• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • mandalii
    Bell13 skrev 2015-10-29 16:45:46 följande:
    Så gjorde Douglas innan jag började med riktig mat, var ett vrak ett tag. Hoppas du kommer på varför han vaknar
    Tyvärr har det inte hjälpt här. Eller jo, det hjälpte i början, plötsligt åt han bara en-två gånger per natt efter att vi börjat med gröt mitt på dagen och sedan matportion på kvällen. Men nu har han börjat vakna var och varannan timme igen. Han rullar över på mage hela tiden och vaknar av det och vill bli vänd på rygg, så somnar han om. Har testat med babynest och att rulla kuddar bredvid men han lyckas ändå rulla över...what to do?
  • Freje
    mandalii skrev 2015-10-30 20:21:54 följande:

Tyvärr har det inte hjälpt här. Eller jo, det hjälpte i början, plötsligt åt han bara en-två gånger per natt efter att vi börjat med gröt mitt på dagen och sedan matportion på kvällen. Men nu har han börjat vakna var och varannan timme igen. Han rullar över på mage hela tiden och vaknar av det och vill bli vänd på rygg, så somnar han om. Har testat med babynest och att rulla kuddar bredvid men han lyckas ändå rulla över...what to do?

Jobbigt. Synd att inte babynest funkar för er. Har inga fler tips. Antar att det är övergående tills han vänder tillbaka själv. Men det är en klen tröst.
  • Freje

Inser att vi måste börja barnsäkra igen. Dottern står nu på alla fyra, undrar när hon börjar krypa?

• Freje

Hur ser era matscheman ut ungefär om dagarna? Hur mycket gröt och vanlig mat äter era små?

• Bell13
    Freje skrev 2015-11-04 13:20:16 följande:

Hur ser era matscheman ut ungefär om dagarna? Hur mycket gröt och vanlig mat äter era små?

Frukost en halv klämmis gröt med en halv fruktklämmis (liten)

Amning

Lunch grönsakspure en halv liten burk

Efterrätt turkisk yoghurt med fruktpure

Amning

En halv klämmis gröt med en halv fruktklämmis

Amning

Middag en halv klämmis gröt med en halv fruktklämmis

Amning

Inte så stor variation men har precis börjat introducera kyckling och det gillar han
  • madde10
    Freje skrev 2015-11-04 13:20:16 följande:

Frukost: gröt med äppelmos
    Lunch: Nån matpure, efterrätt fruktpure
    Middag: Nån matpure av grönsaker, efterrätt fruktpure
    Kvällsmål om hon är pigg; gröt med äppelmos
    Är inne på min tredje maträtt. Korvstroganoff med bulgur, fisk och potatis och nu spagetti och köttfärsås. 
    Däremellan amning, har börjat amma mer på nätterna. 
  • madde10
    Freje skrev 2015-10-31 22:10:57 följande:

Inser att vi måste börja barnsäkra igen. Dottern står nu på alla fyra, undrar när hon börjar krypa?

Jag trodde hon skulle börja krypa för en månad sen, men det har hon inte gjort som tur är. Men hon är på g så jag har också börjat tänka på det. Börjat plocka undan lite, sätta fast bokhyllor. Ska börja sätta lådspärrar snart. 
  • aprilbebis15

Hej!

För våran del är det bara amning i princip dag som natt, började med smakisar för ca 2 veckor sedan då han var 6 månader men det har inte gått så bra han har inte velat ha, så vi gjorde ett uppehåll några dagar och nu i två dagar har jag erbjudit han lite avokado och de har han smakat men inte mkt mer än max en halv tesked har han fått i sig per gång.

Önskar han vore med intresserad då jag tror han behöver lite mer nu då han rör sig mer och vore skönt att han inte är helt beroende av amning, kanske skulle nätterna bli bättre om han åt mer mat om dagarna? Någon annan som det gått trögt för med smakportionerna? Vill helst att han börjar gilla typ morot, potatis m.m innan jag erbjuder söta saker som banan.

• Freje

Det verkar som vi har liknande matupplägg. Så här ser det ut hos oss.

Frukost, gröt med rivet äpple eller päron.
    Amning

Lunch, gröt eller matpuré
    Fruktpure, oftast äpple eller päron.
    Amning

Middag, matpuré. Hittills har vi bara testat fisk som protein. Till det potatis eller pasta med grönsaker (majs, morot, palsternacka, ärtor, broccoli). Ska köpa hem kyckling härnäst och laga till.

Vi har testat yougurt som mellanmål/efterrätt men det var INTE uppskattat Det åkte ut igen illa kvickt.

Sen amning till kvällen igen. Kan bli någon mer amning under dagen också ibland.

• Freje
    aprilbebis15 skrev 2015-11-05 07:20:43 följande:
    Hej!

För våran del är det bara amning i princip dag som natt, började med smakisar för ca 2 veckor sedan då han var 6 månader men det har inte gått så bra han har inte velat ha, så vi gjorde ett uppehåll några dagar och nu i två dagar har jag erbjudit han lite avokado och de har han smakat men inte mkt mer än max en halv tesked har han fått i sig per gång.

Önskar han vore med intresserad då jag tror han behöver lite mer nu då han rör sig mer och vore skönt att han inte är helt beroende av amning, kanske skulle nätterna bli bättre om han åt mer mat om dagarna? Någon annan som det gått trögt för med smakportionerna? Vill helst att han börjar gilla typ morot, potatis m.m innan jag erbjuder söta saker som banan.
    Precis så var det för oss också. Max en tesked sen var hon inte intresserad längre. Men det vände plötsligt en dag i stort sett när hon blev 6 månader ( vi började med smakisar så smått vid 5 månader). För oss hjälpte det att testa när hon var riktigt hungrig, annars var hon inte så intresserad att testa.
    Vi har kört med rotsaker först och det älskar hon. Banan har vi provat två gånger men det gillar hon inte.
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)