nu Väntar vårt andra barn, bf 22 april, har en son på 13 månader.
Förra graviditeten mådde jag lite illa när jag blev hungrig men kräktes inte något. Den här gången gör jag det. Inte så ofta men jag märker att det inte är lika lätt att få i sig något i tid för att hålla illamåendet i schack nu när jag har en 13-månaders här hemma. Jag och maken delar på föräldraledigheten 50% var (varannan vecka jobbar jag 2 dgr och varannan 3) så jag är hemma själv med sonen ganska mycket. Hur gör ni andra som har storasyskon där hemma? Har ni något tips? Stackars sonen kommer till badrummet när jag går in där och det känns ju inte så trevligt... -
Vill man gå ner i vikt är det rätt nödvändigt att räkna kcal :) för mig är det viktigt att komma i form igen efter graviditeten varken vill eller kan gå omkring med alla dessa kg kvar. Kan poängtera att jag älskar kolhydrater men skulle inte älska min kropp om jag vräkte i mig socker varje dag :)agirlnamedbill skrev 2014-09-17 10:38:26 följande:Oj ja, du måste ha väldigt mycket bättre ämnesomsättning än jag då! Jag behöver hålla mig på typ 800-1000 för att gå ner..
Men egentligen så är det ju dumt att räkna kcal, jag gjorde det en stund med hjälp av en app när jag skulle gå ner.. Dagar då jag drack alkohol och åt stor middag plus pizza på natten då var jag uppe på nästan 3000 men har aldrig kommit över 3000 när jag räknat i alla fall. -
finns ju snällare kolhydrater än sockerBell13 skrev 2014-09-17 11:47:18 följande:Vill man gå ner i vikt är det rätt nödvändigt att räkna kcal :) för mig är det viktigt att komma i form igen efter graviditeten varken vill eller kan gå omkring med alla dessa kg kvar. Kan poängtera att jag älskar kolhydrater men skulle inte älska min kropp om jag vräkte i mig socker varje dag :)
Äter gärna rotsaker men aldrig socker eller mjöl. -
Instämmer, och inte ska jag "straffas" bara för jag är gravid!!DiplomatiskaJag skrev 2014-09-17 06:26:22 följande:Det är så sjukt att man ska behöva oroa sig övrr om man får sjukersättning eller ej. Oavsett om ryggens besvär beror på graviditeten eller ej så kan du inte utföra dina arbetsuppgifter. Tycker att har läkaren bedömt att man behöver sjukskrivning så skanfk gå på det och inte syna formuleringarna i sjukintyget i sömmarna.