• Enya70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-10-15 16:39:29 följande:
    Högt blodvärde -> tjockare blod, normalt har en kvinna runt 135 du ligger lite över, det är nog ganska normalt om du alltid gör det. När man blir gravid sjunker hb, kroppen fungerar så, men om hb höjs senare över normala så bör man kolla upp det, för att det finns studier som visar att högt blodvärde kan vara farligt för foster och kan orsaka fosterdöd i sällsynta fall. Ligger man alltid lågt måste man ha järn tillskott särskilt under graviditeten, men min kropp är van fungera vid låga nivåer och därför blir jag lite orolig nu när blodvärde har höjts ganska mycket, det är svårt att få det högt i vanliga fall annars. Jag skulle nog inte sluta med albyl v12, men sänkt dosen kanske. Prata med din läkare på måndag när du ska på VUL då. Lycka till!
    Aha, ok tack för info. Det ska jag definitivt fråga om.
  • Enya70
    Maryhe skrev 2011-10-15 15:03:45 följande:
    Sitter o tänker på vilka absurda samtal man har med sin partner. Ringde hem igår för att påminna att det stod i sambons papper att han skulle ha en "tömning" 4-5 dagar innan provet lämnades för att få ett så riktigt resultat som möjligt, så han var nu tvungen att göra sin plikt. I morse ringde jag o checkade att han verkligen gjort det. Och att han kommit ihåg kosttillskotten varje dag. Måste låta helt absurt i andras öron, tur att man ser till att vara ensam när man ringer...
    Flört
  • Enya70
    42an skrev 2011-10-15 18:37:26 följande:
    Äp blev en flopp. Det fanns en äggblåsa kvar och den hittade de inget ägg i. De andra hann sannolikt lossa redan innan. Efter vad hon sa så måste "japanen" kontrolleras ganska ofta eftersom kroppen kan reagera snabbt, som min gjorde. Fick en seminering "på köpet", men den är nog inte till så mkt nytta för oss är jag rädd.
    Frågade om hon tyckte det var ngn idé att göra fler försök och det tyckte hon absolut, men med vanlig ivf isåfall. Språket är jobbigt, man kan liksom inte småprata och få detaljinfo på samma sätt som man gör annars.
    Upplägget skiljer sig ju lite mot här. Man är ju van vid steril miljö, rock och tofflor på maken och rock, mössa och strumpor på mig. Där var det skor och ytterkläder rätt in i op-rummet. Maken fick ett rör med namnlapp på att göra sitt prov i, på toaletten. Inget herrum med inspirationstidningar inte, sen lämnade han röret till receptionisten som stod och vände det medan hon pratade i telefon. Man skall nog inte åka dit och göra sitt första försök, men på oss "gamla rävar" är det ju helt ok, även om man blir lite förvånad.

Vi hade bestämt att detta var vårt sista försök men eftersom det liksom inte blev ngt försök så får vi se om vi orkar samla ihop oss en gång till. Dr. Astrid var iallafall mkt förstående och vänlig trots att det var rejäl tillströmmning av patienter idag.
    Tar bort mig från listan tills vidare och tackar så jättemycket för all tumhållning! Hoppas det går bättre för er andra!
    Men oj så snopet och ledsamt att äggen hunnit smita iväg. Kanske säkrare för er att köra en vanlig IVF då.

Astrid är iaf  vänlig och omtänksam även när det är stressigt. 

Första ÄP på CFC blev jag lika förvånad som du. Man är ju van vid steril miljö och ombyte och sängläge o mediciner minst en halvtimme innan plock. Men på CFC är det ju rakt från väntrummet in i stolen utan ombyte och så lokalbedövning och så kör man. Allt klart på 10 min. Vila en liten stund och sedan är det bara att åka hem. In och ut på 45 min är vårt "rekord" på äggplock. Nä, man ska definitivt inte göra sitt första IVF där...
    Men vi som kan det här kan ju tycka det är skönt att det går snabbt.

Hoppas du orkar komma igen för ett ordentligt sista försök. Kramar vännen Hjärta 
  • Enya70
    Boe skrev 2011-10-15 19:48:14 följande:
     Jag mår lite bättre nu men äter bara rostade ostmackor i mängder. Somnar vid 20-tiden om kvällarna så man är ju inte roligast i stan precis. Kram på er alla
    Skönt att du mår lite bättre. Jag mår också lite mindre illa nu men är fortfarande trött.
    Får skylla på mitt dåliga minne, när är det VUL dags för dig? 
  • Enya70
    Maraki73 skrev 2011-10-16 00:38:12 följande:
    skriver in mig på denna lista
    Härligt att du är igång igen! 
  • Enya70
    underverket 06 skrev 2011-10-16 09:37:12 följande:
    34: an, vad trist att det inte gick vägen! Är det mer risk med att göra japanen? Är det svårare att få ut ägg, eller varför blev det så?

En fråga ang kaffe. Dricker ni andra dagligen kaffe? Jag avstår bara helt i samband med att behandlingen startar, brukar sluta på sprutdag 1, men det är svårt. Måste nästan ha min kopp på morgonen för att fungera normalt. Mellan behandlingarna dricker jag ca 2 koppar per dag.
    I vanliga fall dricker jag ca 4 koppar kaffe om dagen. Under behandling har jag dragit ner till ca 2. Och nu dricker jag två halvkoppar om dagen 
  • Enya70
    42an skrev 2011-10-16 09:49:06 följande:
    En i personalen berättade också att hon kännt precis som jag, hade 2 barn och en man som inte ville ha fler, men hon hade så stark längtan så detill sist  fick en 3:e, då var familjen komplett. Så skönt att någon fattar hur det känns.
    När jag frågade om jag är för gammal och det kanske är dags att ge upp så sa både Astrid och sköterskan samtidigt -NEJ! Det var så skönt att höra efter den snorkiga behandling jag har fått i Sverige.
    Sammanfattningsvis kan man väl säga att det känns fruktansvärt tomt.
    Kram alla och lycka till!
    Så skönt att du möttes av förståelse för din situation. Både angående ett 3:e barn och så det där med åldern. Det upplever jag som stor skillnad mot svenska kliniker.
    Ta hand om dig nu och vila och samla kraft för nya försök!
    Kram vännen Hjärta 
  • Enya70
    Snösport skrev 2011-10-16 13:49:41 följande:
    Hej kämpande tjejer!!

nu har jag skummat ett par dgr bort o beklagar 34:an!!!  mammaGås... och alla ni som inte lyckas ---tusan också!
    Hoppas ni alla gravida och ni som kämpar har det bra i övrigt, skratt, tårar o glädje är ju livet!!! 

Själv börjar jag le inombords men är inte den jätteglada o extremt positiva tjej just nu som jag varit men hoppas den tjejen kommer tillbaka eller har man blivit ärrad för livet nu.

Jag har denna månaden ingen koll på ÄL...eller den kände jag men fick ont i magen o sa till min kvinnliga kollega att denna månaden mitt i stress och flyttpackning mm så har jag ingen koll på när jag ska ha mens mm...befriande men ganska sorgligt när jag tänker på det...när jag kollar på de här tv programmen om barnlöshet sitter jag o gråter o kan knappt snacka om mina barnförsök utan ögonen vattnas vilket som sagt är ett mycket känsligare ämne nu när jag inte har en man o inte ser att jag kommer att slänga mej i famnen på första bästa o känner inte för att bara ha sex heller..nä inte ens kommit i närheten på ngt sätt heller....så vi får se insemination kanske lockar under våren? vem vet?

Snart i Sthlm bara 11 dgr dit och även om jag inte är inne här så ofta så håller jag tummarna för er alla som hänger kvar ...kämpa på!!!!

kramar från Snösportaren som väntar på snö ...fast som inte har råd denna säsongen då det kostar skjortan att flytta långt när man är vuxen med prylar!!         o kostar ju skjortan att köpa en lgh i Sthlm också för den delen...hua!    
    Härligt att höra från dig Snösport!
    Hoppas verkligen att din glädje som börjat visa sig igen tänker stanna kvar hos dig för gott. Kanske kan flytten och alltihop ge en helt ny start för dig efter allt det jobbiga.

Åtminstone ngn skidresa får du försöka få till för jag tror det ger dig oerhört mycket energi och glädje och det behöver du nu.

Kanske blir det ett besök i Danmark till våren då Flört
    Kramar Hjärta
  • Enya70
    Boombabymamman skrev 2011-10-16 15:03:17 följande:
    Hej alla!
    Jag hoppar in här kanske i senaste laget. Äggplock imorgon, för första gången.
    Vi gör vår första (och enda) IVF-behandling efter att ha försökt göra syskon i 2,5 år. Det var svårt att få till vår son också, men han kom till sist på naturlig väg. Jag är 39 år och tar inget för givet. Tydligen var min sambos spermier också lite slöa, så det blir ICSI för oss.

Känner mig kluven inför äggplocket imorgon. Mår lite dassigt, men ingen feber, bara lite matt och sliten och vill bara vila, men på nåt sätt måste det ju ändå kännas att man har 19 äggblåsor på gång, inte sant? Det är ju inte riktigt normalt för kroppen. Ni som har gjort det här förut? Hur brukar det kännas dag innan ÄP.

Och är det förresten någon annan som också ska lägga sig på britsen imorgon? 
    Välkommen hit!

Klart det känns med hela 19 äggblåsor på G. Lite svullen och matt brukar jag känna mig sådär innan äggplock. Håller tummarna för dig imorgon! 
  • Enya70

Flyttar fram listan

**VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 

Mimmsann72, 39 år, IVF/ICSI 3 i höst 
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL, nästa IVF blir på CFC, DK under hösten 
    Fruttan, 38 år (i sept), Stockholm. Väntar på att göra syskonförsök nr 3. 
    Hönan 39 år, Stockholm, ICSI 4 i Örebro 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 3 ET & 2 FET 
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro, ICSI 2 frusna ägg Centro Promea Turin, Italien
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )  
    Celin, 39, Stockholm, IVF2 (syskon) väntar på FET
    Inanna 43 år, IVF-Centrum Göteborg, (3 ICSI + 3 FET och 2 MA) . ICSI 4 i november? 
    Mia 42, Göteborg, väntar IVF2/FET 3 november 
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er. Bor i Örebro, gör IVF på CvL, FET 2: runt 24/10 
    Victoria71, Göteborg, IVF-centrum, väntar på IVF-försök nr 2 nov.-dec. kanske.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Oceanney, FET2 i januari 2012

***SÄNGHALMSLIGAN***

Fjällsippan, 43 år, Stockholm, syskonförsök nr 6 på CvL, ÄL 29/9, BIM 14/10, FET i november 
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök (får man väl kalla det) IVF i höst 
    Sunseed, 40 år, Dalarna. Eskimåer i frysen men kör hemmaförsök så länge... 
    Linköping68, 43 år, Linköping: Hemmaförsök, ev en IVF till om någon klinik säger ja..... 
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ), första FET nu i höst.

***FET***

Skytten, 39, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET i okt-nov 
    Syskon Nu, 41 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 5 FET i slutet på Okt 

***SPRAYAR*** 

Maraki73, 38 Göteborg, IVF 3 i höst ( tidigare 2 iVF minus, 1 FET plussade men fick MF) 14/10

***SPRUTAR***

***JAPANSKA METODEN*** 

***ÄP/ET***
    pralinen jessica, 38 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  ÄP 17/10

***RUVARE OCH TESTDAG*** 

bellami01, 38år, Försök #4, FET 25/8, TD 5/9
    pp08, 41, stockholm, IVF6 (IVF3syskon) ÄP 20/9, ET 22/9, TD 8/10 

***GRAVIDA***

dallas, 37 år(38 i maj),syskonförsök 1 ,Carlanderska, bor ca 25km söder om Gbg 
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12 
    Chichisita, 40 år, bor i Guatemala, IVF 2, korta metoden, BF 29/12 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1 
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 40 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF27/1 
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan. 
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan 
    Lumix, 40 år, BF mars 2012 
    Märtaros, 40 år, hemmaförsök, BF 25 april 2012 
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012 
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012

***FÖDDA*** 

Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?