Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Julibebis 2014

V 28 idag och har gått upp 1kg denna veckan från föregående vecka. Mitt första kilo på hela graviditeten faktiskt. Men jag får inte gå upp mer än 7,5 kg nu annars måste de höja mina fragminsprutor (blodförtunnande). Och det vill jag inte för det komplicerar mina tankar kring förlossningen.

Asjak skrev 2014-04-10 21:21:36 följande:

Min avföring blev svart och magen extremt trög så ja ville inte fortsätta med niferexen, många som får problem med trög mage med dom.

Blutsaft är dessutom super gott :)
    Jag har aldrig haft problem med Niferex i mina tidigare graviditeter (5st) men med denna är det katastrof. Ska bara äta varannan dag men nu äter jag bara två i veckan. Funderar på att köpa någon tarmreglerande smörja på Apoteket typ movicol eller lactulos. Äckligt men behövligt.
    lollisen skrev 2014-04-10 23:01:18 följande:

Alltså jag ser att det ser tokigt ut, jag formulerade mig fel.

Jag hade gått upp från typ 72 kg till 77 fram till vecka 13. Samt hade jag gått upp från 66 till 72 innan jag ens blev geavid, slutade röka innan graviditeten.

Nu har jag från graviditetens start gått upp iallafall 10 kilo. Men ytterligare om man tar in totala viktuppgången.... Urk...

Fan vet vart det här slutar... :-/
    Jag måste försöka släppa kontrollbehovet av min vikt.

En knäpp del i min skalle ser mig som ett misslyckande för att jag får för mig att jag bara ser fet ut... Blir så trött på mig själv emellanåt, jag ska ju njuta nu!

Nu väger jag alltså 82(!!!!) kilo till mina ynka 165cm...

Ja ja, jag får gå ner det där sen när dotra kommit ut. smile1.gif

I många fall är det bara 10-15 kg som man egentligen går upp och resten är vatten. Första barnet gick jag upp från 48kg till 78 kg och två dagar efter Jon var född kunde jag inte gå för all vätska satte sig i benen. Jag hade elefantfötter och fick inte på mig skor eller strumpor och låren, vaderna och vristerna var gigantiska. Plus att fotsulorna blev helt runda undertill. Det tog fyra dagar att kissa ut allt den vätskan och jag satt nästan hela tiden på dass. Resterande 15 kg som inte var vätska var det värre med.

Med tredje barnet gick jag på Viktväktarna efteråt och ammar man får man äta betydligt mer än om man inte ammar.
    Frida Andersson skrev 2014-04-12 13:22:07 följande:

Har ni vägt er när ni träffat er bm? Blev bara invägd vid inskrivningen sen ingen av de andra gångerna jag vart där

Jag vägs vid varje tillfälle pga att jag går på fragminsprutor. Går jag upp 10kg måste de höja dosen plus att jag måste väga mig hemma varje vecka. Det har de ordinerat mig.
    Frida Andersson skrev 2014-04-12 21:41:26 följande:

Vad har ni köpt för storlek på kläder? Köpt i 50 & 56 båda flickorna var ju stora när dom föddes så räknar med en stor bebis denna gång med. Vill ju inte köpa för mycket och att det blir oandvänt

Min första vägde över 4kg och var för rund för att passa i 50 och då hade vi fått massor av 50 av släkten när de hälsade på på bb. När nästa kom vägde hon 3,3kg ich hon drunknade i de 56 kläderna alla i släkten hade köpt så mamma fick åka ut akut och köpa lite i 50. Sedan har resterande barnaskara vägt under 4kg och då har 50 funkat de första två veckorna iaf,
    trz skrev 2014-04-12 23:04:34 följande:

Idag satt jag och kollade på film, med fötterna högt i soffan. Men när jag sen ställde mig upp kändes det som att gå på hårda knölar? Förstår ju självklart att fötterna kan svullna när man är gravid, det gjorde dom sist med, men det här var bara framme vid tårna på själva trampdynan och så hade jag ju som sagt fötterna i högläge? Någon som har en aning om varför? Känns som att det fastnat något under strumpan typ :P

trz.blogg.se Amy 111019
    Mitt råd är att ha stödstrumpor dagtid för att hjälpa till med blodcirkulationen. Man ska sätta på sig dom innan man sätter ner benen mot golvet på morgonen dvs de ska sättas på i sängen. Man får ett ökat tryck i kroppen när man är gravid och vatten ansamlas gärna i kroppen och rör sig neråt. Därför ska man använda stödstrumpor.

Jag har köpt på www.vardvaskan.se/54-stodstrumpor

Lite roligt med färglada istället för de tråkiga i nylon eller marinblå på Apoteket.

Jag har ett problem. Ni vet när man äter iskall glass kan man ju känna att näsan blir kall och det gör ont. Iaf jag kan länna det. Så blir det för mig när jag reser mig hastigt. Känns som om hela näsan ska sprängas. Någon mer med samma symtom?

Frida Andersson skrev 2014-04-13 10:40:18 följande:

Hur gör ni med napp till era bebisar? Till dom andra hade vi med till vilket var tur för båda hade svårt att få till suget. Jag önskar jag kan amma denna gång.. inte kunnat med någon av dom andra två

Mina barn har det varit varannat barn ettan och trean tog inte napp medan tvåan, fyran och femman gjorde det. Och ettan och trean använde bröstet som napp/snutt och det var jobbigt. Så med fyran gav neo henne en napp då de såg att sugbehovet var stort och femman gav jag nappen redan på bb också. Bara en usk skällde på mig på tredje dagen hon hade varit ledig innan och visste inte att jag redan sagt till att jag tänkte använda napp. Jag sa bara till henne att det är mitt femte barn så jag vet nog vad jag gör. Hon blev skitsur för hon trodde nog jag inte hade någon erfarenhet öht. Men man kan inte tro att alla är förstföderskor hela tiden. Så hon undvek mig sedan.
    Svava skrev 2014-04-14 10:14:32 följande:

Någon som har bra tips på järntillskott som man kan ta istället för de vedervärdiga Niferexen? 

Jag mår fruktansvärt illa av dom och magen ska vi inte ens tala om.. Blä! Fick ta med äldsta grabben också, men aldrig att jag mådde så illa som jag gör nu... 

Niferex ska ju vara den skonsammaste för magen. Men annars innehåller denna länk mat som innehåller mycket järn.

matkalkyl.se/naringsamnen55.php
    Poison82 skrev 2014-04-15 05:53:32 följande:

Sambon har inte alls semester i samband med bf, han jobbar på ett litet företag och det är alltid lite tjafs kring semestrarna där och denna gång blev sambon totalt överkörd gällande semestern. Det var definitivt hans tur med sen semester efter 3 år i rad med semester i juni men pga av att jag är gravid så fick han åter igen i juni.

Känner mig arg och irriterad, inget fack är tyvärr kopplat dit (och sambon hade ändå inte bråkat) men va fan. Det kommer inte direkt som en chock att vi ska ha barn så dom har haft gott om tid att fixa det.

Hoppas på att sambon iaf ska ta ut en föräldradag per vecka med vår son när bebisen kommit.

Vilka idioter! De kommer inte vara så lyckliga när din man tar ut sina tio pappadagar i juli när bebisen kommer som han har LAGLIG rätt till och de får inte neka. Och då hat de inte en vikarie eller någon annan ordinarie att sätta in. Hur tänker de egentligen kan man ju fråga sig. Sedan kan han redan nu två månader innan begära fp och då får de inte neka honom det. Fp går före semester. Ni kan ju ta dubbeldagar.

Min man har semester från v 26-29 och tar sedan ut de tio pappadagarna i v 30-31. Så han blir ledig i 6 veckor plus att han sparar en semestervecka.
Svar på tråden Julibebis 2014