• trolls

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

En fortsättning på tråden ?Vi med bf i april 2015?.
    Här kan vi börja om från början och lämna påhopp osv. bakom oss och fokusera på att vi faktiskt väntar barn =)
    Självklart får man skriva om oro osv., men det behöver inte blir en tråd som bara handlar om negativa saker =)
    ?VI VÄNTAR BARN I APRIL INTE MISSFALL NU?
  • Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
  • Bell13

Hur har ni det allihop? Här har vi slutat amma i lördags och det har faktiskt gått över förväntan. Har varit två jobbiga nattningar. Hans pappa har nattat samt sovit med honom och det är i princip bara ett uppvak nu vid 02.00 och då dricker han lite ersättning och somnar om. Han sover i princip 19.00 till 06.00 och det får vi vara nöjda med.

• Freje
    Bell13 skrev 2016-01-09 07:45:25 följande:
    Hur har ni det allihop? Här har vi slutat amma i lördags och det har faktiskt gått över förväntan. Har varit två jobbiga nattningar. Hans pappa har nattat samt sovit med honom och det är i princip bara ett uppvak nu vid 02.00 och då dricker han lite ersättning och somnar om. Han sover i princip 19.00 till 06.00 och det får vi vara nöjda med.
    Vi ammar på. Vi har haft en period då hon vägrat all annan mat. Inte ens gröt gick i. Nu har det börjat gå åt rätt håll igen. Nu äter hon gröt till frukost och blandat puré och blw till lunch och mid dag. Frukt och amning däremellan. Hon vaknar 1-2 ggr på natten för amning.

Annars så kryper hon på för fullt och har börjat ställa sig upp mot möblerna. Det har blivit några vurpor men hon blir modigare och säkrare. Får snart plocka fram sonens lära gå vagn
  • Bell13
    Freje skrev 2016-01-09 11:52:09 följande:
    Vi ammar på. Vi har haft en period då hon vägrat all annan mat. Inte ens gröt gick i. Nu har det börjat gå åt rätt håll igen. Nu äter hon gröt till frukost och blandat puré och blw till lunch och mid dag. Frukt och amning däremellan. Hon vaknar 1-2 ggr på natten för amning.

Annars så kryper hon på för fullt och har börjat ställa sig upp mot möblerna. Det har blivit några vurpor men hon blir modigare och säkrare. Får snart plocka fram sonens lära gå vagn
    Douglas kryper inte än. Han har precis börjat vända sig. Ställer jag honom på alla fyra i krypposition så gungar han och han hasar sig fram om han sitter ibland.
    Att resa sig efter möbler är nog långt borta. Är det läskigt att ge henne bitar med mat?
  • Freje
    Bell13 skrev 2016-01-09 19:30:50 följande:
    Douglas kryper inte än. Han har precis börjat vända sig. Ställer jag honom på alla fyra i krypposition så gungar han och han hasar sig fram om han sitter ibland. Att resa sig efter möbler är nog långt borta. Är det läskigt att ge henne bitar med mat?
    Hon är mycket tidigare med allt hittills om jag jämför med sonen. Han var lite senare med det motoriska, men å andra sidan tidig med att prata och forma hela meningar.

Vad gäller att ge bitar så visst är det lite läskigt, men hittills ger jag mest sånt som lätt mosas sönder i gommen. Så som mjukkokta grönsaker och smörgås. Hon har även fått blodpudding. Men jag måste erkänna att det mesta hamnar på golvet då hon mest leker med maten än. Men lite hamnar i munnen. Det håller henne sysselsatt och nöjd vid matbordet och hon övar upp pincettgreppet. Gröna ärtor är en favorit att banka och platta till

Men jag sitter hela tiden och övervakar när hon äter ifall hon skulle sätta i halsen och som hon inte själv reder ut.
  • Bell13
    Freje skrev 2016-01-09 20:36:59 följande:
    Hon är mycket tidigare med allt hittills om jag jämför med sonen. Han var lite senare med det motoriska, men å andra sidan tidig med att prata och forma hela meningar.

Vad gäller att ge bitar så visst är det lite läskigt, men hittills ger jag mest sånt som lätt mosas sönder i gommen. Så som mjukkokta grönsaker och smörgås. Hon har även fått blodpudding. Men jag måste erkänna att det mesta hamnar på golvet då hon mest leker med maten än. Men lite hamnar i munnen. Det håller henne sysselsatt och nöjd vid matbordet och hon övar upp pincettgreppet. Gröna ärtor är en favorit att banka och platta till

Men jag sitter hela tiden och övervakar när hon äter ifall hon skulle sätta i halsen och som hon inte själv reder ut.
    Douglas får kväljningar av allt som inte är slät puré. T ex lasagne för 6 månaders är det pyttesmå bitar i men det går inte. Han kväljer vid varje tugga och det är inte kul för någon av oss. Han är nog i det senare spannet gällande det mesta men det gör inget
  • Freje
    Bell13 skrev 2016-01-10 08:19:27 följande:
    Douglas får kväljningar av allt som inte är slät puré. T ex lasagne för 6 månaders är det pyttesmå bitar i men det går inte. Han kväljer vid varje tugga och det är inte kul för någon av oss. Han är nog i det senare spannet gällande det mesta men det gör inget smile1.gif
    Fast kväljningar får min dotter också av purémat med bitar i. Av någon anledning verkar det gå bättre när det är stora bitar från början då vet hon att hon måste "tugga" först.

Tycker du ska vara glad om han är i det senare spannet med motoriken. Njut av lugnet - det när som helst vara slut på det

Förresten samsover ni nu även när ni slutat amma?
    Vi har sedan en månad börjat samsova då dottern sovit extremt dåligt i egen säng. Hon vaknar hela tiden och är jätteledsen. Vet inte om det är den omtalade 8 månaders fasen.
  • Bell13
    Freje skrev 2016-01-10 14:38:21 följande:
    Fast kväljningar får min dotter också av purémat med bitar i. Av någon anledning verkar det gå bättre när det är stora bitar från början då vet hon att hon måste "tugga" först.

Tycker du ska vara glad om han är i det senare spannet med motoriken. Njut av lugnet - det när som helst vara slut på det

Förresten samsover ni nu även när ni slutat amma?
    Vi har sedan en månad börjat samsova då dottern sovit extremt dåligt i egen säng. Hon vaknar hela tiden och är jätteledsen. Vet inte om det är den omtalade 8 månaders fasen.
    Han har sovit med sin pappa sedan i lördags förra veckan. Vågar inte lägga mig bredvid honom då jag är rädd att han ska vilja amma. Tänkte ev prova ikväll och se om det går.
    Douglas vaknar upp många ggr ibland och vill kolla läget, tror det är separationsfasen.
  • Freje
    Bell13 skrev 2016-01-10 18:44:29 följande:
    Han har sovit med sin pappa sedan i lördags förra veckan. Vågar inte lägga mig bredvid honom då jag är rädd att han ska vilja amma. Tänkte ev prova ikväll och se om det går. Douglas vaknar upp många ggr ibland och vill kolla läget, tror det är separationsfasen.
    Ja, det märks att de vill ha koll på var man är hela tiden.

Hur är det, kan du sova ostört nu när han sover med pappan? Jag längtar till en helt ostörd natt utan uppvak. Har inte sovit en hel natt sen innan graviditeten. Men jag funderar på att fasa ut amningen om nån månad. Ska ju börja arbeta igen i maj, då maken ska vara pappaledig. Kan vara skönt att ha avslutat det i god tid och att hon vant sig vid att pappa går lika bra.
  • Bell13
    Freje skrev 2016-01-11 13:03:22 följande:
    Ja, det märks att de vill ha koll på var man är hela tiden.

Hur är det, kan du sova ostört nu när han sover med pappan? Jag längtar till en helt ostörd natt utan uppvak. Har inte sovit en hel natt sen innan graviditeten. Men jag funderar på att fasa ut amningen om nån månad. Ska ju börja arbeta igen i maj, då maken ska vara pappaledig. Kan vara skönt att ha avslutat det i god tid och att hon vant sig vid att pappa går lika bra.
    Nej jag har vaknat upp när han brukade vakna så ingen vidare sömn.
    Vi har sovit alla i vår säng ett par nätter och det är oerhört trångt och vi störs av varandra. Till helgen ska vi införa ny nattningsrutin där vi nattar i hans säng för att se om det blir bättre.
  • mandalii

Kul att höra hur det går för er, var ett tag sedan någon skrev här. Vår lille kille började krypa och ställa sig upp mot möbler någon dag innan hans 8-månadersdag. Nu när han blir nio månader om en vecka är det full fart här kan jag lova. Är helt slut efter att passa honom från alla farliga sladdar osv. Han är precis överallt i hela huset! Har beställt barngrindar från Ikea för att ha någon slags koll och för att kunna laga mat typ.

Jag slutade nattamma för precis en vecka sedan och det har gått bättre än väntat! Inatt vaknade han bara en gång för att kolla läget vid 23 (somnade 20:00) då jag klappade på huvudet och stoppade i nappen och så somnade han om. Sedan sov han till 07:20 då han fick välling och somnade sedan om till 08:30. Bästa natten sedan han föddes! Hoppas det håller i sig, i dåna fall ska jag sova borta en natt i helgen så får pappan ta honom och då får jag kanske min första hela nattsömn sedan han föddes! ????????

Han äter jättebra med mat och älskar att få sitta och äta små bitar själv, bröd med smör, ärtor, svarta vinbär, apelsinbitar osv.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)