• sushikatten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Turlid: Lycka till imorgon. Du måste känna vad som tycker är bäst. Själv tog jag ledigt för läkarbesök och återvände till jobbet efteråt men jag har inte haft några smärtor och tyckt att det har gått lätt till med insättning. känn efter imorgon vad du tycker.

• sushikatten
    turlid70 skrev 2011-01-11 15:29:31 följande:
    Allting gick bra imorse med upptiningen, men eftersom gubben inte var med så tvekade dem göra FET överhuvudtaget. Han skulle vara med och identifiera sig tydligen eller skriva på något papper där han godkänner faderskapet som jag skulle haft med mig. Jag hade förstås inget sådant papper med mig och blev skräckslagen att dem skulle vägra göra insättningen. Sen ringde dem till den ev fadenr och fick bekräftad att han frivilligt fick med på det. Nu ruvar jag på "lille plut den II". Känns underbart Solig
    underbart att allt gick bra och nu börjar terroresan men alla symptom känningar. Vad jag längtar dit.
  • sushikatten

Turlid: Hur går det med ruvningen? Jag längtar själv dit! håller nu tummarna. det är väl långtidsodlad?

Fahlvik: Underbart att köpa barnvagn. Ja det gäller att kolla runt .

Angående TSH så håller jag med er och det är väl så att man ska hålla sig under 2 och det är faktiskt inte helt klart att kliniken tänker på det.  3 är ganska normalt och det gjorde faktiskt inte något förrän jag sa till. Ja kolla upp och fråga. så funderar jag även på klamydia, det sägs att det kan ligga gömd och påverka. Jag har tagit trombyl och sprutat samt kortesol förra gången. Funderar på att köra samma sak denna gången men är så osäker med alla mediciner.

Ja så har jag läst att många får mens och kommer att sätta igång snart.  Ja den ständiga väntan och alla minus då man gör hemmaförsök gör en knäpp. Själv har jag börjat igen och kör denna gången med menopour. Det är lite krångligt med alla vätskor men man vänjer sig. Mannen är så raroch hjälper till.

• sushikatten

Turlid: Det var absolut inte meningen att oroa dig med klamydia. Jag läste i en missfallstråd att det var viktigt att kolla klamydia för det kunde ligga gömt. Och när jag tänker efter så har kliniken absolut testat klamydia. Du kan fråga bara. Det låter alldeles jätte lovande med dina symptom och jag håller tummarna. Jag vet man är ju helt nojjig när man håller på med det här.

Mary73: Vad härligt att göra FET och det brukar vara minst 80procent som klarar sig. Då håller jag alla tummar.

Linköping68: Skönt att se dig här. Ja man får satsa en del på lite allt möjligt för vad ska man ju göra annars?

PP08: ja härligt att sätta igång! Har du kört med menopur innan? Jag kör det för första gången och tycker att det är lite krångligt. Dessutom så får jag tar sprutan två gånger som dosen är 375. Sprayar också för första gången.

Det var absolut inte meningen att oroa några med de där med klamydian. Stämmer nog bättre överens när man bara har problem med missfall. De personerna som skriver på de trådarna försöker väl utesluta allt och det är väl inte dumt. Och problemet som jag upplever är att inte alla är insatta i problematiken. Alltså läkarna. Jag fick själv be om trombyl, innohep och prednisolon som är väl en kortisol tablett. Just nu tar jag inga tabletter. Kommer att börja med trombyl och innohep vid äggutag. Många läkare är emot att sätta in dessa mediciner för det inte finns tillräckligt med forskning. Dock i USA, England och några andra länder som är kända att vara duktiga med ivf rekommenderar det. Jag vet att det inte skadar med trombyl och innohep så varför inte. Prednisolon är väl mycket luriga och läkarna brukar verkligen inte vilja skriva ut det. Jag har gjort så många försök så jag testar allt för tillfället. Vet inte om det är bra men får se. Har inte bestämt mig hur jag ska göra med prednisolon. Sprutorna är också mycket jobbiga för det är ganska tjock nål och man ser inte som ett blåbärsskog runt navel. Näää nu blev det lite långt.

Vinkar till er alla andra;)))))

• sushikatten

PP08: Tack för informationen och jag ska kolla upp det för det skulle vara mycket bättre att inte behöva spruta 2 ggr. Vad skönt det skulle vara. Jag är också inne på mitt femte försök. Blev gravid vid ivf 1 men sen misfall. Jag vi får hålla tummarna att det är den här gången.

Eviglängtan: Lycka till med VUL idag och visst är det lite nervöst!

Inanna68: Ja det ligger väl där omkring 90 procent.

• sushikatten
    dodotta skrev 2011-01-18 16:37:56 följande:

Hej på er alla igen.Nu är vi igång med PGD vi kommer att göra den här på mallorca,igår tog vi det första blodprovet som ska ligga till grund för behandlingenHar både fjärliar  och en klump i magen.Ska vi prata kostnader så är de fantastiska 10 000e för ivf m PGD.Är vi kloka frågar jag mej?Läkren gav mej ca 30-40% chans att lyckas.Så lyckas vi är det ju billigt.
    Turild:.håller tummarna för dej det verkar ju riktigt lovande.

Vad är PGD och det var ingen dålig summa de tog! Om jjag kommer ihåg det rätt så var väl PGD den undersökningen man utför för att kolla kvalitén på embryorna. Eller?

Turlid70_ känn dej inte alls ego. Ruvningen kan göra en tokig och man vet inte alls var man ska ta vägen. Det är bara att prata ut och det hjälpte mig förra gången. Du ska se att det är snart lördag.

• sushikatten

Turlid: Skit också och jag vet att det inte finns några ord som kan trösta.Man blir liksom tom! Jag är ledsen för ER skull.

Själv  var jag och gjorde VUL idag och såg att det fanns tre blåsor som var 15mm och tre som var omkring 10mm, Självklart blev jag besviken men jag vet att det behövs bara ett super ägg för att det ska gå. Ja så blir det ÄP på tisdag och antagligen insättning på torsdag. Då börjar mardrömsresan. Ruvandet är psykisk påfrestande. Denna gången har jag faktiskt inte berättat för någon som jag känner att vi satt igång och det känns bra att det är bara jag och min sambo som vet om det. Jag vill slippa alla ledsna miner och beklagande från mina arbetskamrater. Det gick bra förrut men nu gör vi så här.

Dodotta: Ja det är verkligen olika från person till person hur kroppen återhämtar sig, Håller med dig att man tänker på vilken skada man gör med kroppen med alla mediciner.

Snösport: Det låter mycket vettigt det du säger och jag tror absolut på att man måste ha en positiv instälning till livet och försöka se det som är positivt i livet. Vi kommer inte att gå under om det inte blir några barn och jag vet att det kommer att bli en mycket händelserik liv .

Evigalängtan: Håller tummarna för imorgon1

• sushikatten

VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK***
    dallas, 37 år, syskonförsök nr 1,nybesök 17/12 på CA, bor strax söder om Göteborg
    Underverket06, 40 år, IVF2, syskonförsök på CvL i jan/feb, bor I Hässelby/Stockhom.
    Snösport, 42år,IVF5, bor Luleå går i Falun i mars, (korta metoden om det går annars bara hemmaförsök)
    hispan: 38 år, bor i värmland, inväntar IVF2, start 18/12, ÄP prel, v.3
    Betty Boop, 37 år, inväntar 3:e PGD-försöket på Huddinge sjukhus.
    Mary73: 37 år Syskonförsök IVF 1, inväntar FET början januari. 
    Hoppaspåenliten: 38år Invätar IVF i februari, bor i skåne.

***SPRAYAR***
    Ladycocos, 39 år, Linköping, IVF Sophiahemmet. ÄP i jan...
    Fjällsippan, 42 år, syskonförsök nr 4 på CvL, bor i Stockholm, spraystart 4/1

***SPRUTAR***
    Eviglängtan, syskonförsök. IVF 2 (har tidigare gjort 2 FET). 14/1 IVF - korta metoden. Bor i Skåne.
    Mamma gås: 38 år. IVF 3. VUL 26/1, ÄP+ET? Korta metoden denna gång. Bor i Örebro, gör IVF på CvL.
    pp08, 40, IVF5 (syskon IVF2),  VUL +blodprov 22/1 korta metoden, CVL

***ET***
    Zinfandel, 39 år i Skåne, IVF2, ÄP 21/1, ET 24 el 26/1
    Sushi, 42 år göteborg, IVF 5 ÄP 25/1 lånmetoden menopur 375

***FET***
    Riita, 40 år, IVF1/FET1 v. 50, Uppsala
    Inanna, 42 år FET 2 i februari IVF-kliniken Göteborg

***RUVARE OCH TESTDAG***
    Turlid, 40 år, IVF1/FET2 v.2 på HS, TD 24/1, bor i Norrtälje

***GRAVIDA***
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, bor i Frankrike, 41, BF 14 februari
    Fahlvik, syskonförsök IVF nr1, BF 18/7, bor i Göteborg

***Övrigt**
    Linköping68: 42 år , hemmaförsök för tillfälltet
    ChippiChoppi, 43 år, syskonförsök hemma, bor i Täby (nära Stockholm) 

• sushikatten
    Inanna Li skrev 2011-01-21 18:28:20 följande:
    Hoppas blåsorna hinner växa till sig tills på tisdag. Och du har rätt i att kvalitén är viktigare än antalet! Ruvarperioden är verkligen en mardröm. För mig blir det förmodligen dags igen om ca 2 veckor.  Kramar till dig!

Ja då gör du väl FET? Sätter du in ett eller två? Är du nöjd med ivf kliniken? Var där för länge sen och blev lite besviken på en läkare och hade ett för tidigt uttag med nästan alla äggen omogna. Annars funkade det bra.
    Härligt att det är bara två veckor. Vi får hålla tummarna att det är vår tur snart.

Eviglängtan: Det var jätte bra med antal ägg. Jag har förstått att det är inte heller braatt ha för många. Har hört att omkring 10 brukar vara ett bra antal- Förstår ändå din frustation. Kände ungefär samma. Min bästa polare fick ut tre ägg och ska snart ha barn. håller tummarna!

• sushikatten

Zifandel: Näää vad fruktansvärt och framför allt jobbigt när man inte kan få svar från sin klinik. Förstår dig helt och hållet om du är förbannad på dem. Har de ingen telefonjour? Kasst iså fall! Blir inte smärtan bättre får du nog åka in till KK för det sa min klinik till mig ifall något hände under helgen. Ring och prata med KK de brukar svara och lämna lugnande information.

Fahlviik: Härligti med din historia! Hoppas innerligt att det ska bli samma här.

Eviglängtan: Håller med Er och förstår absolut att det kan vara olika från månad till månad. Hade det som tanke också. funderade på om jag skulle fråga om det var värt att vänta en månad och köra på nästa men de tyckte att det var bra som det var beroende på min ålder.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?