• mariama

BF september 2017

Hej! Är lite tidigt ute men tråden fylls nog på efter hand :) Här tänkte jag att alla med BF i september 2017 kan samlas och följas åt.

Jag har själv BF alldeles i slutet av augusti men räknar med att säkert bli flyttad vid RUL och dessutom kommer säkert bebisen efter BF också, så därför räknar jag med en septemberbebis helt klart. Har ett barn på snart två år som nu förhoppningsvis ska bli storebror :)

Hoppas vi blir fler här och så kanske vi kan ordna en hemlig Facebookgrupp också sedan! :) Så kom och sällskapa mig här nu!

• Svar på tråden BF september 2017
  • MammaJenni
    bamboobaby skrev 2017-01-26 19:31:28 följande:
    Bra gjort! :) Håller tummarna för att det bara är bra med allt och du bara drabbats av besvärliga men ofarliga graviditets relaterade besvär. Kom också på att jag under en tidigare graviditet fick så ont i magen att jag inte kunde sitta ibland och då var det njurbäckeninflammation. Allt gick bra med bebis och mig efter behandling.
    Ja det gick bra! Dom sa att det var urinvägsinfektion som börjat sprida sig mot njurarna så nu får jag käka antibiotika. Och gynläkaren sa att allt såg bra ut med graviditeten och att de inte var farligt för bebis eller mig så det känns sjukt skönt! Tack för stödet!:)
  • Morgonrodnad

Hej. Äntligen efter nästan 3 år är man gravid, men idag går jag in i vecka 7 och i em fick jag en liten blödning. Har inte ont mer än jag känner mig mer förstoppad. Hade blött lite trosorna, tog på mig en binda och gick på toa en timme senare och då var det bara en liten prick, knappt nått blod när jag torkar mig, tror ni att det är ok? Är orolig.

• Äppeljuicen
    Saga_93 skrev 2017-01-27 14:45:19 följande:

Hej allihopa! Jag är gravid med första barnet. Är i vecka 8 om jag räknat rätt. Har fått två tider till barnmorskan, 6:e februari & 7:e mars :)

Vår bebis kommer den 10:e september om allt går som det ska. Graviditeten är inte planerad, men bebis är mycket välkommen :)

Jag & min sambo köpte lägenhet förra året så nu bor vi iaf tillräckligt stort. Vi är väldigt nyförlovade & egentligen är det ganska bra tajming med bebis nu då vi båda vill ha barn. Vi är 23år & varit tillsammans 5år.

Är oerhört rädd för missfall, tänker ofta på det..

Någon mer än jag som mår illa varje kväll?

Ha en fantastisk helg!

Grattis till en liten! Att få barn är för mig det bästa som hänt så hoppas det blir så för er också. Äter du något i samband med illamåendet på kvällen? Lite mat, gärna med lite salt, kan lindra. Dock inte för mig, som mår illa på dagarna, så jag var iväg och köpte postafen igår. Det funkade galant under min illamåendeperiod förra graviditeten och funkade helt ok idag.
  • Mammamiao

Detta är som Ovan skrivet min första graviditet. Jag är konstant orolig för att jag ska få missfall då detta är efterlängtat. Känner hela tiden på brösten så att mitt enda symptom ska stanna kvar. Är i vecka 5 + 4 idag...

jag har inte fått någon blödning, men molande värk. Är detta ständiga oroande vanligt..?? Jag blir knäpp!! :o

• Äntligen2017

Jag blev väldigt orolig i morse då jag knappt kände av värken i brösten längre. Några timmar senare kände jag av att jag gick och rapade konstant och var galet trött, så jag började lugna ner mig med tanke på symptomen. Nu på kvällen har bröst-värken smugit sig tillbaka och jag känner mig lite illamående. Tänk att man kan känna sig så glad över det :D

Finns det någon Facebook-grupp?

• Kåtisroinen
    Morgonrodnad skrev 2017-01-27 18:17:44 följande:

Hej. Äntligen efter nästan 3 år är man gravid, men idag går jag in i vecka 7 och i em fick jag en liten blödning. Har inte ont mer än jag känner mig mer förstoppad. Hade blött lite trosorna, tog på mig en binda och gick på toa en timme senare och då var det bara en liten prick, knappt nått blod när jag torkar mig, tror ni att det är ok? Är orolig.

Det är nog ingen fara. Slemhinnorna är sköra och blodkärl spricker för väldigt lite. Med andra ord kan man få en liten miniblödning om man ansträngt sig lite extra eller tex haft sex. Så länge du inte blöder massor o i kombination med smärta så ska det inte vara någon fara :)

Detta barn är också så galet efterlängtat så jag var också helt förstörd i början. Men så lyssnade jag på gravidpodden (från appen preglife, jättebra! Rekommenderas varmt) och där sa barnmorskan att en frisk graviditet går i princip inte att "ta bort". Och ett missfall blir ett missfall oavsett vad man gör, det är inte ett levnadsdugligt barn helt enkelt. Så varje gång jag blir stressad tänker jag för mig själv "det som blir det blir, jag kan inte styra mer nu, bara ge bra förutsättningar". Jag bestämde mig för att oron skadar mer än den hjälper. Jag har slutat googla helt, det gör liksom bara saken värre.

Jag kommer inte kunna slappna av förrän jag gjort mitt VUL om två veckor. Då har jag bestämt mig för att om allt ser bra ut så ska jag börja njuta av att vara gravid istället för att "genomlida" det. Får se hur der går :P men jag ska verkligen försöka. Det finns ett annat mantra som jag lärt mig också som är så bra "jag väntar barn, inte missfall" :)
  • seef
    Morgonrodnad skrev 2017-01-27 18:17:44 följande:

Jag får lite blodfärgade blödningar i samband med toabesök för nr 2, eller behöver göra nått ansträngande så jag behöver ta i liksom.

Pratade med barnmorska när jag ringa för inskrivning och det är hur vanligt som helst, förstår såklart att du är orolig men sålänge du inte fortsatt blöda så är det nog absolut ingen fara!

kram :)
  • Äntligen2017
    Kåtisroinen skrev 2017-01-28 08:54:38 följande:

Detta barn är också så galet efterlängtat så jag var också helt förstörd i början. Men så lyssnade jag på gravidpodden (från appen preglife, jättebra! Rekommenderas varmt) och där sa barnmorskan att en frisk graviditet går i princip inte att "ta bort". Och ett missfall blir ett missfall oavsett vad man gör, det är inte ett levnadsdugligt barn helt enkelt. Så varje gång jag blir stressad tänker jag för mig själv "det som blir det blir, jag kan inte styra mer nu, bara ge bra förutsättningar". Jag bestämde mig för att oron skadar mer än den hjälper. Jag har slutat googla helt, det gör liksom bara saken värre.

Under min första graviditet googlade jag ALLT, och mådde därefter -kasst!. Resultaten går ju att tolka lite hur man vill, och tex missfallsstatistik, visar just på att det är tex 25% risk för missfall, inte att det faktiskt är 75% CHANS för lyckad graviditet. Jag fokuserade på de 25 procenten och tryckte ner mig själv.

Jag lyssnade också på gravidpodden, den är sjukt bra(!), och kommer ihåg att jag hörde just det "du kan inte påverka något, blir det missfall så var det något med barnet som inte står rätt till". Jag var också på besök hos min BM som snällt sa något liknande "vad ska du göra åt det"?

Jag började tänka att jag ska leva normalt istället, för klarar inte embryot sig nu, så kommer det ju klara sig ännu mindre sen, när det kräver mer. Då är det i så fall bättre att det blir ett tidigt missfall än ett sent.

Den här gången är jag mycket lugnare, jag tror jag förstått att jag inte kan göra något, och framförallt så har jag gett mig förbud på att googla och fokuserar aktivt på de positiva siffrorna!

Hoppas tankarna kan hjälpa er som är oroliga!
  • Lyycklig

Jag undrar som några övriga om det finns en facebookgrupp?

Annars kan jag ta på mig att göra en?

• Huuumlan_
    Lyycklig skrev 2017-01-28 21:37:49 följande:

Jag undrar som några övriga om det finns en facebookgrupp?

Annars kan jag ta på mig att göra en?

Jag gjorde en men vi tar inte in fler men fått meddelande ifrån flera så intresset finns :) så är en bra ide!
Svar på tråden BF september 2017