• Dasha

septemberbarn 2014

septemberfjorton skrev 2015-03-18 00:10:56 följande:

Replica: jag gjorde små kikärtsbullar till Ingrid idag som var mycket poppis! Mixade smör, vatten och kikärtor

jag gav sonen en halv tekaka en gång Förvånad

han var mycket glad, tuddage och svalde i flera minuter.

men jag fick panik när det såg ut som en för stor bit i hans mun, och tog ut den med fingrarna och kommer nog inte våga nåt sånt snart igen.... trots att han verkade gilla det.

mannen tycker att jag inte får ge bebisen bitar större än typ lillfingersnagel, förutom majskrokar för att krokarna smälter i munnen.

hur tänker ni kring det?
    septemberfjorton skrev 2015-03-18 00:10:56 följande:

Ni som gör barnmat själva, hur ser fördelningen mellan kolhydrater/protein/mineraler ut i en måltid?

jag tänker typ tallriksmodellen, plus lite olja. Mineraler och "ovanliga" vitaminer finns i idustrigröten, ersättningen (för dem som får det) och bröstmjölken (för dem som får det).
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-03-24 09:53:02 följande:

Hon vill bara sova nära mig. På dagen sover hon oftast på mig. För där sover hon. Lägger jag henne i vagnen inne sover hon kanske en timme om man har tur. Att lägga henne i sängen är bara att glömma. Och hon som sov så bra ute förut sover max en timme där med nu. Hoppas det vänder snart.

Precis så har vi det nu också.

Kan vara fler tänder på g?
    Kroken skrev 2015-03-24 09:59:46 följande:

Är era barn mammiga? Eller kanske pappiga? Här är det mammigt! Pappa går bra han med så länge hon är pigg och glad. När hon blir trött och kinkig så är det jag som gäller.

Är era barn "blyga"? Vet inte om jag kan kalla det så men min lilla är inte alls förtjust i att nån annan håller i henne. Eller ens rör henne. Tar nån i hennes hand drar hon den till sig precis som att "jag har inte sagt att du får röra mig". Hon stirrar ut människor totalt, även mormor, farmor och farfar. På 6-månaders kontrollen sa läkaren att hon hade en stor integritet och det stämmer nog.

Sonen gillade alla tills för ett par veckor sedan, nu får han panik när obekanta är för nära.
    från 1177:
    6-8 månader  Det är vanligt att barnet visar rädsla för det som är obekant och börjar gråta när människor som de inte känner kommer för nära. Barnet behöver få närma sig i sin egen takt.Barn kan vara lite klängiga i den här åldern. Det kan vara för att försäkra sig om förälderns närvaro och uppmärksamhet innan det vågar ta nästa steg i sin utveckling.

pappan går jättebra men inte om han är jättetrött
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2015-03-24 21:10:39 följande:
    .

Någon som har några tips? Heh..
    gå och amma samtidigt i ett mörkt rum? typ, tre steg framåt, tre steg åt andra hållet. Tre framåt, tre åt andra hållet. man ska gå på samma ställe så att han inte blir intresserad av nytt som han vill titta på.

bebisen vaggas och ammas till sömns samtidigt.

det gör jag ibland när sonen blivit övertrött. det är viktigt för honom att det ska vara tyst och mörkt under tiden. Det tar inte lång tid. tre minuter ungefär, sedan sätter jag mig. Sedan gapar storasystern och då vaknar han. Går ut till henne och påminner att vara tyst. Sedan igen:  tre steg framåt-tre steg åt andra hållet Död
    linnéa001 skrev 2015-03-24 20:59:08 följande:

Han ska bara prata i 15 minuter men det är ganska lång tid för en 6-månaders att sitta i vagnen och lyssna på pappa som pratar.

Förvånad lycka till. du få berätta hur det har gått.
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2015-03-25 22:18:59 följande:

Kan vara tänder på g för han dreglar och gnager extremt mycket. Kan det vara tänder på g fast jag själv inte känner nåt än?

det kan absolut vara tänder!
    Bebislängt skrev 2015-03-25 22:18:59 följande:

Sele funkar inte alls på vår son och har aldrig gjort. Det är som att han får panik av att sitta fast i den.

min får likadan panik av bärsjal.

• Dasha

inatt ammade sonen flera ggr, tom jag märkte det. det är tanden så klart: fortfarande bara mitten av tanden som syns, inte kanterna, alltså den har inte kommit upp helt från tandköttet. stackars liten.

han har också varit förkyld 7-8 ggr i sitt liv. även då jag helammade.

mat: han får både mos och stora bitar varje gång. kokt ägg är poppis, och även små bitar bröd med leverpastej på.

Planerar ni nån resa till sommaren med era små?

• Dasha
    Emmask skrev 2015-03-26 20:53:23 följande:
    Vi åker till Medelhavet i juni. Det blir spännande.
    roligt! lycka till! tänk så roligt det blir för 9-månaders att leka med sanden, plaska i havet! Drömmer

jag skulle också velat åka till medelhavet.

men det blir väl en resa till ryssland, kombinerat släktingar + massa museer och sånt. kan bli jobbigt...inget för bebisen egentligen, men måste...
  • Dasha

linnéa001 skrev 2015-03-26 22:00:44 följande:
    Museer som är så kul!

inte för småbarn tyvärr.
     Det är ju iofs ett stort land så det beror väl också på vart man åker. Norra Sibirien känns inte så lockande t.ex.

st:petersburg bl.a.
    Vi åker kanske till svärföräldrarna i Italien,

det låter väldgt roligt!
     Det är bara så jobbigt att ta sig dit.

inte ens charterresor garanterar smidig resväg till destinationen...

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-03-28 09:26:40 följande:
    Nej, men då kan man ju välja vart man ska åka i alla fall. Vill vi till svärföräldrarna så måste vi ju åka dit där de är.
    ja, det är ju det... tur iaf att någon i vår familj tycker att det är roligare att åka till ryssland än till mallorca Drömmer

annars gjorde vi många ggr så att både vi och min mamma åkte till ett annat ställe (paris, barcelona, rom osv) och träffades där, bodde på varsitt rum i samma hotell. lika roligt för oss och för henne.
    men ibland har man inget val...
  • Dasha
    1987varettfintår skrev 2015-03-28 22:42:31 följande:

Vår dotter Ellinor blev 6 månader i tisdags.
    En glad tjej som inte gör mycket väsen av sig...än så länge

men herregud, vilken goding! Hjärta

det där med att hon inte gör mycket väsen av sig - gissar att hon kommer i fortsättningen att vara en lugn person. tror faktiskt att barnens personlighet märks nu väldigt tydligt.

sonen blir så rädd stackarn ibland. t.ex. när någon snyter sig höggljudd (vi alla är förkylda), är livrädd för systerns robothund. då börjar han gråta och söker tröst hos mamma och pappa, vill att vi tar upp honom, gungar och klappar och bär iväg från det hemska Drömmer han är en väldigt gosig och rar kille.

hans storasyster däremot i samma ålder... hon var rädd för dammsugaren. vet ni vad hon gjorde när t.ex. pappan dammsög? hon ställde sig upp mellan mig och dammsugaren och GAPADE och skrek på dammsugaren för att skrämma iväg honom och rädda mamman från monstret! alltså det är inte alls bra, att en 6-7 månaders redan tror sig vara en Alfa i familjen... tyvärr är hon fortfarande likadan... är inte rädd för någonting och tror sig veta bäst och utmanar sig gärna. Vi försöker alltid visa henne att det är ju vi, vuxna, som är ledare i familjen, men så svårt det är när nån liten knopp är född med en vanföreställning att hon är ledaren för alla....
    Bebislängt skrev 2015-03-29 10:54:57 följande:

Hur länge innan man såg själva tänderna märkte man på era bebisar att det var nåt på g? Det känns verkligen som att det är tänder på g här men det varken syns eller känns nåt efter typ tre dagar.

två-tre dagar, tror jag. Då var jag mycket säker på saken.

men med första barnet märkte jag inte förrän tanden var ganska stor Förvånad jag titttade inte ordentligt. det är svårt att se, behövs bra belysning och att barnet gäspar, och man ska ju titta i mitten av tandköttet efter en liten spricka.

här är det andra tanden på gång. kände det för 2 dagar sedan, idag syns det, men är lätt att missa.

sonen tuggade, eller snarare åt allt redan tre-fyra dagar innan. Åt upp en stor bit papper som dök upp sedan i pottan Drömmer bet av en stor bit kartong och var på väg att svälja den, men jag lyckades fiska ut den med fingrarna.Förvånad

1987varettfintår skrev 2015-03-28 22:42:31 följande:

över 700 nya inlägg i tråden sedan jag var inloggad sist! Skrattande
    kul att se att det är aktivitet fortfarande!

ibland känner jag att jag bloggar här Skäms förlåt i så fall! hoppas jag inte kör över andra med för många inlägg...
    Emmask skrev 2015-03-29 11:37:57 följande:
    Coolt med släkt i Ryssland. Kan säkert bli hur bra som helst! Att se en sexmånaders pass är ganska komiskt för övrigt.

a.
    tack, hoppas det kommer att gå bra.

Svar på tråden septemberbarn 2014