-
En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
-
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
-
Nu när ni börjar ge mer mat, hur gör ni med vatten? Vissa dagar dricker hon bara ersättning/välling 2ggr.. men har svårt att få i henne vatten, visst är de mycket vatten i maten, men känns inte som de räcker ändå...
Hon spottar alltså bara ut de, har svårt att fatta att de ska drickas känns de som... eller så kanske hon bara inte är törstig?
-
Har kissblöjorna förändrats alltså känns det som det kissas mindre?Raggsockan skrev 2015-10-26 12:12:22 följande:
Nu när ni börjar ge mer mat, hur gör ni med vatten? Vissa dagar dricker hon bara ersättning/välling 2ggr.. men har svårt att få i henne vatten, visst är de mycket vatten i maten, men känns inte som de räcker ändå...
Hon spottar alltså bara ut de, har svårt att fatta att de ska drickas känns de som... eller så kanske hon bara inte är törstig?
Jag ammar två till tre ggr dagtid så inget vatten här.
Det är mycket vatten i maten också. -
Nu är det slutammat! Lilleman tar inte bröstet längre. Han bara tjuter så fort han kommer nära. Så nu ger jag upp. Vi har fått igång ätandet bra. Med både gröt och mat, och på kvällen blir det ersättning innan läggdags. Så han är antagligen redo att sluta helt enkelt. Barn nummer två som väljer bort min bröstmjölk, framför mat, den kan inte vara så god ;)
-
Kul att läsa hur det går för alla, var ett tag sedan jag var här inne.
Och roligt att småttingarna börjat äta bra. Det är samma här, vår lilla kille älskar mat! Men jag tycker det är så svårt att veta hur mycket vanlig mat man ska ge i början? Han är 6 månader och en vecka och äter nu en halv portion gröt med blåbär vid 11-tiden. Och sedan en halv burk mat på kvällen vid 18-tiden. Hur ser en vanlig dags meny ut för era barn? Och ger ni vatten till måltiderna?
Somnar kl 20:00 och vaknar första gången vid 00:30 för att äta. Sedan brukar han vakna en gång till vid 03-04 och äta igen. Sedan vaknar han på riktigt vid 07:00. Men vi har ett litet problem, och det är att han sedan ett par veckor tillbaka fått för sig att vända sig till mage i sin säng väldigt ofta. Inget problem i sig, men bara det att han inte kan vända tillbaka själv, och får panik. Och vaknar av det, och då måste mamma upp ur sängen och vända honom till rygg så somnar han om direkt. Han sover i sin egen säng. Men det är så synd eftersom han bara äter max 2 ggr per natt och säkert skulle sova betydligt bättre om han bara kunde sluta rulla över på mage, alt lära sig vända sig tillbaka på egen hand.
Någon som har eller haft det likadant? Tips? När går det över? -
Min tjej äter ibland gröt till frukost/förmiddagsmål sen ammas på dagen. Sen till middag blir det puré av en halv potatis blandat med morot/broccoli/majs/sötpotatis. Hon får rivet päron både till gröten och som efterrätt för att hålla magen igång, då hon annars blir hård av maten. Hon får inget vatten till maten, annat än på skeden ibland för att smaka. Eftersom hon ammas mest så behövs inget extra vätska än.mandalii skrev 2015-10-26 15:35:03 följande:Kul att läsa hur det går för alla, var ett tag sedan jag var här inne.
Och roligt att småttingarna börjat äta bra. Det är samma här, vår lilla kille älskar mat! Men jag tycker det är så svårt att veta hur mycket vanlig mat man ska ge i början? Han är 6 månader och en vecka och äter nu en halv portion gröt med blåbär vid 11-tiden. Och sedan en halv burk mat på kvällen vid 18-tiden. Hur ser en vanlig dags meny ut för era barn? Och ger ni vatten till måltiderna?
Somnar kl 20:00 och vaknar första gången vid 00:30 för att äta. Sedan brukar han vakna en gång till vid 03-04 och äta igen. Sedan vaknar han på riktigt vid 07:00. Men vi har ett litet problem, och det är att han sedan ett par veckor tillbaka fått för sig att vända sig till mage i sin säng väldigt ofta. Inget problem i sig, men bara det att han inte kan vända tillbaka själv, och får panik. Och vaknar av det, och då måste mamma upp ur sängen och vända honom till rygg så somnar han om direkt. Han sover i sin egen säng. Men det är så synd eftersom han bara äter max 2 ggr per natt och säkert skulle sova betydligt bättre om han bara kunde sluta rulla över på mage, alt lära sig vända sig tillbaka på egen hand.
Någon som har eller haft det likadant? Tips? När går det över? -
Här äts det mycket dagtid. Gröt med fruktpure och gröt med fruktpure är favoriten. Majs eller morot går också om det är örtkryddor på som t ex dill och timjan. Har börjat smaka på ekologisk välling och det funkar också.mandalii skrev 2015-10-26 15:35:03 följande:
Kul att läsa hur det går för alla, var ett tag sedan jag var här inne.
Någon som har eller haft det likadant? Tips? När går det över?
Ger inte vatten då vi ammar tre ggr dagtid och även på natten och det räcker enligt BVC.
Han sover bättre nu när han äter dagtid både på dag och natt. -
Glömde ju svara att vi haft samma problem, att dottern vände sig på mage. Men vi löste det genom att låta plocka fram babynestet igen. När hon ligger i det så rullar hon inte över i sömnen utan bara när hon verkligen vill då hon måst kämpa för att komma över kanterna. Men nu skulle vi kunna ta bort det igen då hon lärt sig att rulla tillbaka från mage till rygg. Dessutom så gillar hon numer att ligga på mage så det är egentligen inget problem längre.mandalii skrev 2015-10-26 15:35:03 följande:Somnar kl 20:00 och vaknar första gången vid 00:30 för att äta. Sedan brukar han vakna en gång till vid 03-04 och äta igen. Sedan vaknar han på riktigt vid 07:00. Men vi har ett litet problem, och det är att han sedan ett par veckor tillbaka fått för sig att vända sig till mage i sin säng väldigt ofta. Inget problem i sig, men bara det att han inte kan vända tillbaka själv, och får panik. Och vaknar av det, och då måste mamma upp ur sängen och vända honom till rygg så somnar han om direkt. Han sover i sin egen säng. Men det är så synd eftersom han bara äter max 2 ggr per natt och säkert skulle sova betydligt bättre om han bara kunde sluta rulla över på mage, alt lära sig vända sig tillbaka på egen hand.
Någon som har eller haft det likadant? Tips? När går det över?
-
Aha, då ska jag testa med babynestet som ligger och dammar. Upplevde du att hon sov bättre då?Freje skrev 2015-10-26 19:42:52 följande:Glömde ju svara att vi haft samma problem, att dottern vände sig på mage. Men vi löste det genom att låta plocka fram babynestet igen. När hon ligger i det så rullar hon inte över i sömnen utan bara när hon verkligen vill då hon måst kämpa för att komma över kanterna. Men nu skulle vi kunna ta bort det igen då hon lärt sig att rulla tillbaka från mage till rygg. Dessutom så gillar hon numer att ligga på mage så det är egentligen inget problem längre.
-
Är det någon som har erfarenhet av storleken på Polarn och Pyrets overaller? Är de stora i storleken? Vår pojke har storlek 74 nu, men tanken är ju att han ska kunna ha overallen hela vintern, bör man köpa storlek 80 då? Hur skulle ni ha gjort?
-
Ja för även om hon vaknar så rullar hon inte så lätt över till mage utan somnar om istället. Dessutom så är det ju lite trångt och ombonat i nestet så min tjej trivs verkligen. Men vi måste ha det helt öppet nedtill annars får hon inte platsmandalii skrev 2015-10-27 10:22:54 följande:Aha, då ska jag testa med babynestet som ligger och dammar. Upplevde du att hon sov bättre då?