• Dasha

septemberbarn 2014

Mrs West skrev 2015-05-20 21:00:19 följande:

Min son har autism men det beror på en kromosomavvikelse.

Min dotter fick mässlingsprutan vid 9 mån pga resa och sen vid 18 mån igen. Hon är frisk.

Vi kommer att få göra likadant med bebisen IOM resa i jul.

tack!
    mirakelmamma skrev 2015-05-21 08:13:16 följande:

Angående vaccin och autism. Jag läste mycket om det när äldsta dottern skulle vaccineras (född 2000)  Vi kommer vaccinera enligt programmet om hon inte får äggallergi som sin syster.

tack!
    Vii3 skrev 2015-05-21 00:12:39 följande:

Jag tycker sonen ser mer som en liten pojke nu och inte så mycket bebis, haha.

javisst!

jag fick för mig redan för någon månad sedan, att nu ser han inte ut som en bebis längre...

Fast det är nog bara jag som märker det, särskillt med tanke på att han inte har hår. Skalliga småbarn ser nog ut som pyttebebisar i andras ögon.

• Dasha

Vem är bebis här? Jag!!!???? Ni kan väl inte mena det på allvar!

• Dasha
    replica skrev 2015-05-22 15:38:31 följande:
    (Hoppas det funkar, o ursäkta harklandet i börjanTungan ute)
    funkade inte för mig

ni har inte den på youtube?
  • Dasha

HAHAHAAAHA!

SUPER! SkrattandeHjärta

och det hörs ju så högt också när han klappar!

• Dasha

MNS, tack för att du berättade! jag tänkte på dig och var orolig.

det är så  omtumlande att få ett barn, och sedan bli gravid igen utan att ha planerat detta. så det är ganska förståerligt att din sambo inte visste bättre just då.

skönt att ni båda har kommit fram till samma beslut.

mycket sorgligt att det blev ett missfall....

Hur mår du?

här är allt som vanligt.

en fråga: var hittar man TUNNA sommarmössor för pojkar (INTE keps eller solhatt)? kan inte köpa på nätet för att kan inte bedöma hur tunna dem är. har inte hittat i äffärerna.

• Dasha
    tack! vilka härliga mössor!
    linnéa001 skrev 2015-05-29 12:39:45 följande:

Känns som att hon behöver sova 13-14 timmar varje dygn. Hur mycket sover era barn?

jag tror att 13-14 timmars sömn är normallt för 8-månaders.Barn som är ett till tre år gamla behöver sova 12-13 timmar per dygn.

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/Skrik/Barn-och-somn/

Min son sover nu ungefär:

23.00 - 08.00

10.00 - 11.30

15.00-16.30

18.00-19.00

• Dasha
    MNS skrev 2015-05-29 20:22:19 följande:
    Jag mår under omständigheterna bra för det känns som det var en mening nu, att fostret inte var friskt och jag kan nu ge all min tid åt dottern
  • Dasha

Hej!

Här är det tyvärr sådär. sonen har fått någon form av magsjuka, så han har diarreer flera ggr om dagen. han är tröttare och gnälligare än vanligt, och äter väldigt lite (förutom bröstmjölk). Först försvann aptiten, och nästa dag började diarreer, idag är andra dagen då han är lös.

tand nr 6 är på gång, så han har även mycket ont på grund av det.

han fick sina första skor för 3 dagar sedan, och samma dag stod hemma BARFOTA utan stöd i 5 sekunder. sedan dess händer det då och då att han släpper taget utan att  tänka på det, och landar på rumpan efter några sekunder.

han har lärt sig att öppna alla dörrar och lådor.

linnéa001 skrev 2015-06-08 13:41:47 följande:

. Man ser ju att hon är trött och vet att om hon bara slappnade av och blundade så skulle hon somna.

den här exakta meningen säger jag ofta nuförtiden, fast om min 5-åring Skrattande
    Bebislängt skrev 2015-06-08 22:13:05 följande:

. Det är verkligen en utmaning att komma på lunch och middag till honom så att det inte bara blir typ kokt potatis. Förslag mottages tacksamt :) 

jag struntade i att laga all mat till sonen, så det blev mest burkar sedan ett par månader tillbaka. Han gillar det.
    Bebislängt skrev 2015-06-08 22:13:05 följande:

Ni som har flera barn, är det vanligt att de är stökiga på nätterna runt den här tiden? När brukar det avta? Saknar att sova, hehe.

det är nog väldigt individuellt. Min dotter slutade äta på natten och började sova hela nätter sedan hon var 1 år gammal (det var just då jag slutade amma).

fast hon sov i vår säng tills hon fyllde 4 år, så jag vet inte hur det skulle vara annars.

Hon sover superbra hela nätterna, störs inte av någonting, men är en envis rackare som är så svårt att få i säng... Pappan tar hand om bebisen varannan kväll då det är min tur att natta storasystern. Det kan ibland gå sådär, bebisen är trött och gnäller, storasystern blir uppspellt, och
    linnéa001 skrev 2015-06-08 13:41:47 följande:

. Man ser ju att hon är trött och vet att om hon bara slappnade av och blundade så skulle hon somna.

idag gav ja gupp efter många försök (dottern blev som galen, sprang runt och krävde glass. Liksom, VA SA DU!!??  GLASS!!!???", pappan fick natta storasystern och jag fick trösta och söva bebisen.
  • Dasha
    Dasha skrev 2015-06-08 23:35:02 följande:

han har lärt sig att öppna alla dörrar och lådor.

förutom dörrar mellan rum så klart
  • Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-06-09 18:41:42 följande:

Något roligt är att hon börjat försöka säga vissa ord, som t o m de som inte träffat henne förstår. "Tack", "hej", "Ingrid", "mamma", "pappa", "vatten" och "kom".

WOW!

här har pappan "tränat upp" sonen att svara på frågan: "vad säger ormen?" (vi har en bild med en orm på väggen). Sonen svarar: "TSSSSSSSS", och båda blir jättenöjda och jättestolta! Skrattande

annars fortsätter våra diarreer
    septemberfjorton skrev 2015-06-09 18:41:42 följande:

vi aldrig hörde från dietisten. Verkar som vår remiss gick till fel person då den vi fick nummer till inte fick uttala sig om barn.

vi fick också en vuxen dietist med dottern, hon hade inte ens en barnvåg och kunde inte väga dottern (1 år då). Var nog bara kunnig om diabetes (vilket vi inte behövde Obestämd). men hon hade iaf nån datorprogramm, dit hon skrev in allt dottern fick i sig på en vecka, och programmen räcknade ut vad som hon saknar i sin kost.
    Kroken skrev 2015-06-09 08:22:08 följande:
     Och så börjar det ju komma kommentarer och åsikter om att hon ammas så mycket, hon som är så stor.

SkrikandesDemon
    jag som funderar på alla modersinstinkter.... undrar om det också är någon instinkt, att lägga sig i hur andra föräldrar gör....VARFÖR skulle de annars, liksom?

ser fram emot resan till Ryssland, där alla tanter kommer att komma fram och berätta för mig att jag klär bebisen för kallt, att det inte är ok att sitta på marken  (med överdagsbyxor på), att han inte ska ha händerna i munnen, att det är obekvämt för honom i bärselen... Drömmer och de (av traditionen?) gör det på ett väldigt aggressivt och nedlåtande sätt.

Svar på tråden septemberbarn 2014