• Dasha

septemberbarn 2014

Kroken skrev 2015-06-26 12:09:44 följande:

Hon har fått vanlig mild välling tills i måndags, då blandade jag i mild fullkorn 50/50, det kanske är det som spökar?

det fick mig att tänka på en sak.

tänk om det vara även det som orsakade sonens diarreer i en hel månad!?

han fick alltid mild gröt, och övergick till mild fullkorn för en månad sedan, då började diarreer. för tre dagar sedan tog gröten slut och vi köpte ny, ickefullkorn, och diarreerna och ont i magen försvann!

eller var det bakterie hos honom, och fullkorn gjorde att magen hade svårare att komma i balans efteråt...

konstigt, det är ju ändå gröt för bebisar. sonen mumsar gräslök som bara den (river av stora strån typ 20 cm, äter upp det mesta), och det påverkar inte hans mage!
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2015-06-26 12:30:39 följande:

Jag har hört på flera håll rådet att inte ge fullkorn och att folk som har gett fullkorn fått rådet att gå tillbaka igen till gröt/välling från sex månader istället.

tack!
    Bebislängt skrev 2015-06-26 12:31:31 följande:

Dasha, har inte lyckats spela in än. Han blir så distraherad när man tar fram kameran. Men kanske kan försöka få till bara ljud i alla fall :D

samma här!

hos oss det en förälder som leker med sonen, och den andre filmar i smyg, fast sonen märker oftast ändå Drömmer
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-06-26 12:01:48 följande:
    Det är väl inte jättevanligt att det händer men inte heller ovanligt. Och när det händer så kan det ju gå väldigt fel. Är ju inte längesen en 2-åring dog efter att ha satt en korvbit i halsen. Korv formar sig efter strupen och sätter sig fast och är nästan omöjlig att få upp. Därför ska man aldrig ge barn korv i slantar utan enbart i halvmånar och till mindre barn enbart i mindre bitar.
    tack
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-06-28 07:57:17 följande:

Tror det är mer tänder på gång, därav att hon sover sämre än sämst just nu. Inatt sov hon endast 30 min till 1 timme åt gången från det att hon somnade vid 19.30 till det att hon tyckte det var morgon vid 06. Hon tuggar på fingrar hela tiden. Stoppar in tummen och gnager på den. Igår och i förrgår ratade hon i princip all mat jag försökte ge henne, bara bröstet dög och lite frukt. Vällingen slog hon bort och gröt och vanlig mat vägrade hon öppna munnen för. Ska prova lite gröt nu snart och vällingen ska jag ge henne i pipmugg ikväll och se om det blir bättre. Sugandet på flaska gör ju så att det blir mer blodtillförsel till tandköttet och det gör ondare då.

haha, precis så hade vi också inatt! började igår egentligen.

det tog mig ett dygn att komma till insikten att det är ny tand på gång. 

nu är jag säker: han börjat gnaga på bröstvårtor, vilket han gör bara strax innan tanden ska fram. 

annars har vi nyss övergått till 2ggr dagssömn istället för 3ggr/dagen:

ungefär 10.30-12.00 och 16.00-17.30.

sover på natten ungefär 23.00-8.00.

inatt var det som sagt mest tuttande och bröstbyte, man jag behövde iaf inte gå upp.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-06-30 20:13:40 följande:
    Hon ligger fortfarande i vår säng, men vi har bara madrasser på golvet så det är ingen fara om hon ramlar ut. 
    vilken bra ide!

vi bör nog också skruva av sängfötter, annars vågar jag inte lämna sonen i sängen. 

vi har inte börjat med några sovrutiner än, förutom det vanliga:
    gröt
    pyjamas
    borsta tänderna 
    potta
    blöja
    amma till sömns

med dottern kör i fortfarande samma rutin ändå sedan hon fyllde 1 år (hon är 5 nu):
    borsta
    toa
    pyjamas
    läser i sängen (10 min)
    släcker lampan, 
    ligger bredvid, med handen på henne, sjunger godnattvisa (mannen sätter på visa på mobilen när det är hans tur). tar 5-15 min.

• Dasha

www.babyzen.com/collection-yoyo.php

www.amazon.com/Babyzen-YOYO-Stroller-Black-Blue/dp/B00AMW9DQS

den här är nog den minsta och lättaste man kan få, men inte vändbar. man kan även ha det bakom på cykeln. jätteliten när ihopfälld.

vi själva har trille som vintervagn

och vi fick igår en silver cross reflex som sommar/resevagn, den är vändbar

www.madeformums.com/reviews/pushchairs-and-travel-systems/lightweight-buggies-and-strollers/silver-cross-reflex/1618.html

www.silvercrossbaby.com/our-products/prams-and-pushchairs/reflex/black/

• Dasha
    Emma90 skrev 2015-07-11 06:48:29 följande:

Ooh vad tiden går fort, nu har vår lilla pojk på 71 cm och 8,7 kg börjat gå. Ser så gulligt ut och man ser hur stolt han är :)

så roligt!

• Dasha

sonen fyllde 10 mån idag.

vet inte hur lång han är och hur mycket han väger: det var länge sedan bvc-besök.

ser bara att han är normalviktig, men lite åt det smala hållet.

han går inte, står själv i 3-6 sekunder, sedan sätter sig ner.(det vill säga, samma som för 1 månad sedan)

kryper mycket fort, kryper över allt, kan krypa över mig 20 ggr fram och tillbaka, kryper gärna över alla lådor, klättrar på dem, går ner smidigt.

går lätt längst möbler.

säger:

ti-tta (och pekar),

där (däj) (och pekar),

ä-ta   ä-ta   ä-ta   ä-ta (och smaskar med munnen) (när han sitter i matstolen och väntar).

annars gillar han att härma olika ljud som vi gör.

klappar händerna, vinkar.
    öppnar lådor, tar ut allt, kryper iväg och bryr sig inte.
    Men så fort jag lägger allt tillbaka - då är han där igen, tar ut allt och kryper iväg. (typ, så här ska det vara!).

när jag säger "dansa" - då börjar han hoppa på knäna och vifta med armarna. Blir jätteglad när mann säger: "du dansar så fint!". "dansar" själv när han får igång någon musikleksak.

han kan leka själv i 40-60 minuter när han är utsövd och mätt.

MAT:

äter faktiskt mindre nu än för 2 månader sedan.

totalt äter han bra 3 ggr/dagen, vilket är ofta fördelat på 5-6 ggr,
    t.ex:

frukost: 1 portion gröt + några smörgåsbitar

lunch: 1/2 portion mat

mellis: inte sugen

middag: 1 portion mat

kvällsmat: bara 4-5 skedar gröt, inte sugen

dricker han dåligt: han VILL ha vatten, men sväljer en massa luft och hostar (dricker ur pipmuggar med 3 hål). Blir ledsen och slänger muggen iväg.

Undrar om det beror på hans korta tungband.

Hur dricker era barn?

känns som att han ammas nu mera än för 2 mån sedan.

Känns också att jag börjar bli smalare av denna amning, trots att jag äter som en varg. Något positivt iaf Drömmer  jag är också helt vrålhungrig efter varje amning.

• Dasha
    replica skrev 2015-07-11 22:05:35 följande:
    Vad använder ni för pipmugg? Vi har två sorters hemma (Esska och IKEAs) och vi har märkt att det kommer för mycket vatten från Esskan så William hostar och fräser utav den.. Kommer lagom med vatten från IKEAs :)
    vi har också två esska och en ikeas, jag tycker också att det kommer för mycket ur esska men lagon mycket ur ikeas!

men jag visste inte hur det var för andra med drickandet, nu misstänker jag ju att hans korta tungband är orsaken, så fort han har problem med något.

särskilld med tanke på att vi började träna på esska muggar redan när han var 4 månader, han drack ur dem varje dag och fortfarande inte kan....
    replica skrev 2015-07-11 22:05:35 följande:
    Annars tycker jag tiden rinner iväg alldeles för snabbt, om en månad börjar jag jobba Rynkar på näsan Mår jättedåligt av detta då William äter så dåligt fortfarande.. Kanske ½ macka till frukost med några skedar gröt/puré och knappt en halv portion mat till lunch.. Funkar att äta någon frukt till mellis ibland t.ex. en halv kiwi.. Men annars är det bara tutte som gäller Obestämd
    det kommer säkert gå bra!

ska din man vara hemma med sonen då? eller inte? william ska ju vara på förskolan sedan augusti?

barn runt 10-14 mån är enormt bra på att härma, så han kommer att se andra barn äta och det blir naturligt för honom att göra samma.

• Dasha

sonen fick glass första gången igår Cool

vi var på en lång cykeltur med grillning och bad, och sonen var sååå duktig (ingen gnäll inget skrik, åt redigt), och dessutom fyllde han ju 10 mån igår Drömmer så mannen gav honom halva av sin Magnum glass Förvånad

annars var ju tanken att vänta tills han fyller 1 år, då han skulle få en tårtbit på sin födelsedag. Skrattande

hur tänker ni kring sötsaker? har era små fått prova nått?

Svar på tråden septemberbarn 2014