• Dasha

septemberbarn 2014

0610 skrev 2015-06-12 07:24:37 följande:

Någon mer som har problem med sömnen? Vi har kämpat på till och från i fyra månader nu (på bvc's inrådan) att lägga sonen utan bröst. Blir mycket skrik. Nu har vi kört stenhårt i en månad med inget bröst vare sig dag/kväll eller natt. Han skriker sig hes. Om han får bröstet för att se om han är hungrig då suger han lite men sedan släpper han.

Jag är så jäkla trött nu så hjärnan inte funkar på dagarna, somnar nästan när jag går

På promenad.

Han får ingen ro känns det som, bara skriker och sparkar å vrider å vänder och kryper och sitter osv.

Vet inte vad vi ska testa istället. Ingen ork.

Nån som varit med om liknande? Nån som sitter med den gyllene nyckeln för god sömn?

usch vad arg jag blir på din bvc Skrikandes

skulle avskedat sköterskan om jag kunnat Obestämd

VARFÖR ska bebisen somna utan bröst??????????

sov han dåligt när han somnade med bröst?

här ammar jag till sömns och samsover (gjorde så med båda barn). bebisen (även när första var bebisen) sover hela natten.

ibland har bebisen ätit en massa mat, dryckit massa vatten, men somnar med bröst ändå. det är det naturlig, det är bebisens instinkt och trygghet.

sedan förstår jag när de säger att barn som har fått kindtänder bör inte äta på natten, för tändernas skull. Men inte 9månaders!

• Dasha
    0610 skrev 2015-06-12 11:35:01 följande:

BVC-sköterskan påstod att han inte får förknippa sova med mat. Att varje gång han vaknar så ska han inte få bröstet. Att han inte behöver mat på natten.

va?  sedan 4 mån. tillbaka tvingar hon er till det?

jag skulle ammat honom till sömns, DEFINITIVT.

stackars liten.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-06-12 15:03:19 följande:
     En vän som har barn som är nio månader började ge sitt barn napp nu. När bebisen väl fattade vad nappen var till för började hon sova hela nätter.
    om bara ett par månader kommer bvc börja med påtryckningar att sluta med napp också. då är det en ytterst tillfällig lösning.

• Dasha

Jag tycker att man kan försöka på olika sätt att få bebisen somna utan bröstet, om man vill. Ingen fara just med det:

Bebislängt skrev 2015-06-12 16:14:12 följande:
     vår sköterska säger samma sak. Att bebisen dels måste lära sig komma till utan mat och av sig själv och dels vänja sig av vid att vakna och vilja ha mat på nätterna.

så man provar sig fram, t.ex. ger välling innan läggdags, provar att söva om utan bröstet, gå och vagga osv.

men absolut inte låta bebisen att skrika och skrika!

för att så viktigt är det väl inte!

funkar det bra med bröstet? då är det väl kanonbra, tycker jag. varför ska man komplicera till det, här är det mamman som blir utmattad av sömnbrist och bebisen som skriker sig hes. Vem mår bättre av det?

sedan nu är det tid då bebisar får tänder. Min son som regel äter inte på natten. jag var lycklig lottad, att han har alltid sovit hela natten (vi har andra problem, t.ex. han vägrar att amma om det inte är tyst och mörkt runt omkring). Men även han faktiskt ammar många ggr på natten när tanden kommer fram. Utan att vakna, halvsovande, i mysiga sängen. Varken jag eller bebisen går upp, vi fortsätter ligga helt tyst och somnar om efter bara några sekunder.

tror ni jag skulle lyssna på en sköterska som skulle säga nu till mig att inte ge bröstet på natten? verkligen verkligen inte.

0610, din bebis, som inte är hungrig - han kanske har ont i tandköttet? han skulle bli lugn och nöjd och somnat med bröstet. men istället tvingas både mamman och bebisen att lida. Varför, om det funkar utan detta lidande!!???
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-06-12 20:57:15 följande:
    Man måste ju inte berätta allt för bvc. Eller göra som de säger.
    ja men precis!

men jag fick en känsla att 0610 gör det för att bvc sa kategoriskt att "nu får det vara nog med tutte på natten", och 0610 känner sig tvungen att göra det, trots att det inte funkar alls.
    linnéa001 skrev 2015-06-12 20:57:15 följande:
    Kan tillägga att mitt bvc är fantastiskt bra.
    ja, jag har märkt det av dina beskrivningar, och är avundsjuk! Glad

min bvc-sköterska är superbra på att få kontakt med barnen, en riktig begåvning här.
    men en del av hennes råd är hämtade från 50-talet Obestämd

• Dasha
    0610 skrev 2015-06-12 21:13:13 följande:

Tack för ni orkar bry er och komma med tips! :)

Ikväll funka det bra än så länge. En flaska välling och han blev så trött å Go så bäddade ner sig gott och sover nu! :)

Får hoppas natten blir bra! :)

så skönt!
    hoppas det blir bra.
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2015-06-12 21:24:23 följande:

Vår bebis skriker inte på nätterna Dasha. 

så bra! Solig
    0610 har skrivit
    0610 skrev 2015-06-12 07:24:37 följande:

Nu har vi kört stenhårt i en månad. Han skriker sig hes. 

jag får verklien tårar i ögonen när jag tänker på det.

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-06-12 22:20:21 följande:
     det verkar komma dit folk från hela Storstockholm. Många som går där som bär i sjal, har tygblöjor och ec:ar. Lite bohemiska människor typ :)
    låter spännande!

hur går det med ec förresten, det är ju flera här som ec-ar?

här har jag inte haft sonen blöjfri på flera månader.
    Men jag sätter honom på pottan efter varje sömn, då kissar och/eller bajsar han, garanterat.

han vägrar att kissa på pottan mellan sömnen, gör det i blöjan istället.

det otroliga är att han slutat kissa på natten. men jag vågar inte köra blöjfritt på natten.

sedan har vi diarreer sedan flera dagar tillbaka, måste vara nån bakterie han fått i sig. Grönt och vattnigt och skummigt bajs, typ 100 gr/dagen (nu har det minskat).

undrar om jag ska orka ta av blöjan på dagen när han blir frisk.

• Dasha

linnea, tack för svaret!

vi har precis haft en hemsk bilresa.

det är så illa att bebisen vägrar att somna i bilen

jag har aldrig upplevt det med dottern, hon sov max 5 min efter bilens avfärd.

vi åker bil ganska sällan: använder kollektivtrafik, går med vagnen eller cyklar.

åker bara ill svärföräldrarna.

runt jul var bebisen vaken 1 timme av resans 2 timmar, både dit och tillbaka.

runt påsk var bebisen vaken hela resan tillbaka, gallskrek i två timmar, trots många stopp med amning osv.

idag var bebisen vaken i en timme, men jag har kommit på ett knep: ammade honom när han satt i bilstolen.för det finns väl inget lag som säger att man måste vara fastspänd i baksätet?
    jag bara lutade mig fram och ammade, så sonen somnade till slut.

min 5åring var förskräckt, svärfar sur och mannen sa att det inte var en bra idé.

men vad ska man göra!!!??? det är ju värsta tortyren, en bebis som galskriker i två timmar. tortyr för både bebisen och alla andra i bilen. 

somnar era bebisar i bilen? vi har tom försökt med nappar (inte för första gången heller), men har bara biter i dem.

• Dasha
    Kroken skrev 2015-06-19 07:42:07 följande:
    Jo det är lag på att alla som färdas i bilen måste vara fastspända. Lagen för att vara fastspänd i baksätet har funnits sen slutet på 80-talet. Även om barnet skriker så skulle jag aldrig ta av mig bältet under färdens gång. Jag förstår att det är frustrerande med en bebis som gallskriker, men tänk på konsekvenserna. Skulle ni bli stoppade så blir det böter. Och den största risken är att om ni krockar, och du sitter utan bälte, så är du som en elefant i tyngd som far runt i bilen.
    oj, jag hade ingen aning!

jag har frågat att visst finns det ingen lag på att sitta fastspänd i baksätet, och de sa inget. de kanske hörde inte för att bebisen skrek?

sjäv har jag inget körkort, så jag vet ju inte. trodde det var bara för säkerhets skull.

i ryssland finnd det inget lag på det  alla fall. jag visste inte ens att det kan finnas bälte i baksätet tills jag kom till sverige för 7 år sedan. man kan inte ens hitta bälterna i bilar på baksätet i ryssland: de är instoppade bakom sitsen för att ingen behöver dem ändå Tomte

vi får nog ta tåget nästa gång, i alla fall jag med bebisen, så jag kan ha honom i knät, amma vid behov osv. 
Svar på tråden septemberbarn 2014