• Knasbollen81

BF december 2015 :-)

Några med BF december 2015 som vill följas åt?!

Jag plussade igår och hat enligt egna beräkningar BF 5/12

• Svar på tråden BF december 2015 :-)
  • Frankie86
    PlusLängtan skrev 2015-12-23 14:28:43 följande:
    Okej. Det var borta på liten idag, men bra att veta att man ska hålla koll på det. Har du ont i hela bröstet?
    Det kan ju vara lite mat som har kommit upp igen från magen också. Det försvinner nog inte bara sådär av sig själv torsken.

Jag har ont och är om runtom i det högra bröstet, det känns mera spänt än det vänstra när det blir fullt också.
    Misstänker inte mjölkstockning utan tror mera på svamp eftersom jag mår bra för övrigt.

Nu har jag hämtat ut min bröstpump från beemoo. Nån som har någon erfarenhet av den?

Passade på o köpa den på jollyroom på rea för 199:- :)
  • PlusLängtan

Hon har fått det igen. Så funderar...

Jag får som du väldigt ont i ena bröstet när det blir fullt, läcker massor ut det när jag sover. Sen skitont och vaknar av det...

Hur kollar man om det är svamp?

• Frankie86
    PlusLängtan skrev 2015-12-24 11:50:27 följande:

Hon har fått det igen. Så funderar...

Jag får som du väldigt ont i ena bröstet när det blir fullt, läcker massor ut det när jag sover. Sen skitont och vaknar av det...

Hur kollar man om det är svamp?

Blanda 1krm bikarbonat med 1dl vatten i ett glas och doppa tops i det och försök skrapa bort det vita från tungan. Jag tog såna stora barntops som man använder för att göra rent örat med.

Upprepa behandlingen flera ggr om dagen. Vid blöjbytena kan vara ett bra tillfälle.
    Gör så tills det vita försvunnit och någon dag extra att det är borta.
    Försvinner det inte trots behandling så prata med Bvc.

Bröstet kan ju vara ömt pga att det är överfullt och det är därför det töms ut. Mina bröst tömmer sig själva med ca 2,5 timmes mellanrum om hon inte ammat. Mycket mjölk.

Se till att alltid ha torra amningsinlägg så det inte blir varmt och fuktigt vid bröstvårtorna.

Det bränner och sticker inne i bröstet hela tiden om det är svamp. Inte bara när barnet tar tag för att äta.

Mitt bröst känns faktiskt något bättre idag.

Hoppas du förstod lite av mitt svammel :)

God jul!
  • SsJj

Vischyvatten skulle vi ta mot torsk på tungan när barnen var små.

• Frankie86
    SsJj skrev 2015-12-24 17:20:01 följande:

Vischyvatten skulle vi ta mot torsk på tungan när barnen var små.

Det fick jag också som tips från Bvc men det hittar man inte lika lätt på affären längre :)
  • emelieen

En fråga till er som fött; hade ni väldigt ont i ryggslutet innan förlossningen drog igång? Jag har som en svidande värk i ryggslutet som blir värre under sd. Har onda sammandragningar var 20e minut just nu, alltså ej alls regelbundet så, men hoppas att nått är på g :)

• velvet
    Frankie86 skrev 2015-12-24 21:55:27 följande:
    Det fick jag också som tips från Bvc men det hittar man inte lika lätt på affären längre :)
    Vad är vishyvatten? Känner mig förvirrad i hela den här torsk-grejen. ;)
  • Frankie86
    velvet skrev 2015-12-25 12:03:30 följande:
    Vad är vishyvatten? Känner mig förvirrad i hela den här torsk-grejen. ;)
    Vishyvatten fanns förr på glasflaskor som man kunde köpa på typ Ica i en drickaback :) typ nåt slags sodavatten :)

Torsk är svamp på tungan hos småbarn.
  • moruri

Tror jag också fått svamp på bröstvårtorna nu, bränner lite och sticker. >_< störigt. Kört med bikarbonatvatten nu på lillen sedan igår, börjar gå bort. Räcker det med att använda det på bröstvårtorna också eller krävs det någon annan behandling?
    Är hemma hos mamma långt hemifrån nu till efter nyår...

• Frankie86
    moruri skrev 2015-12-25 16:28:34 följande:

Tror jag också fått svamp på bröstvårtorna nu, bränner lite och sticker. >_< störigt. Kört med bikarbonatvatten nu på lillen sedan igår, börjar gå bort. Räcker det med att använda det på bröstvårtorna också eller krävs det någon annan behandling?
    Är hemma hos mamma långt hemifrån nu till efter nyår...

Vissa säger att man kan ta det på brösten, men det ska visst svida en del. Men om det är svamp i bröstet så tror jag inte det funkar.

Du kan köpa diflucan tabletter receptfritt på Apoteket, det är samma som fluconzol. Det är mot svamp. Testa att ta en tablett, blir det inte bättre på en vecka så ta en till. Annars får du kontakta Gyn om det inte går över efter det.

Hoppas det släpper snabbt! Mitt har nog gått över nu *håller tummarna*.

Torsken försvann snabbt iaf.
Svar på tråden BF december 2015 :-)