• Dasha

septemberbarn 2014

replica, vilken sött pojke! Hjärta 

visst är det härligt att de få nu vara ute i det gröna, kan inte ens föreställa mig så fantastiskt det måste kännas för bebisar!

Skrattande förlåt, men skrattade en hel del när jag läste om din mamma och hennes man. förstår dock att det inte är roligt för er.

ibland tycker jag att det är tur att min mamma bor i ett annat land.
    tror nog att jag inte skulle skrattat åt hennes goda råd om hon bodde nära oss... Hon är en väldigt dominant dam, så det skulle bli många hetsiga bråk...

mina favorita råd från min mamma:

- du måste linda bebisens ben hårt, så att benen inte blir krokiga. jag lindade dig hårt och se vilka raka ben du har! Skrattande 

- en nyfödd bebis ska sova ensam i sin säng, och inte äta på natten. jag lärde dig att sova själv hela natten, utan att vakna, redan när du var en vecka! Drömmer

- se till att sonen har skeden i sin HÖGRA hand, annars blir han forsummad som din dotter som blivit vänsterhänt, bara för att du struntade i att lära henne när hon var liten. Skrattande

- (när jag berättar att sonen har lärt sig nåt nytt motoriskt): det är för tidigt för honom! låt inte honom göra det! Drömmer

hon är en person med universitetsutbildning, hon fortfarande läser en bok om dagen (mest deckade dock, ska kanske skicka böcker om barn till henne)
    när jag försöker att förklara och resonera, säger hon bara: "det är lönlöst att prata med dig" Drömmer

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-04-26 06:30:36 följande:
    Är bara lite orolig att min flicka kommer få extra uppmärksamhet just för att hon är flicka då min syster har två söner.
    din dotter kommer säkert att få MÅNGA spontanköpta klänningar i present från mormor Glad
    Bebislängt skrev 2015-04-26 09:04:27 följande:

. Trodde att det skulle bli bättre nu när han lärt sig krypa men det har det verkligen inte. Han är bara nöjd när man bär honom så det hade ju varit himla praktiskt om han ville sitta i selen.

måste tipsa om hipseat!
    det bästa inköpet som jag har någonsin gjort till mina barn! eller snarare till  mig  själv.
    www.hippychick.com/products/hippychick-hipseat
    googla, det finns att köpa överallt i barnbutiker.

ovärderligt med barn som både kryper och/eller går, och blir ofta gnälliga, vill upp i famnen, sedan kanske ner igen, sedan upp igen efter några minuter...

använder nu mycket när tänderna är på gång, eller när sonen blir trött och jag vill först hinna städa färdigt osv. Man kan ha bebisen hos sig "i famnen", och samtidigt ställa in disken, röra i grytor, torka av bordet osv.

tycker att barnen tom utvecklar sitt språk, för att man kan prata med dem undet tiden, visa vad man gör så de kan vara med, och vilken sekund som helst släppa barnet ner på golvet, och vilken sekund som helst ta upp igen.

jag använde den med dottern tills hon var 2,5 år. T.ex. på Liseberg, då vi fick stå i långa köer och jag orkade inte hålla henne i famnen. eller när hon vägrade gå hem från lekplatsen, då blev hon buren hem istället.

ryggen avlastas nästan bättre än med sele. Barnet är inte "inlåst", (som i själ eller sele) och tränar sin balans.

negativt med hipseat? kan ju vara lite varmt på sommaren, just under bältet. Men då får man smalare midja Flört

• Dasha
    Bebislängt skrev 2015-04-28 07:31:31 följande:
    Men livet var bra mycket enklare innan han kröp :D
    och snart kommer de att lära sig öppna alla skåp och lådor... Förvånad

• Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-05-03 22:35:14 följande:

Hur ofta besöker ni andra BVC?

det ska bli ungefär 2,5 månader när vi ska ditt 15 maj. sköterskan var sjuk och vi fick omboka.
    septemberfjorton skrev 2015-05-03 22:35:14 följande:

såhär äter hon nu:

Är detta normalt eller är det för mycket? Vi tvingar aldrig i henne utan slutar när hon verkar ointresserad.

för mig låter det som toppen bra! så roligt att ingrid har en bra apptit, och det är ju bara nyttig mat hon får i sig. Jag skulle vilja att min son åt precis lika mycket.

fast sonen äter ju oftast mer än hans 5-åriga syster gör NU, så jag verkligen klagar inte på hans apptit. Han äter:

i sängen på morgonen: bröstmjölk

frukost: 1 portion gröt och typ några bitar bröd med leverpastej och en jordgubbe.

innan han sover: bröstmjölk

lunch: 80% burk med bebismat (t.ex. "farmors kalops"), några skedar bärpuré, vatten, majskrokar.

mellis: några bitar bröd med leverpastej, eller några skedar omelett. 1/3 riskaka.. vatten.

middag: 20% burk med bebismat, plus några skedar av det vi själva äter (t.ex. potatismos, färs osv). några bitar som han får i sig själv (potatis, kokta morötter). vatten.

kvällsmat: 1/2 portion gröt.

han sover ungefär 4 ggr/dagen, plus hela natten (23.00-7.00 ungefär).

hur ofta sover era barn på dagen? känns som det är dags att börja sova bara två ggr om dagen?

• Dasha
    Dasha skrev 2015-05-04 10:09:13 följande:
    han sover ungefär 4 ggr/dagen, plus hela natten (23.00-7.00 ungefär).

hur ofta sover era barn på dagen? känns som det är dags att börja sova bara två ggr om dagen?
    ska försöka minska det till 3ggr idag iaf. Annars tar det för  lång tid att somna på dagen och han vaknar sedan för lätt.
  • Dasha

igår gick det utmärkt att minska dagssömn till 3 ggr. men då somnade han redan 22.00 (istället för 23.00) för natten och sov till 8.00 (istället för 7.00). och han var tröttare än vanligt på förmiddagen idag. vi får se hur det blir idag.. nu sover han redan andra ggn.

• Dasha

jag är enormt nöjd att jag minskade dagssömn till 3 ggr istället för 4-5 ggr, det blev kvalitet istället för kvantitet! Nu kan jag amma honom till sömns SITTANDE istället för gående! Tjoho!

annars har vi haft en jobbig natt. Sonen har blivit ENORMT snuvig och vaknade och gnällde varannan timme. Idag nyser han ofta, och då är det typ 0,5 dl snor som flyger ut Förvånad kan det vara pollenallergi? ingen annan är förkyld i familjen, och sonen har inte varit bland folkmassorna på flera dagar.

linnéa001 skrev 2015-05-05 21:50:28 följande:

Har läst någonstans (men minns inte var) att barn som inte kryper kan få problem med grovmotoriken. Jag vet inte om det är sant men det stämmer i alla fall på min syster. Därför är jag lite orolig för min dotter.

min dotter kröp aldrig utan hasade sig fram på rumpan. Hennes grovmotorik är nu typ på cirkusnivå Flört
    linnéa001 skrev 2015-05-05 21:50:28 följande:

Min dotter sov också tre gånger idag istället för fyra,  Så skönt! J Hoppas att det håller i sig.

hoppas det håller för oss! Skål
  • Dasha
    replica skrev 2015-05-09 22:57:39 följande:

Uppdatering från ossSolig

roligt med uppdateringar!

din son är så söt att jag tjuter! Hjärta (eller får man säga så på svenska?) och med en liten grop på hakan! Kyss

Min son bajsar mindre ofta nu, för att han äter mera mat.

• Dasha

Min stackars son har jättesnuva typ miljonte gången. Är det inte tanken att amningen ska skydda mot infektioner?

Svar på tråden septemberbarn 2014