• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Freje
    Sommarsnö skrev 2015-10-15 13:38:31 följande:

Det här med åkpåse - kan inte ni lite mer insatta förklara fördelar/nackdelar med det Hur länge kan man ha den - flera år? Antar att den "sitter fast" i vagnen så att den alltid finns på plats där och så tar man bara ur barnet utan åkpåse?

Jag har bara använt åkpåse så länge barnet inte går så mycket själv. Sen har jag bara haft en fäll att sitta på och ev en fleecefilt att lägga över.
  • Freje

Helt plötsligt så äter dottern allt som erbjuds, framför allt potatis och broccolipuré verkar vara en favorit. Däremot gröt är fortfarande ingen favorit. Även om det går ner några skedar. Hon blev 6 månader igår och vi har läkarbesök på tisdag. Hon sitter själv utan stöd bara en kort stund, så fort hon tappar koncentrationen så tippar hon omkull. I magläge snurrar hon som en propeller för att kolla in alla leksaker. Än så länge tar hon sig bara bakåt, men man ser att krypandet är på gång.

Hur ser sovrutinererna ut för era små? Hur ofta vaknar era?

Vår tjej somnar för natten 19:30 i sin säng, vaknar vid 23:00 för amning och sen igen vid 04-05. Sover sen till 7-tiden. Sen somnar hon ofta en stund i vagnen när vi går till förskolan med sonen. Sen vaken till efter lunch då hon har ett längre sovpass. Sen tar hon en lur igen vid 15-tiden i vagnen när sonen hämtas på förskolan.

• Bell13
    Freje skrev 2015-10-17 20:10:57 följande:

Helt plötsligt så äter dottern allt som erbjuds, framför allt potatis och broccolipuré verkar vara en favorit. Däremot gröt är fortfarande ingen favorit. Även om det går ner några skedar. Hon blev 6 månader igår och vi har läkarbesök på tisdag. Hon sitter själv utan stöd bara en kort stund, så fort hon tappar koncentrationen så tippar hon omkull. I magläge snurrar hon som en propeller för att kolla in alla leksaker. Än så länge tar hon sig bara bakåt, men man ser att krypandet är på gång.

Hur ser sovrutinererna ut för era små? Hur ofta vaknar era?

Vår tjej somnar för natten 19:30 i sin säng, vaknar vid 23:00 för amning och sen igen vid 04-05. Sover sen till 7-tiden. Sen somnar hon ofta en stund i vagnen när vi går till förskolan med sonen. Sen vaken till efter lunch då hon har ett längre sovpass. Sen tar hon en lur igen vid 15-tiden i vagnen när sonen hämtas på förskolan.

Hej, vad kul att det funkar med maten. Vi provade grötklämmis idag med jordgubbe och banan och det gillade han massor. Grönsakspure slinker också ner och turkisk yoghurt älskar han.

Han snurrar inte runt men sitter längre stunder utan stöd. Det med maten ändrades över en natt och det är skönt att han äter nu.

Douglas somnar 18.30 och äter 21.30, 01.30 och 04.30 och vi stiger upp vid 6.30 och han sover tre ggr dagtid. Jag ammar honom till sömns och vi samsover fortfarande. Börjar tänka på att testa att han ska sova i sin säng men det är så himla mysigt att sova med honom.
  • Freje
    Bell13 skrev 2015-10-17 20:35:46 följande:

Hej, vad kul att det funkar med maten. Vi provade grötklämmis idag med jordgubbe och banan och det gillade han massor. Grönsakspure slinker också ner och turkisk yoghurt älskar han.

Han snurrar inte runt men sitter längre stunder utan stöd. Det med maten ändrades över en natt och det är skönt att han äter nu.

Douglas somnar 18.30 och äter 21.30, 01.30 och 04.30 och vi stiger upp vid 6.30 och han sover tre ggr dagtid. Jag ammar honom till sömns och vi samsover fortfarande. Börjar tänka på att testa att han ska sova i sin säng men det är så himla mysigt att sova med honom.

Skönt att det börjar funka med mat för er också. Tycker det är såååå skönt att ha alternativ till amningen. Som idag var vi på ett snabbmatställe och hon vaknade o va vrålhungrig. Så skönt att ta fram en burk o värma på istället för stressa för att hitta någonstans att amma. Jag älskar att amma men gör det helst hemma i lugn o ro.

Tycker det verkar mysigt med samsovning men jag klarar inte det. Kan inte koppla av
  • Bell13
    Freje skrev 2015-10-17 22:24:17 följande:
    Skönt att det börjar funka med mat för er också. Tycker det är såååå skönt att ha alternativ till amningen. Som idag var vi på ett snabbmatställe och hon vaknade o va vrålhungrig. Så skönt att ta fram en burk o värma på istället för stressa för att hitta någonstans att amma. Jag älskar att amma men gör det helst hemma i lugn o ro.

Tycker det verkar mysigt med samsovning men jag klarar inte det. Kan inte koppla av
    På bvc i måndags upptäcktes att han bara gått upp 300 gram på 6 veckor och kurvan doppade neråt så klart. Han är ju 6 månader och väldigt vanligt att de behöver lite mer än bara mjölk då. Jätteskönt att det går smidigare med maten, märker att han sover bättre på natten och om jag får i honom en grötklämmis om dagen också så lär nattsömnen bli ännu bättre. 
    Jag vill inte heller amma "på stan" längre utan vi gör det innan vi ska sova och på natten.
  • Fr1da

Hej alla, har inte varit här på lääänge. Glömde bort mitt lösenord och tog tid att fixa :)
    En undring bara, om någon av er har tips eller råd. Min dotter är nu 6 1/2 månad och världens gladaste :) Just nu är vi på Bali och ska vara här i två veckor till. Värmen är såklart lite jobbig för henne, men vi håller oss i skuggan och där det finns fläkt/ac. Sen ett par dagar tillbaka har hon haft väldigt vattniga diarrér, så börjar oroa mig lite över att hon ska bli uttorkad. Märks dock inget på hennes humör eller allmäntillstånd. Hur länge tror ni vi kan "låta" henne ha diarré utan att göra något åt det? Hon får fortfarande mjölkersättning så får ju ändå i sig en hel del vätska, och så lite smakportioner då och då.
    Hoppas alla har det bra med sina stora småttingar :)

• Bell13
    Fr1da skrev 2015-10-20 05:44:30 följande:

Hej alla, har inte varit här på lääänge. Glömde bort mitt lösenord och tog tid att fixa :)
    En undring bara, om någon av er har tips eller råd. Min dotter är nu 6 1/2 månad och världens gladaste :) Just nu är vi på Bali och ska vara här i två veckor till. Värmen är såklart lite jobbig för henne, men vi håller oss i skuggan och där det finns fläkt/ac. Sen ett par dagar tillbaka har hon haft väldigt vattniga diarrér, så börjar oroa mig lite över att hon ska bli uttorkad. Märks dock inget på hennes humör eller allmäntillstånd. Hur länge tror ni vi kan "låta" henne ha diarré utan att göra något åt det? Hon får fortfarande mjölkersättning så får ju ändå i sig en hel del vätska, och så lite smakportioner då och då.

Vad är orsaken till diarréerna? Ett litet barn blir väldigt fort uttorkat.

Blir hon uttorkad blir hon ju inlagd och det vill man ju inte på semestern
  • Raggsockan
    Fr1da skrev 2015-10-20 05:44:30 följande:

Kissar hon fortfarande flera kisstunga blöjor per dygn? Kissar hon mindre och mindre så är det ett viktigt tecken på att hon börjar bli uttorkad, så håll koll på kissblöjorna!
  • Fr1da

Vår lilla flicka började hosta som bara den och kaskadkräkas, så vi åkte in till sjukhuset. Inga tecken på uttorkning, och alla prover hittills har sett okej ut. Hon har fått lite medicin för magen och dropp, och vi ligger här över natten för observation. Åkte till Balis bästa sjukhus så är i goda händer :)
    Hon kissar för övrigt som hon ska. Vet inte vad diarréerna beror på...

• amandanS

Vad tänderna kommer fort nu! Snart har 4 tänder i överkäken spruckit igenom, alla 4 på knappa 2 veckor! Så nu har han snart totalt 6 tänder... Och dessa två veckor kan jag säga har varit en kamp med maten hälften av tiden, inte konstigt alls visserligen :) Och till på köpet är både han och jag förkylda!

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)