• Knasbollen81

BF december 2015 :-)

Några med BF december 2015 som vill följas åt?!

Jag plussade igår och hat enligt egna beräkningar BF 5/12

• Svar på tråden BF december 2015 :-)
  • PlusLängtan

Ska tillägga att dom styvnade även efter förlossningen, men sen mjölken rann till så är det ett minne blott.

• emelieen
    PlusLängtan skrev 2015-12-20 12:51:55 följande:

Emelieem : Min mjölk kom inte igång förens våran dotters 4e dag. Hade inte läckt en enda droppe före det. Var lite orolig att inte kunna amma. Men på BB var dom övertygade. Och det kom ju igång. Så oroa dig inte för det...

Jag har inte gett ersättning än, men pumpat ur och sen har sambon gett det med flaska för att jag ska få vila någon gång när hon vaknar på natten.

Men jäklar vad jag har gråtit över det här med amningen. Jag har också haft mycket ångest över det. Mina bröstvårtor vägrar styvna och då får ju inte lillan tag. Dom har varit stenhårda genom hela graviditeten och nu vill dom inte alls. Så jag köpte "fuskvårtor" på apoteket och det funkar ju. Men det är lite krångligt med dom. Och jag antar att det inte är ok med BVC, efter vad jag har hört är dom ofta så stränga där..

Tack för ett lugnande svar :) det är inte helt lätt att veta såna saker som förstagångs förälder, som för någon som gått igenom allt detta förut... Menar du amningsnapp? Skulle inte bvc vara ok med det? Det kan väl dem strunta i känner jag. :p
  • Syndrom

BF+7 idag. Börjar bli lite segt. Och jag som hoppats livet ur mig att bebisen ska komma innan julafton. Jaja, tre dagar kvar ännu :)

• SsJj

4 dagar med konstant sammandragningar.. 25 stycken redan idag. Blir tokig. Dom känns så onödiga. Vill ha värkar eller inget alls och inte plågas såhär.. :( Sambon har dessutom jouren hela veckan och mamma som var tänkt att ta barnen åker nu i 5 dagar..

• PlusLängtan
    emelieen skrev 2015-12-20 14:29:38 följande:

Tack för ett lugnande svar :) det är inte helt lätt att veta såna saker som förstagångs förälder, som för någon som gått igenom allt detta förut... Menar du amningsnapp? Skulle inte bvc vara ok med det? Det kan väl dem strunta i känner jag. :p

Jag är också förstagångsförälder och det var en stor grej för mig att det inte kom en enda droppe innan. Förstår hur du känner. Men det löser sig säkert. Ja någon form av amningsnapp är det väl. Köpte på apoteket. Vet inte vad dom skulle säga, men har hört så mycket historier om hur hårda dom kan vara på BVC....
  • Frankie86
    PlusLängtan skrev 2015-12-21 19:34:40 följande:
    Jag är också förstagångsförälder och det var en stor grej för mig att det inte kom en enda droppe innan. Förstår hur du känner. Men det löser sig säkert. Ja någon form av amningsnapp är det väl. Köpte på apoteket. Vet inte vad dom skulle säga, men har hört så mycket historier om hur hårda dom kan vara på BVC....
    Oroa er inte för Bvc. Dom finns till för er och er lilla bebis. Man ska kunna bolla sina funderingar och problem med dom.
    Sen har dom sina rekommendationer att gå efter, men jag har aldrig hört någon fått skäll för amningsnapp. Det är ju ett hjälpmedel för att amningen ska fungera.

Tänk på att man har rätt att byta Bvc-sköterska om man inte känner sig nöjd och trygg med sin.

Det är mycket funderingar man har som förstagångsförälder, tänk på att inga frågor är dumma :)

Hoppas det löser sig med amningen för er! Det är ju jätte skönt om det fungerar och om man vill amma. Annars finns det fullgoda alternativ i ersättning. Glöm inte det :)

Idag är min lilla Alice 3v, ska till Bvc på viktkontroll. Hon har sen hon föddes enbart gått upp i vikt, så amningen lär ju fungera. Men även jag är slut på att få amma 2-3ggr per natt. Mina bröst är rätt så ömma nu. Men mellan 2-3v har dom allra flesta en tillväxtperiod och då måste dom snutta upp sitt behov.

Har beställt en bröstpump, tänkte pumpa sista kvällsmålet och ställa i kylen och ge ersättning inför natten för o se om hon sover längre första passet. 2timmar i sträck är inte tillräckligt för mig ;)
  • moruri

Bvc idag och efter att sist gått upp 400g på 4 dagar har han endast gått upp 10g nu på 7 dagar. Märkligt, men får försöka truga i honom mer ersättning.

• Frankie86
    moruri skrev 2015-12-22 16:13:41 följande:

Bvc idag och efter att sist gått upp 400g på 4 dagar har han endast gått upp 10g nu på 7 dagar. Märkligt, men får försöka truga i honom mer ersättning.

400 på 4 dagar är visserligen väldigt mycket! Vägde ni honom på samma våg?
    Vad tyckte Bvc om denna veckas vägning?

Idag vägde jag Alice, hon hade gått upp 200gram på 1 vecka :)
    Men hon har fått muntorsk och vi tror att jag har fått svamp :( så nu ska jag behandla mig för svamp och behandla hennes tunga. Gäller att ha tålamod!
  • moruri

Ja jo, veckan innan hade han dippat i sin kurva lite så vi tror det va därför han tog igen dessa 400g. Men nu är det rätt märkligt tycker jag att han inte gått upp mer än så. Ammar och ger ersättning efteråt, brukar äta ca 60ml ersättning efteråt. Är vaken och nöjd så ja, ska bara försöka erbjuda honom oftare. Så hoppas vi på att nästa vägning ser bättre ut. (Tror jag kanske kommer erbjuda ersättning bara mellan varven så jag vet vad han får i sig... Först vela jag om jag ens skulle börja amma, nu gjorde jag ju de och det har känts väldigt mysigt och bra, men nu vette
    Fan :/ ... Drar nog upp ersättningen och sedan låter han använda tutten som snuttis ist! )

• moruri

Ja, torsk har han också fått på tungan lite så vi prata om det kanske hade med saken att göra också. Här blir det bara vishy vatten till att börja med.

Svar på tråden BF december 2015 :-)