vetlanda skrev 2017-01-25 09:03:34 följande:
Hej alla!
Har en fråga. Jag brukade innan dricka ingefärashots, som är väldigt starkt, varje morgon. Sen jag blev gravid har jag inte vågat. Är rädd för mf då jag fick det förra gången jag var gravid.
Nän som vet om de finns risker med stark ingefära varje dag?
Jag vet att det inte står någonting om ingefära på livsmedelsverkets hemsida, men jag vet att i både Finland och Danmark rekommenderar man inte ingefära, särskilt inte koncentrerat som i shots. Jag vågar tyvärr inte käka ingefära alls mer än möjligtvis som lite krydda i någon gryta. Men som sagt enligt livsmedelsverket så är det ju ingen fara :)
MammaJenni skrev 2017-01-25 14:02:54 följande:
Hej! Är helt ny på den här sidan. Jag är i vecka 6+3 och väntar mitt första barn. Jag är väldigt orolig att nått är fel. Jag vet att man kommer må dålig och så men jag mår dåligt dygnet runt och har så sjukt ont i magen. Någon som har nått tips på vad man kan göra?
Kul, jag är på 6+1 :) Jag tror inte det är något fel. Jag var hos barnmorskan igår och hon sa att man kan få extremt ont i magen när ligamenten rör på sig i och med att livmodern växer. Så länge du inte både har ont och blöder så är det ingen fara. Blod är heller ofta ingen fara då slemhinnorna är väldigt känsliga och blodkärl kan spricka vid tex sex eller vid lite tyngre ansträngning. Däremot om man har både väldigt ont och blöder, då ska man kontakta barnmorskan. Mår du väldigt illa och har svårt att fungera så finns det mediciner att få utskrivna :)