• Communitygrodan

Påbörja IVF april/maj

Jag kommer börja spruta, korta protokollet, inom några dagar och önskar kontakt med fler som vill dela erfarenheter under resans gång.

• Svar på tråden Påbörja IVF april/maj
  • minna456

Äggplock avklarat och fick 20 ägg !! Jag som trodde det skulle bli tre typ...

• cameleon
    Mytime skrev 2015-05-08 06:44:42 följande:

Håll tummarna för mig idag!

Ska till Fert idag o motivera varför ja ska få vara sövd under äggplock!

Livrädd är bara förnamnet!

O givetvis för undersökningen att de ser ut som de ska så de blir äggplock nästa vecka.

Hur gick det igår *nyfiken*
    Får du bli sövd?
  • Mytime
    cameleon skrev 2015-05-09 13:58:57 följande:
    Hur gick det igår *nyfiken*
    Får du bli sövd?
    Min dr ville inte ens höra mina argument. Han avfärdade de me att "har aldrig varit med om att rädsla skulle va ett motiv". O när ja snabbt hann nämna att ja tidigare skulle tagit prov i slidan o då gått på höga doser smärtstillande plus 20mg morfin inför den provtagningen trots detta inte gick stt genomföra pga endometriosen o att de fått avbryta o sedan söva senare för att göra om de struntade han totalt i.

Visst kunde han framföra mitt

Önskemål men i samma mail skriva att han tyckte de var onödigt..

Så sövd lär ja inte få bli :(

Hade ju räknat me äggplock på måndag dessutom. Så blire inte heller...

Sist såg de 8-9ägg på ena äggstocken o 6-7 på den andra, som skulle stimuleras.

Igår va de endast 4på den ena o inga på den andra... Hur går de till?!?!

Ska tillbaka på måndag o KANSKE plock på onsdag istället...

Tunga dagar just nu :(

O så ska man dessutom få detta att fungera me jobb o livet i allmänhet.

Sedan igår fm till nu har ja brutit ihop totalt flera ggr :(
  • Mytime

Först spray sen

sprutor med puregon sen

Ägglossningssprutan pregnyl

Äggplock - förhoppningsvis insättning

Vagiatorer 3ggr om dan

Nåt mer?

Har nåt i bakhuvudet om att de skulle va nå sprutor även efter insättning?

Har ja blandat ihop nåt el va e de för nå isf?

• MissX

Äggplock på tisdag för mig! Totalt 7 ägg har de sett så hoppas alla är fina och stora nog för att plockas och fungera sedan.

Jag tänker också mkt på själva plocket och är såklart mest rädd för smärtan. Men jag ska klara det, man får ju smärtstillande och man ska ju inte behöva ha för ont för att göra det så ska tänka positiva tankar.

Efter tisdag är det ju snart tillbakasättning om

Allt går som det ska. Hur många dagar väntar man ungefär?

Hoppas hoppas vi får ett fint ägg att sätta tillbaka!

Och alla ni andra hoppas jag såklart med får fina ägg och att plocket går bra och att vi kan se tillbaka på detta som ännu en erfarenhet i livet snart.

• Mytime

Att man får smärtlindring är ja inte orolig för, ja e mest orolig för om de vågar ge mig så stora doser som ja tror ja kommer behöva.

Min smärtstillningshistorik i år är inge bra.

Fick ett missfall i v7-8 i augusti som de sa att kroppen skulle ta hand om själv.

Slutade me äggstocksinflammation, äggledarinflammation som sen ledde till blodförgiftning och bukhinneinflammation. Sjukskriven i tre månader, inlagd nästan en månad och massor med smärtstillande o antibiotika. Mkt morfinpreparat.

Kroppen vänjer sig alltför snabbt vid sådana preparat så de ggr ja varit sövd efter detta har personalen reagerat på att de behövt ge mig riktigt höga doser för att min kropp ska reagera o likaså när ja haft ont.

Så ja hoppas verkligen ja får den mängd ja behöver plus att ja givetvis är rädd o nervös för allt annat i samband med äggplock såsom nålar, att äggen inte ska befruktas/överleva o fastna osv.

De sa på informationsmötet i början av denna resa att de skulle bli en bergodalbana både fysiskt och psykiskt, de skojade ju inte!

• Mytime

Har endometrios.

Går igenom en ivf-behandling nu o fick i fredags höra att "det är ju bara under mens du har ont så du kan inte ha ont nu" äggstimulerig pågår o JO ja har ont! Detta kom upp när ja frågade om smärtlindring nu innan ägg plockas ut, vad ja kan ta i medicinväg. Men ja kan ju tydligen inte ha ont o om ja nu mot förmodan skulle ha de får ja klara mig på alvedon....! Hur då!?

• Filli89
    Mytime skrev 2015-05-10 08:15:14 följande:

Har endometrios.

Går igenom en ivf-behandling nu o fick i fredags höra att "det är ju bara under mens du har ont så du kan inte ha ont nu" äggstimulerig pågår o JO ja har ont! Detta kom upp när ja frågade om smärtlindring nu innan ägg plockas ut, vad ja kan ta i medicinväg. Men ja kan ju tydligen inte ha ont o om ja nu mot förmodan skulle ha de får ja klara mig på alvedon....! Hur då!?

Det är så tråkigt hur läkarna behandlar oss med endo, jag har oxå endo och tog min första hormon spruta igår känner redan att det börjar värka vet ey hur resterande ska gå till, man kan heller inte ta för starka tabletter än paracetamol då man är rädd att det ska påverka negativt på eventuell graviditet. Usch håll ut syster vi klarar detta. När har du äggplock?
  • Mytime
    Filli89 skrev 2015-05-10 09:34:15 följande:
    Det är så tråkigt hur läkarna behandlar oss med endo, jag har oxå endo och tog min första hormon spruta igår känner redan att det börjar värka vet ey hur resterande ska gå till, man kan heller inte ta för starka tabletter än paracetamol då man är rädd att det ska påverka negativt på eventuell graviditet. Usch håll ut syster vi klarar detta. När har du äggplock?
    Förhoppningsvis på onsdag.

Skapligt orolig inför detta!

Verkar inte heller som man får ta nå starkare smärtstillande efter plock vilket ja inte heller kan förstå. När ägget ska tillbaka o lite innan så att medicinerna hinner gå ut kroppen kan ja köpa rakt av men de e ju några dagar där emellan!?

Första 1-2dagarna efter plock borde ju funka me morfin (oxynorm som går ur kroppen på 6h tex)?

Min kropp har inte samarbetat me mig tidigare så me min tur blire väl äggplock om flera veckor ist...! Spray fyra veckor istället för två dessutom... *frustrerad*

Vilken landsting tillhör du?
  • Längta
    iaeh skrev 2015-05-08 15:02:54 följande:

Ja det är våran första IVF behandling, mycket nya saker att lära sig. Det är fascinerande att tekniken kan göra allt detta men samtidigt kan det kännas orättvist att jag ska utsätta min kropp för så mycket smärta och hormoner för att få ett plus när andra bara behöver ha samlag. Är i en svacka nu märker jag :)

Nej dom sa inget om det men dom ojade sig väldigt. Så var lite nyfiken på om det var ovanligt!

Vi går i Västerås och gör själva äggplocket och omsättningen i Uppsala. Vart går ni?

Haha den svackan har ja vart i många ggr. Men kommer vara så värt alla sprutor pch allt när man väl väntar barn :) jag e så himla glad att de finns denna väg och gå för oss som intenså lätt kan bli med barn .

Men jobbigt e bara förnamnet på vad vi går igenom.

Ja har aldrig hört talas om fler ägg i en blåsa. Mså de kanske e lite ovanligr. :)

Vi bor i jämtland men gör plock i umeå så har bara kontakt med dom och gör ultraljuden på sjukhuset här hemma. :)
Svar på tråden Påbörja IVF april/maj