• Dasha

septemberbarn 2014

1987varettfintår skrev 2015-03-29 21:45:49 följande:
    . Lutar starkt åt adhd :-/ , men sådant utreds ju inte riktigt fören vid 5 år.

Någon annan som har erfarenhet i detta?
    fast inte i förskoleålder utan bara barn med adhd på högstadiet och i gymnasieskolan. alla jag kände var mycket glada och mycket intelligenta barn. De visade sina bästa sidor när det var ordning och reda på lektionen, t.ex. inte en massa lösa utskrifter hit och dit, utan en bok, en skrivbok och tydlig återkommande plan. De behövde också flera raster, annars blev de för trötta av att sitta stilla.

så bra att det utreds redan nu! och bra att förskolan ordnade en specialpedagog. det måste vara en bra förskola som inte snålar med resurser.
  • Dasha
    bak14 skrev 2015-03-30 13:00:27 följande:

Vår pojke håller på att få sin andra tand och han har varit lite gnällig och ätit sämre nu i 3 dagar. Jag vet att det är vanligt och att det kan bli så när de får tänder men det jag reagerar på är, han ser trött och slö ut, han är inte lika livlig och glad som han var förut och när jag tittar på hans ögon tycker jag att glimten i ögat har försvunnit. var det så för era bebisar också? Vi märkte ingenting när han fick sin första tand (den är inte uppe helt). Man blir lite ledsen när man ser att han inte är som förut.

nej faktiskt inte.

det här att glimten i ögat har försvunnit känner jag igen bara vid/strax innan feber. Han är kanske förkyld, influensa?

t.ex. har en femåring som just nu är precis som du beskriver: inte lika livlig och glad. nästa dagen kom feber. så har det ALLTID varit.

min son har det också jobbigt nu: andra tanden är gå g, han tuggar/äter på allt som en galning, jag skivade upp kylskåpskall gurka, den blev ijältuggad på nolltid.
    Ibland ammar han inte ens utan håller bröstet i en bredöppen mun, för att det gör ont att ha bröstvårtan vid tandköttet. han även somnar så, med vvidöppen mun på/runt bröstet. han är också mycket förkyld: det bara rinner ut hans näsa, han knappt kan andas, sover på en vuxenkudde för att minska nästäppan. Han är jättetjock i halsen, hes är bara förnamnet, slemmet i halsen gurglar högt hela tiden.  ibland skriker han och gråter en stund, för att det är svårt att andas eller det gör ont i halsen, tills han lyckas hosta ut slemmet eller svälja snor

men annars är han pigg och glad och jag ser att han har energi. Om han skulle bli så som du säger - då skulle jag mätt hans feber, och tagit det lugnt (burit och ammat extra mycket, låtit honom sova mesta tiden) för att då skulle jag tro att febern är på g.

• Dasha

sonen fyller 7 månader idag Hjärta

Tanden nummer två har ÄNTLIGEN kommit fram. den var svullen och öm läänge... Kylskåpskall gurka var vår enda räddning.

barnet har ÄNTLIGEN blivit frisk från sin tolvte förkylning.

vi har varit ute några gånger då bebisen fick krypa på gräsmattan i det ÄNTLIGEN fina soliga vadret.

• Dasha
    Svansjön skrev 2015-04-21 08:45:45 följande:
    Han vill gärna sova på mage så vi lägger han på mage och säger godnatt. Då ligger han och leker i 5-10 minuter. Hamnar oftast på rygg, sen när han vill somna har han börjat gråta. Då går jag direkt in och vänder han till mage igen och stoppar i nappen. Då somnar han på sekunden. Så det känns toppen. Första två dagarna somna han utan att ens gråta.
    wow, det låter kanonbra! tänk att ni inte skulle ha vågat prova, då skulle ni aldrig fått uppleva det!
    linnéa001 skrev 2015-04-21 17:00:51 följande:
    Min dotter måste som sagt hålla mig i handen för att somna, men det går hyfsat snabbt.

det här låter också kanonbra! trodde sånt var möjligt bara när barn blir minst 3 år.

min son sover bara i min famn på dagen. Eller i en vagn som rullar. Och bredvid mig på natten.

Fast det stör mig inte så mycket. Det passar mig bra. Han har ju ingen napp heller.

Det som stör mig är att han inte kan tutta när det är lite högljudd. Han bara slutar och tittar varifrån ljudet kommer, vrider sig och om  jag försöker att fortsätta amma - då skriker han, får nästan panik.Det ska FORTFARANDE vara tyst och mörkt när jag ammar, annars vill han inte

undrar om han har lite för kort tungband...  kanske beror på det...

vanlig mat däremot går bra att äta även när det händer mycket runt omkring. Jaja, det är ju mer och mer vanlig mat för honom, så det blir enklare.
    Han äter nu 1 portion gröt till frukost och till kvällsmat, och 1,5 dl mat till lunch och mellis. Ibland även 0,5 dl efterrätt.

Han äter nästan vad som helst, och letar hemma efter nåt att mumsa på. Idag fick han några blad ruccola att leka med, de gick ner direkt. Igår råkade jag tappa en stor bit lökskal när jag lagade mat, trodde han skulle bara prassla och leka med den, men den blev uppäten direkt.I förrgår såg han konstigt ut efter första skeden mat. Sedan kaskadkräktes han. Öppnade munnen, och där, i munnen, låg systers gummiband Förvånad han blev inte ens ledsen, inte det minsta. spyan hamnade på golvet, jag torkade bort, och där sitter han och väntar på maten... då gav jag maten, vad ska man göra liksom... han åt med bra apptit Drömmer

om jag ger honom en skiva bröd - då tuggar han och sväljer hela skivan, bit efter bit. Jag brukar ge honom smörgås med leverpastej ibland.

jag själv tycker att han ser ut nästan som en liten tjockis, alltså, jämfört med hans syster i samma ålder. Men jag är livrädd att gå till bvc om en vecka, de kommer ju garanterat att göra mig ledsen Gråter kommer att säga att han väger för lite Obestämd

har gjort ett passfoto idag. Han har öppen mun på foto Förvånad orkade inte be att göra om fotot, men nu kommer jag gå och störa mig på det i 5 år, tills han får nytt pass Skrattande
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2015-04-21 22:15:01 följande:

Sa dom till er att ni kan ha samma pass till honom i fem år Dasha? Till oss sa dom ett år, max två. Och att vi måste byta så fort han inte går att känna igen. Men skulle ju föredra om det gick att använda i fem år.

äldta dotter har haft sitt pass i 5 år, fick den också när hon var 7 månader. Idag fick hon göra ett nytt. Inga problem innan, Reste senast förra året. Hon var en sån goding på passfoto, nästan helt skallig Skrattande beeebis, gick bra som sagt.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-04-21 22:34:14 följande:
     Jag är lite orolig för att min dotter ska bli väldigt ljudkänslig då det alltid är tyst hos oss.
    det var väldigt lugnt och tyst hemma när vi hade bara ett barn. Men hon blev inte det minsta ljudkänslig.

Sonen tränades i 7 månader, men det blev inte bättre. Han är nu van att leka med sin högljudda och närgångna syster, inte rädd för hennes glada rop, men kan fortfarande inte amma när någon pratar bredvid.
    linnéa001 skrev 2015-04-21 22:34:14 följande:
    De är ju knäppa på ditt BVC, kan du inte byta? Min dotter har legat mellan -1 och -2-kurvorna och BVC har inte sagt något alls om det, det är jag som hela tiden frågat om det varit ok vikt.
    vet inte, det enda jag behöver av bvc är är egentligen vaccinationer, och det klarar de att ge. vi ska se om det går att träna bort min kommentarer-om-barnens-vikt-känslighet Skrattande
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-04-22 08:28:34 följande:
    .
    Dasha skrev 2015-04-21 22:05:06 följande:

min son sover bara i min famn på dagen. Eller i en vagn som rullar. Och bredvid mig på natten.

Fast det stör mig inte så mycket. Det passar mig bra. Han har ju ingen napp heller.

Det som stör mig är att han inte kan tutta när det är lite högljudd. Han bara slutar och tittar varifrån ljudet kommer, vrider sig och om  jag försöker att fortsätta amma - då skriker han, får nästan panik.Det ska FORTFARANDE vara tyst och mörkt när jag ammar, annars vill han inte

Här är en till som bara vill sova i famnen på dagen och tätt intill på natten. Hon somnar alltid i min famn, pappas duger inte. Lägger jag ner henne i vagnen eller sängen så vaknar hon efter en liten stund, sover aldrig mer än 30 min då. Men får hon sova i famnen blir det allt mellan en timme till 3 timmar. Blir ju inte så mycket gjort då tyvärr. I vagnen sover hon också max 30 min, hon som kunde sova 2-4 timmar i den förut. Amningen är också lika för min dotter. Hon störs av ljud runt omkring henne så det ska vara så tyst som möjligt när hon ska äta. Blir ju jobbigt i längden, särskilt när vi är iväg nånstans. Då vägrar hon oftast äta och blir tillslut jättehungrig.
    det här låter EXAKT som min son, varenda detalj

jag har en del att fixa på nätet, så jag får några saker gjorda under tiden när han sover i min famn.
    Kroken skrev 2015-04-22 08:40:42 följande:

Insåg för nån vecka sen att min dotter är i separationsfasen. Väldigt mammig, även fast pappa och syskonen går bra. Men inga andra, inte ens mormor och farmor.

det här låter också som sonen. Det som hjälper oss är att se till att han har sovit massor och är utsövd precis innan han träffar andra släktingar. T.ex. jag fick hålla sonen som sov i famnen i 1,5 timme under tiden när hans farmor och farfar kom på besök. Sedan var han glad och nöjd, först lite avvaktande, sedan bara lite försiktig. I slutet fick de hålla i honom flera ggr utan att han blev ledsen.

Läste på en sida om barn, att 7-8månaders är väldigt rädda för andra än de familjemedlemmar som är nära varje dag, och att tipset är att hålla bebisen i famnen och börja prata med den andra personen på lite avstånd (så bebisen får chans att betrakta främlingen på avstånd), efter en stund slappnar av barnet. Där stod också att bebisar i den ålder vill ha 80cm runt sig som sin personliga zon, och det rekommenderas inte att ha andra än närmaste familjemedlemmar inom den zonen. Inte förrän barnet själv känner sig redo och har vant sig.
    Kroken skrev 2015-04-22 08:55:46 följande:

Min kollega ojade sig dock över att det kommer bli hemskt på inskolningen när vi aldrig lämnat bort henne till barnvakt. Det var lika bra att börja vänja henne nu så skulle det gå enklare på inskolningen sen. Tur jag är en sån som inte tar åt mig och känner mig lugn i hur vi gör med vår bebis!

tycker verkligen inte att en 8-månaders blir tryggare av att vara med barnvakt.

Min svärmor är förskolelärare, och jag blir ofta förvånad hur hon mäter bebisar med förskolebarns mått.
    Hon kritiserade en del av det vi gjorde (särskillt med vårt första barn), och resonerade att "det kommer annars bli svårt på förskolan sedan". Det lät så otroligt ologiskt i mina öron! Tiden visade också att hon hade helt fel Tungan ute
    Kroken skrev 2015-04-22 08:55:46 följande:

Hur har ni det med omgivningens åsikter ang. hur ni hör med bebisen?

. Tur jag är en sån som inte tar åt mig och känner mig lugn i hur vi gör med vår bebis!

tur för dig att du inte tar åt dig, jag själv blir väldigt arg när någon har åsikter om mitt föräldrarskap. Det är nästan som nån instinkt som kickar igång, jag blir VÄLDIGT taggig Demon. Mannen är lugnare, han försöker få mig att förstå att de menar ju säkert väl, och man behöver inte bli så arg bara för att de har en annan åsikt, de kanske läste inte på om detta, osv.

• Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-04-22 15:02:40 följande:

Såg att någon gav sitt barn ruccola? Är det okej nu? Minns att det inte rekommenderades till barn under ett förut.

aj, shit, just det! glömde helt Förvånad
    det var ju inte meningen att mata honom, ville sysselsätta honom på restaurangen, trodde han skulle leka med dem.
    fast det kommer nog säkert passera tarmarna och gå ut i samma form som det gick in. då är det inte mycket som stannar i kroppen. en annan sak våre om det hade varit mald ruccola i moset.
  • Dasha

har ni cyklat med era bebisar? när får man ha dem i cykelstolen, eller vad heter den? vi har en vanlig från biltema, som inte går att fälla ner. Snart blir vi sugna på en cykeltur.

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-04-22 22:26:44 följande:
     "Man kan börja använda cykelbarnsitsen när barnet kan sitta stadigt, ungefär från nio månaders ålder." Så till sommaren om man ska gå på deras rekommendationer, men det är väl individuellt som allt annat.

www.ntf.se/konsument/dack/default.asp
    tack!
Svar på tråden septemberbarn 2014