• Dasha

septemberbarn 2014

vår bvc-sköterska har erbjudit oss att ta mässlingsvaccinet nu (snart), istället för vid 1,5 år, pga att vi ska resa på sommaren.
    det är inget mässlingsuttbrott i Ryssland, men vi ska flyga genom Amsterdam.

jag tackade ja med tungt hjärta: har läst för mycket om det där mässlingsvaccinet, att om barn (särskillt under ett år) vaccineras, då kan de bli plötsligt autistiska

antar att det handlar om att hjärnan blir inflammerad eller nåt sånt... de allra flesta klarar av det, och om någon blir sjuk - då förnekar vården att vaccinet har orsakat detta

och tänker också på att han ska även få tbc-vaccin snart... så många tunga vacciner på så kort period... det sliter ju på immunförsvaret....

mannen tycker att det är bara toppen med vaccinationer  Obestämd. han är väldigt okritisk till allt som rekommenderas av myndigheter.

ska någon mer här ta mässlingsvaccinet snart?

• Dasha

linnéa, kroken, tack för era svar!

det är också det att bebisen ska få hela två tunga vacciner inom någon månad... han har ingen vidare immunförsvar heller: har varit förkyld nastan hela sitt liv, med några dagars mellanrum mellan förkylningarna.

jag skulle inte säga något emot vaccinationen om den skulle vara vid 1,5 år (som vanligt i sverige). Men nu, så tidigt!

bvc-sköterskan sa först: "neeej, jag hörde inte att det skulle vara så...", sedan föreslog att rådgöra med läkare. men jag vet ju att läkaren kommer också säga: "neeej, det finns inget bevis att det skulle vara farligare vid 9 månader än vid 1,5år".

klart att det inte är vetenskapligt styrkt, för att stora företagen inte vill att folk ska tacka nej till vaccinationer. det är ju enorma vinster som är inblandade. Det tog väldigt många år innan sambandet mellan rökning och lungcancer bevisades. Den forskningen också bromsades hela tiden.

jag har hört att flera här i tråden ska åka utomlands på sommaren och ska få tbc-sprutan.
    ska ni också få mässlingsvaccinet? har ni blivit erbjudna det?

• Dasha
    Brewilma skrev 2015-05-19 15:57:24 följande:
    Vi ska ta mässlingsvaccinet nästa vecka (Matilda är 8,5 månad då) Vi ska bila ner genom Europa och stanna till på flera ställen så vi vil inte chansa. Våran BBC sjuksköterska säger att det inte är större fara att ta vaccinet innan dom blir ett MEN man måste ta en dos till om dom får vaccinet innan dom fyller ett.

Jag tror inte att vaccinet har något samband med autism och precis som någon annan skrev så sammanfaller åldern för vaccinationen med åldern för när man kam börja upptäcka autism. Det finns inget som är rätt eller fel och man kan bara göra det man själv känner är rätt. Jag vaccinerar hellre än riskerar de hemska biverkningarna som kan komma av de sjukdomarna.

Våran fick ju med tbc sprutan. Den blir som inte sjuka av men dom får en prick som sedan blir/kan bli ett sår. Men prata med dom en gång till så att du känner dig trygg
    tack!

det ska iaf vara helst 3 veckors mellanrum mellan dem, tycker jag. för att tbc-vaccinet kan orsaka feber upp till 2 veckor efter vaccinet, och mässlingsvaccinet kan också orsaka feber och ont i leder 6 till 14 dagar efter vaccinationen. Då ska sista vaccinet tas minimum 14 dagar innan resan.

alltså, det känns så fel med alla dessa sprutor, helt ärligt... men visst, vi ska ju åka tunnelbana osv, vem som helst kan hosta på bebisen... jag ska försöka hålla isär vaccinerna så långt i i tiden som möjligt.
  • Dasha

ni vuxna, tar ni själva vacciner innan ni reser t.ex. till Thailand eller Kina eller Indien? inte jag...

• Dasha

brewilma, septemberfjorton, tack!

jag har vaccinerat mig mot vanlig influensa 2ggr i mitt liv. Båda ggr blev jag MYCKET sjuk i influensa 3 dagar efter vaccinationer. Jag har för övrigt bra immunförsvar och var pigg innan. Jag mår aldrig så hemskt av influensa som jag gjorde dessa 2 ggr.

så det förstörde mitt förtroende för vaccinationer.

när jag var gravid med första barnet, var det jätteskräck i media angående svininfluensa, vården uppmanade alla gravida att vaccinera sig.

Jag sa till min man: det finns inte en chans att de har hunnit bepröva vaccinet ordentligt på så kort tid. du ska få se att den kommer att ge hemska biverkningar.

nu vet vi ju att vaccinet orsakade narkolepsi hos många barn. Jag sa till mannen: "där ser du, jag hade rätt som vägrade vaccinera mig". Han svarade: "fast ingen av dessa barn dog i svininfluensa!". ch det är ju också sant.

det är så svårt... jag önskar att sonen bara följde det vanliga programmet, så jag skulle slippa beslutsångest....

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-05-20 11:07:11 följande:
    Ska ni inte bara strunta i att åka till Ryssland i sommar? Känns som att du kommer må väldigt mycket bättre om pojken slipper vaccinationen. Det är ju dumt att gå och oroa sig och må dåligt.

En idé är ju annars att kolla hur andra länders program ser ut. Om de vaccinerar tidigare än här men inte har fler fall av autism så borde det inte vara någon fara.
    först ville jag kolla om andra här som ska resa utomlands har fått erbjudandet att vaccinera sig.

sedan gnäller jag ofta mycket, men så illa är det nog inte Flört
  • Dasha

svansjön, tack för svaret!

ska han också få tbc-vaccin?

vi ska få mässlingsvaccinet nästa fredag. smidigt, då dottern ska få sin vaccin mot polio under samma besök. hoppas sköterskan inte blandar ihop deras sprutor.

ska försöka få så sen tid som möjligt för tbc-vaccinet, så att de iaf inte belastar sonens immunförsvar SAMTIDIGT.

• Dasha

jag är så glad att sonen ätit massa hemmagjord köttfärssås idag! den var ju "grynig", ni vet, när man steker färsen så blir det inte direkt som puré.

sonen hade hittils vägrat mat som innehåller BÅDE sås och större bitar. Han kan ju äta "tomma" spaghetti och makaroner (tar dem med händerna och biter av bitar och tuggar), och t.ex. brokkolibuketter.

annars äter han mixad mat. När det är burkmat - då är det mest från 6 mån (han älskar alla burkar från 6 mån), eller lax från 8 mån (alla varianter).

gillar era barn burkmat från 8 mån (förutom lax, de är ju släta)?

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-05-20 19:32:16 följande:
    Min dotter äter precis allt. Hemmagjord mat, både slät och med bitar, köpt mat från 6 och 8 månader, bitar att plocka själv, köpt gröt, egen gröt, köpt välling, egen välling, frukt. Det enda hon spottat ut är äpple, men hon äter även det om man blandar det med banan eller i gröten. Sen dricker hon inte vatten, men blaskig ersättning.
    gud så härligt för er!

• Dasha

en till fråga: ger ni mat direkt från kylen? t.ex. iskalla efterrätter på burk?

Svar på tråden septemberbarn 2014