• mariama

BF september 2017

Hej! Är lite tidigt ute men tråden fylls nog på efter hand :) Här tänkte jag att alla med BF i september 2017 kan samlas och följas åt.

Jag har själv BF alldeles i slutet av augusti men räknar med att säkert bli flyttad vid RUL och dessutom kommer säkert bebisen efter BF också, så därför räknar jag med en septemberbebis helt klart. Har ett barn på snart två år som nu förhoppningsvis ska bli storebror :)

Hoppas vi blir fler här och så kanske vi kan ordna en hemlig Facebookgrupp också sedan! :) Så kom och sällskapa mig här nu!

• Svar på tråden BF september 2017
  • Pillijoks
    Laluna80 skrev 2017-01-24 20:48:17 följande:

Jag har också hund och orkar inte heller.

Köpte också ingefära idag... du får gärna skicka privat meddelande om du vill fortsätta byta tips!

Spännande! Jag har första besöket vecka 11, känns lite sent...

Nej det är superjobbigt. Är förkyld också nu och har sjukanmält mig. Det blir för mycket när man dessutom mår så illa av graviditeten.

Japp, det kan vi göra. :) jag tycker allt går så långsamt. Jag har ett jättestressigt jobb med mycket resor av och till men vill inte berätta att jag är gravid förrän jag vet att allt är bra. Den biten är jättejobbigt tycker jag.
  • baby nu

Hej! Vi kommer oxå få barn i september, vet inte ännu exakt men kring 10-12/9. Detta är vårt fjärde barn och var allt annat än planerat men när livet bestämmer annat så är det bara att gilla läget :D ska såklart bli jätteskoj att få uppleva detta igen! Trötthet och lätt illamående men annars välmående ännu, inskrivning om två veckor =)

• MammaJenni

Hej! Är helt ny på den här sidan. Jag är i vecka 6+3 och väntar mitt första barn. Jag är väldigt orolig att nått är fel. Jag vet att man kommer må dålig och så men jag mår dåligt dygnet runt och har så sjukt ont i magen. Någon som har nått tips på vad man kan göra?

• minime2017
    EjNot skrev 2017-01-25 09:32:21 följande:

Hej! Helt ny på familjeliv, förstår inte så mkt. Men jag känner att det definitivt kan hjälpa mig att vara med i en sån här grupp när man har frågor om graviditeten:) Jag är 26 år gammal, väntar mitt första barn och bor i Sthlm. Plussade den 17 januari på BIM-2. Enligt apparna så har jag BF 28-30 september. Har ingen aning om jag blir flyttad sen när jag går till barnmorskan men hänger med här så länge iaf:) Kände redan på ÄL +5 att något hände i magen, har haft molvärk sedan dess. Och de ömmande brösten som alltid kommer en vecka innan mens har helt enkelt hängt kvar. Har även lite småont på två punkter på ländryggen och brukar bli lite lätt yr om dagarna. Inte kontaktat barnmorska än, förstår inte riktigt när jag ska göra det?

Grattis!!
    Det är mitt första barn här också, läskigt men spännande.
    Tycker du ska kontakta barnmorska nu, så får du en tid för hälsoinformation och inskrivning.
    Jag har prel BF 28-29/9 jag också, och har fått första tiden 13/2 hon barnmorska.
  • Kåtisroinen
    vetlanda skrev 2017-01-25 09:03:34 följande:

Hej alla!

Har en fråga. Jag brukade innan dricka ingefärashots, som är väldigt starkt, varje morgon. Sen jag blev gravid har jag inte vågat. Är rädd för mf då jag fick det förra gången jag var gravid.

Nän som vet om de finns risker med stark ingefära varje dag?

Jag vet att det inte står någonting om ingefära på livsmedelsverkets hemsida, men jag vet att i både Finland och Danmark rekommenderar man inte ingefära, särskilt inte koncentrerat som i shots. Jag vågar tyvärr inte käka ingefära alls mer än möjligtvis som lite krydda i någon gryta. Men som sagt enligt livsmedelsverket så är det ju ingen fara :)
    MammaJenni skrev 2017-01-25 14:02:54 följande:

Hej! Är helt ny på den här sidan. Jag är i vecka 6+3 och väntar mitt första barn. Jag är väldigt orolig att nått är fel. Jag vet att man kommer må dålig och så men jag mår dåligt dygnet runt och har så sjukt ont i magen. Någon som har nått tips på vad man kan göra?

Kul, jag är på 6+1 :) Jag tror inte det är något fel. Jag var hos barnmorskan igår och hon sa att man kan få extremt ont i magen när ligamenten rör på sig i och med att livmodern växer. Så länge du inte både har ont och blöder så är det ingen fara. Blod är heller ofta ingen fara då slemhinnorna är väldigt känsliga och blodkärl kan spricka vid tex sex eller vid lite tyngre ansträngning. Däremot om man har både väldigt ont och blöder, då ska man kontakta barnmorskan. Mår du väldigt illa och har svårt att fungera så finns det mediciner att få utskrivna :)
  • YaYa

Hej, jag hoppar in här också! Plussade den 27 december men har inte vågat tro att det är sant förrän igår då jag var till läkaren och gjorde ett VUL och fick se ett litet hjärta slå :) Läkaren hävdar att jag är i vecka 7+1 men det låter osannolikt eftersom jag då måste ha plussat på ÄL +7.... Fick ett starkt plus då. Jag är nog snarare i 7+3 ungefär...

Har haft lite bruna flytningar sedan ultraljudet och nu idag upptäckte jag en rosa flytning. Antar att det bra är slemhinnorna som är sköra, men känns ändå lite läskigt.... Någon mer som varit på VUL och fått blödning efteråt?

• josefiina
    bamboobaby skrev 2017-01-24 22:29:34 följande:

Men om BF blev flyttad till 1 sep borde du ju vara i v 8+4? Jag hade min sista mens 28/11 och är i v 8+1 och enligt den BF 4/9. Spela roll egentligen men det lät lite som om du undrade över din BF lite :)

Jag tycker som du helskumt! Men jag ville inte "ifrågasätta" hennes uträkning mot den jag gjort via datorn. Men verkligen helskumt jag tycker jag borde vara i 8+4 idag räknat att sista dagen för mens är dag 1. Men jaja det handlar om 3 dagar så det är väl egentligen inte hela världen... egentligen x)
  • EjNot
    minime2017 skrev 2017-01-25 18:19:49 följande:
    Grattis!!
    Det är mitt första barn här också, läskigt men spännande.
    Tycker du ska kontakta barnmorska nu, så får du en tid för hälsoinformation och inskrivning.
    Jag har prel BF 28-29/9 jag också, och har fått första tiden 13/2 hon barnmorska.
    Tack! Grattis till dig med!:)
    Vad bra, då ska jag ta o ringa dom idag. Ska se om man kan göra cellprovstagningen samtidigt, har ju såklart skjutit upp den...
  • MammaJenni

Jag har riktigt riktigt ont i magen, jag kan inte stå upp då det typ krampar och varje gång jag kissar så gör det ännu ondare. Ska det verkligen vara så? ????

• Wantakid

Gick in i v 7 igår, och ringde i måndags för inskrivningen, är det fler som ringt ännu?

Mitt första hälsosamtal är den 23/2 och UL den 13/3

Som man längtar nu, framför allt att få se på bebis & om allt ser bra ut.. :)

Svar på tråden BF september 2017