• Dasha

septemberbarn 2014

Vii3 skrev 2015-05-11 00:18:37 följande:

är det någon mer som har tagit den/ ska ta den??

vi ska ta tbc sprutan, fast undrar om sköterskan har glömt det.
    tog ni den på er vanliga bvc? dottern fick den på barnvårdcentralen. Fick ni betala för den?

• Dasha

Sonen fyller 8 månader idag {#emotions_dlg.flower}

Det var länge sedan vi mätte/vägde honom, gissar på 8,8 kilo och 71 cm.

Jätteförkyld igen: snuvig och hes. Men pigg och glad iaf.

Hans stackars tårkanaler är fortfarande lite sådär: det kommer både gegga och nån tår flera ggr om dagen. Geggan kan ju bero mest på förkylningar. Men läkaren sa att om inte tårkanaler blir bättre efter han fyllt 1 år, då ska de zondera kanaler med ett litet nål (han ska va sövd under operaionen)  Gråter  hoppas hoppas det blir bättre på sommaren.

han verkar vara sugen på att lära sig gå: förflyttar sig mest vertikalt istället för att krypa. Går längs möbler, kryper till sin gåvagn, ställer sig upp och går runt med vagnen hela tiden (håller den i handtaget). kan även svänga vagnen lite. Kryper över alla möjliga lådor, klättrar upp och står på alla fyra på höga lådor som når till hans höfter. Så det är en tidsfråga när han kommer ramla med näsan ner från dem.

Förresten, vill dela med mig med ett tips som jag fick med dottern och som jag använder även nu:

för att lära bebisen att inte ramla ner från sängen/soffan:

man ska lägga bebisen i mitten av t.ex. sängen. När bebisen kryper närmare kanten, ska man vända bebisen med fötterna till kanten. Då kan han ta sig ner på ett jättesmidigt sätt!

Man kan göra så flera ggr om dagen, många dagar i rad, och vara såklart beredd hela tiden att fånga honom.

sådan träning gör, att bebisen blir mindre benägen att dyka med huvud fram från sängens kant.

Man ska såklart ALDRIG lämna bebisen på sängen/kanten ,och hoppas att han kan ta sig ner. men om der råkar någon sekund bli så att man vänder blicken bort, då kan man få nytta då bebisen blir van att vända sig med fötterna fram.

• Dasha
    Brewilma skrev 2015-05-11 15:06:37 följande:

Vi fick tbc sprutan på vårat bvc av läkaren. Min mans släktingar bor nere i Kroatien och Bosnien så det var bvc som tyckte att vi skulle ta den. Vi behövde inte betala något men det kanske beror på att vi har släkt där nere som vi kommer att hälsa på relativt mycket.

Tack Brewilma!
    Vii3 skrev 2015-05-11 20:50:16 följande:
    Ja, vi tog den på vår vanliga bvc. Det var mycket lättare än de andra sprutorna så det var skönt. Nej vi fick inte betala något, de tyckte att vi skulle ta den. Trodde alla tog den, men kanske är för vi är utlandsfödda då?

Tack Vii3!

ja, i vår kommun är det utlandsfödda och de som tänker resa flera ggr till länder där det inte är extremt ovanligt med tbc, som rekommenderas att ta tbc-sprutan. Sköterskan sa att det kan ändras flera ggr om året, vem som får den gratis, och beror på senaste statistiken om tbc i olika länder.
    Svansjön skrev 2015-05-11 22:30:53 följande:

Hade ni lagt tillber tesked varje måltid om BVC sagt det?

Det gjorde jag med min dotter (första barnet). De sa att lägga till två teskedar olja till hemlagat, och 1tsk till burkmat. Och att tillägga olja även till gröt och fruktpuréer och ersättning (hon fick lite Nutramigen pga mjölkallergi).

det kändes helt fel, men jag gjorde det ändå.

Vet inte hur det skulle vara om jag inte hade gjort det. Men dottern blev inte tjockare av all olja.

möjligen blev hon ännu lösare i magen pga oljan.

men som sagt, jag kan gnälla och ha åsikter om bvc, men jag vågar sällan att inte följa deras råd. De har ju både erfarenhet och utbildning. Typiskt mig...
  • Dasha
    MNS skrev 2015-05-13 09:03:32 följande:

Hej allesammans. Har inte skrivit på ett bra tag men har ett sådant dilemma som jag inte vet om någon kan förstå förutom eventuellt ni :) dottern blev 8 månader i måndags och igår fick jag reda på att jag är gravid igen.. Jag vill ju självklart behålla och känner lite lycka i smyg. Men min sambo är inte glad. Tilläggas bör att vi använde kondom men Den sprack + att jag tog ett dagen efter piller direkt på morgonen. Idag är jag tvungen att ansöka om abort fastän jag absolut inte vill.. Hjälp mig har ni nå tips eller erfarenheter eller vad som helst. :(

Hej!

Vilken situation.... lider med dig

Din sambo, vill han ha större åldersskillnad mellan barnen?

Några argument som brukar fungera på killar:

vet han att det är mycket mera ekonomiskt fördelaktigt att föda barn tätt?

Dessutom fungerar det bättre utifrån familjelogistiken:
    Etap1: båda barn är hemma.
    Etap 2: båda barn lämnas på samma förskola.
    Etap 3: båda barn lämnas på samma skola.

Har han tänkt så tidskrävande det ska bli att köra dem till olika platser (förskola, skola) hela tiden?

Om du ändå gör abort, så kan jag säga att det är i alla fall mycket bättre för din kropp att återställa sig i flera år innan ny förlossning. Och din dotter får mycker mer uppmärksamhet om hon inte får några syskon på flera år.

Lycka till.

• Dasha

Har ni tittat ORDENTLIGT i era barn munnar? Skrattande

Jag har precis fått mitt livs chock.

Sonen har fått två till tänder för ett tag sedan! Utan att jag hade märkt!

Där vi inte alls hade kollat!

Han har ju två tänder nere i mitten. Jag väntade nya tänder bredvid dem, eller fyra tänder uppe i mitten.

MEN!

Han har fått en ny tand uppe: tredje till vänster, och en till ny uppe: tredje till höger!

De syns inte ens om man inte drar upp överläppen Skrattande men de är rätt så stora.

• Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-05-13 00:21:48 följande:

. Vi ska träffa en dietist för att höra om våran mat är bra(jag är nojig),

När ska ni till dietisten?

Kan tipsa att ni ska skriva ner EXAKT ALLT som ditt barn äter, och även när hon sover i en vecka. För en dagbok som ni kan sedan visa dietisten.

t.ex.
    13 maj. 07.00 1 port. gröt (1dl vatten +4tsk pulver)
                08.00-09.00 sömn.
                09.30 1dl kokta morötter + 1 tsk olja
    skriv ner hur många gramm av allting osv
    osv.

Minns när vi kom till dietisten första ggn, skickade hon oss bara hem för att föra matdagbok i en vecka (eller två). för aatt hon inte kunde säga nåt utan den.
  • Dasha

så knepigt! barnet bör vara 17-18 mån när hörntänderna tittar fram! men här är de redan framme!

däremot syns det inga fram tänder i överkäken! det är inte det minsta svullet där heller...  Obestämd

• Dasha
    MNS skrev 2015-05-13 15:47:38 följande:

Ja jag vill ju inget hellre än att behålla, men var till prev idag och deras test visade negativt :s jätte konstigt då jag fått positivt på Apotekets egna samt ett clearblue digitalt /

det kan visa falskt positivt bara för att du har kvar gravidhormoner i kroppen.
  • Dasha

igå var vi på bvc.

8 mån och 4 dagar.

vikt 8335g, längd 71cm.

sonen är inte morgonpigg, brukar sova till 7.00-8.00. Om han råkar vakna tidigare - då ammar jag honom till sömns.

• Dasha

Fick mens idag

det är iaf tur att jag inte är i klimakteriet Drömmer

och så skönt att det fortfarande inte gör ont! jag hade fruktansvärda smärtor första mensdagen, tills jag fick första barnet. nu är mina mens smärtfria.

Svar på tråden septemberbarn 2014