• Dasha

septemberbarn 2014

linnea, tack för dina svar!

undrar om sonen kanske inte vill dricka vatten, så länge han ammas? han kissar ju massor, väldigt ljust kiss, ibland färglöst.

nu har gan också börjat att kunna amma med folk runt omkring!

det var inte så det var tänkt Drömmer tanken var att amma mindre och mindre och ge mer och mer vanlig mat. Nu istället äter han "vanlig mat" som när han var 7-8 månader, och ammar mer och mer, han som vägrade amma så fort det var NÅGONTING i närheten, typ en person som gick förbi, eller nån som pratar lugnt i andra änden av rummet. Nu ammar han både kring folk, på bussen, restaurangen, i parker....

hmmmm.... alltså ska jag vara glad eller ledsen för det? har inte ens bestämt mig Drömmer

visst blir jag smalare och smalare....

brösten är det ingen fel på än så länge...

jjag hade storlek XS på kläder och 0 (noll) på bh före första barnet

sedan ammade jag och fick storlek 4 på brösten, fortsatte vara small trots att jag åt som en varg. det var MIN snyggaste tid i livet Drömmer

sedan slutade jag amma, gick upp till storlek L, och brösten blev 1 , vilket är ju bättre än 0 (tycker jag). de hänger inte, men det är kanske fettet som håller dem på plats... de är ju fortfarande små, kanske därför.

nu går jag ner till storlek Medium, brösten är strl 2-3... hmmm, får se hur det blir.

• Dasha
    Mrs West skrev 2015-07-28 20:56:32 följande:

Jag tycker mest det är lite "kul" att han har sånt temperament. Det är väldigt gulligt när han jagas med munnen öppen;)

haha, jättekul!Skrattande

min son har en annan temperament, senaste månad har han börjat gråta hysteriskt när man tar nåt ifrån honom.

jag tyckte redan från början, att sonen är en mjukis och storasyster har alltid varit en tuffing, och det verkar fortfarande vara så.
  • Dasha
    Emmask skrev 2015-07-29 13:46:53 följande:
    Grattis till tio månader! Vår är också tio månader nu. Mina föräldrar pratar ofta om att de vill ge henne sött, men vi har bestämt att dra ut på det så länge som möjligt. Hon har ju inget behov av sött, och det ger ju inget positivt rent näringsmässigt, så vi ser ingen anledning att ge henne det. Det vore bara för vår skull vi skulle ge henne, för att vi skulle få se hennes reaktioner. Men hennes kusin som är ett år äldre går alltid massor med sött vid efterrätter, för mycket i min mening, så det kan bli svårt att undvika på middagarna med familjen. 
    tack!

grattis till er också!

• Dasha

Hejsan!

Hur går det?

Sonen har varit otroligt snuvig igen, och strax efterår har en till tand tittat fram. När jag tänker på det nu, så har det varit varenda gång: otroligt snuvig, sedan en ny tand.

Har det gått bra för er som reste längre bort? Har ni några fina resefoton?  Glad

vi har inte hunnit iväg än, har lite resefeber just nu.

angående böcker och säkerhet:

här har vi kaos hemma, med böcker som jämnt ligger på golvet osv...

det enda som vi har lärt bebisen är att inte banka på tv-n. Han gör det ibland ändå, när han är trött.

vi har ju förankrat spisen, tv och alla skåp i väggar.
    Vi har en skärm på spisen, en sån liten metallvägg som skyddar det som steks/kokas från att ramla ner.

sonen älskar att snurra på spisens knappar (reglera temperaturen), så vi sätter den på lås. Såklart glömmer vi det alltid själva och väntar i en evighet på maten som blir aldrig varm, för att spisen är ju avstängd!

• Dasha

Vi kom hem från Ryssland igår!

Vi flög med KLM åt båda håll, med ett byte. Ni som flög med bebisar, var era bebisbälten på flygplanet lika värdelösa?  Både sonens och mitt bälte öppnade sig hundra ggr, och rasade ner 300 ggr. Det var inget att lita på ifall något skulle hända.

Både tur och retur, sov sonen på den ena flygningen och var vaken på den andra. Sonen hade inget ont i öron, flörtade massor med flygvärdinnor J

Måste säga att resan har varit mycket jobbig, och vi hann ungefär hälften av allt som varit inplanerat.

Det blev alltså mycket svårare än när vi reste med dottern i samma ålder (hon ammade lugnt overallt och sov lugnt overallt).  Men det gicj ändå bättre än jag hade befarat. Alla var friska och nöjda mesta tiden, bebisen åt rysk barnmat och åven våran restaurantmat väldigt bra och sov hela nätter.

Det var mycket jobbigare att resa med sonen än med dottern när hon var i samma ålder. Framförallt, han somnar INTE om det är oroligt runt omkring. Han somnar ALDRIG själv i vagnen.

Så jag fick bära honom väldigt mycket. Men det var inte värst.

Det värsta var att han blev fruktansvärt orolig just när vi behövde att han skulle vara lugn, och då snurrade han som en fläkt i min famn, jag fick väldigt ömma armmuskler, jag fick ju förhindra honom från att ramla ner hela tiden. Under dessa tider var han inte lugn en sekund.

Jag tror han kände av när folk runt blev så? exalterade, han är väldigt känsligt för sånt.

Till exempel, visst var han orolig i Katarinas palats: massa guld och speglar runt, allt glittrar, enorma mängder turister runt? Men han bara snurrade och vrängde och vred på sig. Däremot när vi kom till Bärnstensrummet ? då blev han som galen, han bara skrek och gnällde.

Jag fick gå ut, han lugnade ner sig. Gick in egen ? han blev såhär tokig igen?

Samma på Hermitaget (vinter palatset). Visst var det VÄLDIGT mycket folk, allting glittrade och glänste.

Han blev så orolig, jag fick amma i flera salar, till och med gå runt på museet bland tavlor och amma?

Flera damer-vakter i salarna erbjöd mig sina stolar att amma sittande? fast jag vet ju att det skulle inte hjälpt sonen.

men det var OK tills vi kom till Italjenska rummet med Raphaels berömda Madonnor. Han blev helt tokig och snurrade som en fläkt i min famn, jag visste inte vad jag skulle göra, vi kunde ju inte gå ut heller, vi var ett stort gäng, och jag var typ allas guide och vi hade så lite tid?

jag gick in i salen bredvid, där var det ganska mörkt. Jag trodde att det var kanske typ en korridor, såg knappt tavlorna. Det var också ganska lite folk där (jämfört med galenskapen vid Raphaels Madonnor), så jag sätter mig på en sammetsbänk och ammar. Sonen slappnar av, och jag hoppas att han kommer att somna.

Då kommer vakten-tanten och säger att man inte får amma här, för att det finns amnings rum.

Jag är ju redan sönderstressad, och då är det bäst att stryka mig medhårs. Det visste inte damen. Hon säger: ?Det står i våra regler att man inte får amma här. Ska jag kalla efter ordningsvakter eller??

Jag säger: ?Javisst, gå och kalla efter vakter! Här är det barbröstade ammande Madonnor och barsnoppade romare runt omkring i varje sal, och du ger dig på mig som verkligen matar mitt barn!??

Hon säger: ?Men du måste väl inte amma precis här, mitt i Titian rummet!??

Jag lyfter blicken.. just det, rakt framför mig hänger Titians tavla Danae. För några år sedan var det en galning som skvätte syra på den (nu är tavlan återställd). Och nu sitter jag framför den och skvätter bröstmjölk på den sitter snällt och inte stör någon.

För bara någon månad innan resan började min son kunna amma mitt bland folk, innan dess skulle det vara tyst och mörkt runt omkring, annars totalvägrade han. Men även nu har han sina begränsningar. Han till exempel inte kan amma när mamman grälar med vaktaren. Så han släpper bröstet och börjar gnälla. Jag blir enormt arg och säger: ?Ingen såg mitt bröst tills du kom hit och störde. Nu släppte ju bebisen bröstet, tack vare dig, så NU ser alla mitt bröst, och dessutom skriker bebisen och stör alla. Grattis. Och jag tänker sitta här tills han lugnar ner sig.?

Vaktar-tanten går åt sidan, sätter sig där och funderar. Sonen är redan orolig, det hjälper inte att försöka amma. Jag kommer till hennes bänk, sätter mig bredvid med gallskrikande bebis och drar upp bh-n på båda sidor. Antingen lugnar sig bebisen eller blir tanten mera provocerad, vilket känns lika bra för mig i denna stressiga och tokiga stunden.

Tanten fattar att hon får välja annan taktik. Hon säger snällt och milt: ?men det är ju så mycket folk här, klart att bebisen blir orolig! Kom hit, här i rummet bredvid är det mindre folk, varsågod, ta min plats här! Vänta, jag ska dra ner gardinerna?. Hon drar ner gardinerna i nästa (också italienska) rummet. Jag tackar och förlåter henne.

Sonen ammar en stund och får nya krafter. Museets besökare börjar (kanske) undra varför det är så mörkt. Jag reser mig och vi går vidare.

Bärselen var med på resan, men förblev oanvänd. Hipseatsen användes dagligen, men han satt inte alltid lugnt på den, utan mest snurrade, stod och klättrade på den.

Nästa gång får det bli en sol-och-bad resa, sa jag till min man. ?Du menar, Miami plus några dagars besök i New York och Wasington?? ? frågade mannen.

• Dasha
    Mrs West skrev 2015-08-17 20:47:51 följande:

Usch dasha, vilken grej! Men vad bra sagt om amningen!! Skönt att vara hemma nu då?

Här har alla börjat jobb och skola idag förutom jag och William då. Jag är ledig i 5 mån till, så gott!!

Ja, nu tänker jag på det som på en rolig äventur, men då var jag ju stressad och arg Glad

Det är skönt att vara hemma nu. Alla möbler på hotellrummet hade så fruktansvärt vassa kanter, vi kunde inte lämna bebisen utan tillsyn en sekund! Vi fick vara bredvid och hålla för kanterna hela tiden. Nu får han äntligen krypa av sig!

Jag ska också vara ledig länge, så härligt!

• Dasha
    Emma90 skrev 2015-08-07 21:15:44 följande:

Vi plussade för 2 dagar sedan,

grattis!{#emotions_dlg.flower}
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-08-27 11:06:40 följande:

Igår fyllde mitt lilla hjärta ett år!

grattis!!!!!!{#emotions_dlg.flower}

och sen kom de hemdragandes med en förkylning. Mindre kul. Så vi har varit lite risiga några dagar nu men det är på väg åt rätt håll.

krya på er.

Hon fick en bobby car med släp, böcker (en med ljud från djur på bondgården och den var poppis), figurer från fisher price, klossar och babblarna-figurer. Och oj vad hon gillar babblarna figurerna!!

roliga presenter!

vi har hittils förberett bara en leksak och en känna-på bok med ljud för sonen (han fyller år 11 september)
    jag funderar på att fuska och slå in alla höst och vinter kläder jag har köpt till honom, så blir det många paket! Drömmer

• Dasha

Jag MÅSTE tipsa om en helt underbar film!!!!

Det passar utmärkt nu, när våra barn är runt 1 år. Det är även presenttips för kompisar vars barn fyller 1 år.

www.imdb.com/title/tt1020938/

har ni sett den?

jag såg den förut, och en gång till igår.

Filmen följer 4 (RIKTIGA) bebisar under deras första 12 månader (i deeras riktiga familjer, ingenting är fejkat).

Babybebis 1 bor i Tokyo, bland skyskrapor och fantastiska tekniska prylar.

Babybebis 2 bor i Namibia, i en hydda.

Babybebis 3 bor i San Francisco, i en trevlig villa.

Babybebis 4 bor i Mongoliet, i en tält.

Filmen visar hur dom föds (lite snabbt), hur deras föräldrar tar dem hem (mamman i Mongoliet till exempel sätter sig bak på en motorcykel med bebisen i famnen, pappan kör, 2årig storebror sitter framme).

Vi ser hur de växer, börjar le få första gången.
    Senare lär de sig krypa, och till slut även gå (inte alla vid 1 år).

det är många roliga kontraster i filmen, till exempel amerikanska flickan badar i jakuzzi med sin mamma. Sedan visar dem den mongoliske pojken som sitter helnöjd i en gammal liten balja, och en stor get kommer bakifrån och smakar på vattnet.

ibland jämför jag det med hur vi har det, vi är så nojjiga angående att det ska vara rent och fint, och så tittar jag på pojken från Namibien, hur han kryper ute och äter sand och stenar, ingen bryr sig. Gatuhundarna slickar honom i munnen, men ändå är han frisk, glad och utvecklas mycket bra.

Några gånger har jag verkligen varit orolig för bebisarnas liv, till exempel när den mongoloske pojken kryper bland enorma kor, som trampar över honom. Tänk om de skulle trampat på honom? Jag fattar inte att film teamet kunde bara titta på, utan att blanda sig i.

Alltså det är en rysare, en komedi, en drama och en må-bra film, allt i ett!

Ingen säger ett ord i filmen, det är bara bebisar som pratar/jollrar. Trots det var det inte det minsta tråkigt för mig.

• Dasha
    mirakelmamma skrev 2015-09-10 12:06:35 följande:

Efter snart en vecka med magsjuka börjar vi äntligen rätta oss till. Som vanligt är det 2/6 i familjen som klarat sig. Som tur är fick lillasyster bara diare och slapp att spy, vilket två av barnen gjorde.

tråkigt med magsjukan... Men verkligen skönt för lillan att slippa kräkas.

Sonen fyller 1 år idag Cool

Jag skäms så mycket att jag sa till mannen att vi inte behöver mera skräp leksaker, för att vi har typ flera miljoner hemma, vi har allt förutom plats. Jag packade en massa kläder och fyra böcker till bebisen.

Mannen sa att stackars pojken förtjänar mer än tråkiga mjuka paket, och köpte keyboard, leksaksmobiltelefon, en dragleksak och fick inte för mig att köpa ett tiotal andra grejer. Jag sa att presentpapper kommer ju ändå vara det roligaste.

Oj så fel jag hade Skäms

Sonen brydde sig inte om papper och kläder. Böcker (med ljud och olika tyger att känna på) vad välduigt måttligt intressanta. Han blev kär i keyboarden, kramade och pussade den, skrattade massor av lyckan. Telefonen släpper han inte, och drar dragleksaken och försöker samtidigt gå baklänges för att titta hur ögonen på leksaken rör sig.

alltså här sitter jag och skäms, för att ha nästan försummat barnet Förvånad

han skulle få sin älsklings creme fraische till frukost, men vi upptäckte att den var slut, och det var klockan 23.00, affärerna är stängda. Helt ärligt, jag nästan grät!

Tur att bebisen blev lika glad ändå, han fick jordgubbar och glass till frukost.

Vi har varit ute och lekte nästan hela dagen idag. Han ÄLSKAR  att leka ute.

Nu sover han. Sedan blir det middag med stekt entrecote, vilket han älskar. Och tårta.

Svar på tråden septemberbarn 2014