• sofabulous

Borde Pride avskaffas?

Det är många som tycker att Pride är onödigt och att skattepengar borde läggas på lite vettigare saker. Vad anser ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde Pride avskaffas?
  • Tintin i Amerika
    nattuw skrev 2019-08-11 08:29:13 följande:
    Så mycket var alltså talet om att alla är välkommen värt. De som inte röstar på rätt parti är inte välkommen.
    den som säger att alla är välkomna måste vara galen eller ha brist på verklighetsuppfattning!
    Alla som delar mina medmännskliga åsikter är välkomna!
    Alla som vill döda oss m.m. är INTE välkomna och hoppas du förstår detta:) 
    Alla är inte ALLA
  • nattuw
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-11 09:20:59 följande:
    den som säger att alla är välkomna måste vara galen eller ha brist på verklighetsuppfattning!
    Alla är inte ALLA
    Jag tror inte att det beror på galenskap eller bristande verklighetsuppfattning utan bara på att de är hycklare. Och om hycklarna slutade använda modeklyschan "alla" och istället var tillräckligt ärligt för att tala om "de som ingår i min bubbla" så skulle de iallafall, oavsett deras verklighetsuppfattning eller galenskap, framstå som mindre hycklande.
  • DanneHade
    Tintin i Amerika skrev 2019-08-11 09:20:59 följande:
    Alla är inte ALLA

Och där finner vi problemet, för det är inte bara du som tänker så.

"Alla som delar mina medmännskliga åsikter är välkomna".

Vipps så har du gjort dryga hälften av befolkningen till persona non grata gällande "din" pride-parad.

-Är du emot öppna gränser och för en restriktivare meritbaserad invandring?
    Försvinn du är inte medmänsklig nog, du är inte välkommen.

-Är du emot en dyr och i längden ohållbar välfärdsstat?

-Tycker du att svenska skattemedel skall gå först och främst till att göra Sverige till ett bättre land (och inte till världen).

Till sist slutar du upp i en parad som i det stora hela förvandlats till en enorm vänsterpolitisk intresserörelse där meningsmotståndare enbart är välkomna så länge de håller käften, ser glada ut och viftar en flagga.

Där är vi idag. Gränsen mellan din "medmänsklighet", och ren intolerans emot andras åsikter är skör, väldigt skör.

• Tintin i Amerika
    DanneHade skrev 2019-08-11 16:03:34 följande:

Och där finner vi problemet, för det är inte bara du som tänker så.

"Alla som delar mina medmännskliga åsikter är välkomna".

Vipps så har du gjort dryga hälften av befolkningen till persona non grata gällande "din" pride-parad.

-Är du emot öppna gränser och för en restriktivare meritbaserad invandring?

-Är du emot en dyr och i längden ohållbar välfärdsstat?

-Tycker du att svenska skattemedel skall gå först och främst till att göra Sverige till ett bättre land (och inte till världen).

Till sist slutar du upp i en parad som i det stora hela förvandlats till en enorm vänsterpolitisk intresserörelse där meningsmotståndare enbart är välkomna så länge de håller käften, ser glada ut och viftar en flagga.

Där är vi idag. Gränsen mellan din "medmänsklighet", och ren intolerans emot andras åsikter är skör, väldigt skör.

Sverige är redan ett bra land!
  • Tintin i Amerika
    nattuw skrev 2019-08-11 15:50:49 följande:

Jag tror inte att det beror på galenskap eller bristande verklighetsuppfattning utan bara på att de är hycklare. Och om hycklarna slutade använda modeklyschan "alla" och istället var tillräckligt ärligt för att tala om "de som ingår i min bubbla" så skulle de iallafall, oavsett deras verklighetsuppfattning eller galenskap, framstå som mindre hycklande.

Different name same shit
  • Maya84
    Glinda från Oz skrev 2019-08-11 00:35:49 följande:
    Med herregud! SD och Pride har åsikter som går helt emot varann, du säger det ju själv så vad är problemet? Det handlar inte om att förakta, Vänsterpartiet skulle t.ex inte vara välkomna på Moderaternas valvaka heller.
    "rätten att vara sig själv" som arrangörerna skryter med, innebär att man har rätt att ha åsikter som inte andra delar. Du jämför en valvaka med en festival som går ut på att "Alla ska kunna våga vara sig själva"?

Ok.
  • Glinda från Oz
    Maya84 skrev 2019-08-12 15:04:07 följande:

"rätten att vara sig själv" som arrangörerna skryter med, innebär att man har rätt att ha åsikter som inte andra delar. Du jämför en valvaka med en festival som går ut på att "Alla ska kunna våga vara sig själva"?

Ok.

De menar att alla har rätten att få vara HBTQ personer utan att få skit för det. Pride är för HBTQ personers rättigheter. Det är privata organisationer som anordnar Pride och de väljer själv hur de vill göra. Du fattar väl själv att de inte bjuder in ett parti som tycker tvärtemot dem på en demonstration. Vill du ha en annan liknelse så är moderaterna inte inbjuda om Vänsterpartiet har en demonstration för gratis busskort för moderaterna är emot det.
  • Glinda från Oz
    nattuw skrev 2019-08-11 08:29:13 följande:

Så mycket var alltså talet om att alla är välkommen värt. De som inte röstar på rätt parti är inte välkommen.

Röstningen är enligt lag hemlig och Pride respekterar det. Jag har aldrig varit med om eller hört talas om att de frågar vad man röstat på i något av aktiviteterna de anordnar inklusive paraden.
  • Maya84
    Glinda från Oz skrev 2019-08-15 16:48:03 följande:
    De menar att alla har rätten att få vara HBTQ personer utan att få skit för det. Pride är för HBTQ personers rättigheter. Det är privata organisationer som anordnar Pride och de väljer själv hur de vill göra. Du fattar väl själv att de inte bjuder in ett parti som tycker tvärtemot dem på en demonstration. Vill du ha en annan liknelse så är moderaterna inte inbjuda om Vänsterpartiet har en demonstration för gratis busskort för moderaterna är emot det.
    Nu är det inte bara partier som ej är välkomna, utan ENSKILDA personer, du kanske har missat det?
    Sen kan man ju fråga sig varför muslimska hbtq personer är välkomna, men inte hbtq personer som råkar höra till gruppen av "fel värdegrund", ( fel åsikter, fel parti etc.) Islam är ju väldigt tolerant när det gäller homosexualitet och hbtq...eller hur?
  • Åsa

Med tanke på att festivalen (enligt pressen) går plus borde inte Stockholms stad behöva ge de där 400 000 i bidrag det står om.

Vad gäller övriga kostnader samhället åsamkas, med t ex  polisförstärkning så är det en baksida av mötes- och demonstrationsfrihet. Men det finns andra arrangemang som är väldigt mycket dyrare. Personligen tycker jag t ex man kunde förbjuda de "högriskmatcher" i fotboll som regelbundet medför samhället stora kostnader.

• Tonårsmamman1
    Maya84 skrev 2019-08-15 18:57:20 följande:
    Nu är det inte bara partier som ej är välkomna, utan ENSKILDA personer, du kanske har missat det?
    Sen kan man ju fråga sig varför muslimska hbtq personer är välkomna, men inte hbtq personer som råkar höra till gruppen av "fel värdegrund", ( fel åsikter, fel parti etc.) Islam är ju väldigt tolerant när det gäller homosexualitet och hbtq...eller hur?
    Hur kontrollerar dom hur folk röstar eller vilka åsikter folk har, det är ju inte offentligt, registreras ingenstans?
  • nattuw
    Glinda från Oz skrev 2019-08-15 16:50:40 följande:
    Röstningen är enligt lag hemlig och Pride respekterar det. Jag har aldrig varit med om eller hört talas om att de frågar vad man röstat på i något av aktiviteterna de anordnar inklusive paraden.
    Fast nu handlade det inte om hur de svenska vallagarna ser ut utan om hur vissa utesluts ur gemenskapen på grund av hur de röstar. Du vet lite som när en homosexuell spelar hockey i IFK Homofoberna. Det fungerar bra så länge personen inte kommer ut som homosexuellt. Om det skulle komma ut och den homosexuelle utesluts försvara man det hela med "men vi frågar ingen om deras sexuella läggning när de vill spela".
  • Maya84
    Tonårsmamman1 skrev 2019-08-16 17:26:55 följande:
    Hur kontrollerar dom hur folk röstar eller vilka åsikter folk har, det är ju inte offentligt, registreras ingenstans?
    Nej, men offentliga personer har blivit "portade" pga av deras åsikter. Alexander Bard t ex som är öppet homosexuell. Det står att enskilda personer är välkomna att deltaga men inte "visa deras åsikter" med skyltar osv om de ej stämmer överens med arrangörernas...
  • Anonym (Muski34)

Jag har inget emot Pride.
    Jag är själv hetero, men har några vänner som är bög/ lesbisk.
    Och jag brukar inte gå på Pride, men kan bli redigt förbannad när jag måste 
    hitta omvägar som tar en massa extra tid när Pride blockerar den kortaste vägen när jag är ute och kör leveranser som ska vara levererade inom en tidsram.

• Anonym (Man)

Jag förstår inte varför en udda sexualitet ska hyllas av hela samhället, på skattebetalares bekostnad?

Räcker det inte med att dom accepteras och att det finns lagar mot hatbrott etc?

• Anonym (Muski34)

Såg att jag fick en tumme ner på mitt inlägg.
    Du som gav den kanske inte fattar att jag helst inte vill jobba extra bara för att en parad blockerar min framfart.

Jag vill gärna ha mina lediga helger fria, men du kanske kan höra av dig nästa Pride så får du ta över mitt jobb dom dagarna??

Vad tycker du då att jag ska göra? Gå i strejk under Pride tiden???

Svar på tråden Borde Pride avskaffas?