• Bonanza

Vad kommer dina barn INTE få hålla på med för idrott?

Här är det hockey. No chans in häll att någon av mina ungar får spela hockey.

Hockeykillar är fula.
    Det är en svinig miljö med massa machoskit.
    Det är dyrt.
    Det är kallt.
    Det är tråkigt.

Jag kan sträcka mig till att godkänna innebandy. Det är så nära hockey de kommer.

Vad har ni för hatsporter?

(Och eftersom det är FL: ta det kanske inte så jäkla seriöst, ok?)

• Svar på tråden Vad kommer dina barn INTE få hålla på med för idrott?
  • MamiElin

Förstår inte varför alla e så emot kampsporter? Det är ju också ett jätte bra sätt att lära sig självförsvar? Ser det som en positiv sak att mitt barn kan försvara sig själv.. våldet bland ungdomar ökar mer och mer med åren tyvärr.. inne i ringer är ju våldet kontrollerat av tränare osv.. inte ute på gatan!

• Hervor 1
    MamiElin skrev 2009-07-14 22:08:54 följande:
    Förstår inte varför alla e så emot kampsporter? Det är ju också ett jätte bra sätt att lära sig självförsvar? Ser det som en positiv sak att mitt barn kan försvara sig själv.. våldet bland ungdomar ökar mer och mer med åren tyvärr.. inne i ringer är ju våldet kontrollerat av tränare osv.. inte ute på gatan!
    Kampsporter är fantastiskt bra men i MMA exempelvis så får man slå på motståndare även när de ligger ner, ingen höjdarsport i mitt tycke..
  • MamiElin
    Hervor 1 skrev 2009-07-14 22:15:12 följande:
    Kampsporter är fantastiskt bra men i MMA exempelvis så får man slå på motståndare även när de ligger ner, ingen höjdarsport i mitt tycke..
    Självklart så ska man aldrig slå på någon som ligger. .men sanningen är den att det är så det är.. det är inte många som slutar slå när den andra personen ligger på marken.. om man tränar mma, så får man också lära sig att skydda síg när man är i underläge.. träning och riktiga slagsmål ute på gatan är ju två helt olika saker... i träningen så får man ju aldrig någonsin fortsätta slå om någon har tuppat av.. däremot om personen är vid medvetande och KAN försvara sig själv så fortsätter fighten..
  • Hervor 1
    MamiElin skrev 2009-07-14 22:25:02 följande:
    Hervor 1 skrev 2009-07-14 22:15:12 följande: Självklart så ska man aldrig slå på någon som ligger. .men sanningen är den att det är så det är.. det är inte många som slutar slå när den andra personen ligger på marken.. om man tränar mma, så får man också lära sig att skydda síg när man är i underläge.. träning och riktiga slagsmål ute på gatan är ju två helt olika saker... i träningen så får man ju aldrig någonsin fortsätta slå om någon har tuppat av.. däremot om personen är vid medvetande och KAN försvara sig själv så fortsätter fighten..
    Hmm, då har du och jag nog sett olika MMA-fighter..
    Sedan vet jag inte om jag tycker att det är en bra idé att låta barn träna kamsport med syftet att att lära sig slåss för att kunna försvara sig "på riktigt". Att låta ett barn träna kampsport (exempelvis muay thai - en personlig favorit) för att träna, ha roligt tillsammans med andra barn, lära sig respekt för sin omgivning etc etc, DET känns som vettig träning för mig
  • Siisa
    EnHusMus skrev 2009-07-11 21:27:31 följande:
    Okej... Ändrar hur jag skrev. Jag är inte intresserad av idrott. Och vill helst inte bli sittande på fotbollsmatcher för att jag totalt avskyr denna sport. Men visst... Min dotter är inte förbjuden att hålla på med nån sport om hon så vill. Men jag kan idag inte garantera att jag kommer hänga med och titta. Spelar ingen roll VEM som spelar en TRÅKIG sport. Det blir INTE roligare för det.
    HMM???
    Kan förstå om man själv inte är intresserad, men nu handlar det inte om ens egna intresse, utan ens barn!
    Är man en bra förälder så stöttar man oavsett sitt egna intresse, anser jag!
  • Silverkatten06
    FixarFrasse skrev 2009-07-14 18:30:09 följande:
    Nightfall Faerie skrev 2009-07-14 18:26:20 följande: OK! Jag köper det! Det enda jag har lite jobbigt med är när föräldrar inte vill att barnet skall hålla på med något för att föräldern tycker att det är tråkigt. Men man ska ju känna sig komfortabel med att det inte är farligt (då menar jag inte farligt typ få en spark på ankeln)
    Alltså egentligen håller jag med dig i sak, men jag skulle faktiskt inte stå ut med att tvingas titta på balett-träningar och balett-föreställningar och dessutom vara tvungen att låtsas intresserad. Då skulle jag förlora förståndet på riktigt tror jag och det kan det ju aldrig vara värt
  • FixarFrasse
    Silverkatten06 skrev 2009-07-15 22:11:16 följande:
    Alltså egentligen håller jag med dig i sak, men jag skulle faktiskt inte stå ut med att tvingas titta på balett-träningar och balett-föreställningar och dessutom vara tvungen att låtsas intresserad. Då skulle jag förlora förståndet på riktigt tror jag och det kan det ju aldrig vara värt
    Haha, ungefär som när barnen gick på dagis och man fick kolla på ett uselt luciatåg med 12 falsksjungande lucior? Och man övertygande hävdar att det var jäääättebra!
    Vem har sagt att det ska vara lätt att vara förälder?
  • Silverkatten06
    FixarFrasse skrev 2009-07-15 22:26:25 följande:
    Vem har sagt att det ska vara lätt att vara förälder?
    Ingen, men ingen har väl sagt att man måste genomgå tortyr heller?
  • FixarFrasse
    Silverkatten06 skrev 2009-07-15 22:31:39 följande:
    Ingen, men ingen har väl sagt att man måste genomgå tortyr heller?
    Tja... visst är det periodisk tortyr..?
  • Suedehead
    Wilowa skrev 2009-07-14 18:50:44 följande:
    Jag tycker att det är värre när föräldern vill att barnet ska hålla på med en sport och barnet inte är värst intresserad. Vi har ett sådant fall i sonens hockeylag och det är tragiskt att se!
    Jag brukar spela innebandy för skojs skull och i det gänget är det en man som varit hockeyspelare och som brukade ha med sig sin son, som han uppenbarligen ville skulle gå i hans fotspår. Pappan tog tillfället i akt och tränade hockey med sonen på innebandyn, dvs skrek saker som "Klubban i isen!" osv. Pojkstackaren var uppenbarligen ingen atlet, men kämpade för pappas skull. Själv tyckte jag det var livsfarligt att sonen uppmuntrades att träna hockeyslag vid dessa tillfällen, eftersom man inte har lika mycket skydd när man spelar innebandy, och mycket riktigt, det slutade med att grabben drämde klubban i ansiktet på mig (jag stod bakom honom, så ni kan ju tänka er hur hög den klubban var...). Jag fick en redig blåtira och efter det lugnade pappan ner sig en aning. Hur som helst så var det ett uppenbart exempel på en pappa som var mer intresserad än sonen själv...
Svar på tråden Vad kommer dina barn INTE få hålla på med för idrott?