Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Julibebis 2014

Min äldsta dotter och hennes sambo tar våra. De bor i samma hus som oss. Vi byggde en lgh i undervåningen i vårt hus som de bor i. Sedan åker ju min man hem direkt efter förlossningen så jag hoppas inte det blir så länge.

Sweet life skrev 2014-04-01 09:24:09 följande:

Rent generellt säger ju kurslitteratur för barnmorskor att ett SF på antalet fullgångna veckor +-2cm är helt normalt. Men det viktiga är ju att följa sin egen kurva. :) 

Min chef låg över översta tvillingkurvan med sitt första barn och ut kom EN frisk pojke på 3690g

Ja sf måttet är bara en kurva för att se om barnet växer som den ska i livmodern och att sf måttet ska följa samma kurva under hela graviditeten. Det kan vara ett litet barn med mycket fostervatten eller ett stort barn med lite mindre fostervatten. Ligger man på översta kurvan brukar man göra en rutinkoll för att mäta barnet ca i v 32 för att försäkra sig om hur stort barnet kan vara. Men även dessa ul mätningarna är knapphändiga. Min trea mättes och uppskattades vikten i v 32 och i 36 och i v 36 uppskattade de att han var 3700g och trodde att han skulle väga närmare 4kg på fb. Han föddes i v 38 och vägde 3590g dvs 110g mindre än vad läkaren hade uppskattat till i v 36
    Smalltowngal skrev 2014-04-01 14:25:18 följande:

Hur ofta får ni gå till BM? Verkar som många går varannan vecka, här går man en gång/mån.

Här går man på

V11 inskrivning

V 18-19 RUL

V 24

V28

V 32

V 35

V37

V 38

V39

V40
    Poison82 skrev 2014-04-02 14:37:12 följande:
    Likadant för mig. Planera kan jag men inte ansöka. Fick besked att jag skulle ringa in och be dom registrera det så man kan ansöka
    Två månader innan kan man ansöka.
    Passion skrev 2014-04-04 00:03:23 följande:

Har ni börja fundera på hur era förlossningsbrev ska innehålla?

Är ju förstföderska så tar gärna emot tips och förslag får er andra smile1.gif

Jag har aldrig skrivit förlossningsberättelser utan enbart bett bm på MVC att jag är extremt rädd för ks.

Men hade jag varit du hade jag nog velat att de pratar med dig om vad de ska göra och varför tex känna i underlivet för att se hur mycket du är öppen och varför man gör det. Varför de sätter en infart i armen, varför de tycker du ev borde ta bedövning tex Eda osv så man vet orsaken och hur de tänker. Detta har jag iof sagt på plats att prata prata prata. Se mig som en praktikant som vill lära sig allt. Det har gjort mig trygg i att veta vad som händer ingående med min kropp och vilka tankar de har kring förloppet.
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-04 00:08:57 följande:
    Jag har aldrig skrivit förlossningsberättelser utan enbart bett bm på MVC att jag är extremt rädd för ks.

Men hade jag varit du hade jag nog velat att de pratar med dig om vad de ska göra och varför tex känna i underlivet för att se hur mycket du är öppen och varför man gör det. Varför de sätter en infart i armen, varför de tycker du ev borde ta bedövning tex Eda osv så man vet orsaken och hur de tänker. Detta har jag iof sagt på plats att prata prata prata. Se mig som en praktikant som vill lära sig allt. Det har gjort mig trygg i att veta vad som händer ingående med min kropp och vilka tankar de har kring förloppet.
    Ghaaa.... INTE förlossningsberättelser utan självfallet förlossningsbrev
    yoshimi skrev 2014-04-04 09:52:06 följande:
    I Göteborg har det hänt att man ger värkstimulerande för att snabba på förlossningar för att det är platsbrist på förlossningarna.

Jag vill i största möjliga mån låta förlossningen ha sin gilla gång.
    Nej man ger det inte pga platsbrist utan att man oftast har satt en Eda som stannar upp värkarna och förlossningen. Det är ovanligt att man sätter värkstimulerande på en kvinna som har ett relativt starka värkar.

Har man agraffer så kan inte huden töjas ut och ärret blir inte brett. När min mamma fick min lillebror hade de inte agraffer och hennes snitt är 2,5 cm längst ner och 1cm uppe vid naveln (katastrof snitt) och det är jätte fult.

Hade de haft agraffar hade det varit suppertunt.

Tunna är och där agrafferna har suttit kommer blekas med tiden. Hellre det än ett brett fult ärr.

Jag opererades med titthål, fem små 1 cm ärr och de syns knappt längre efter 4 år

lillagreizn skrev 2014-04-04 17:38:26 följande:

Såhär ser mitt ärr ut och det är gjort med agraffer och snittet är 2,5 år gammalt.

Det syns ju knappt öht
    lillagreizn skrev 2014-04-04 19:37:43 följande:
    Ne det syns knappt, är väldigt nöjd med mitt ärr Glad Så att man behöver få fula ärr av agraffer, stämmer inte tror chansen är större faktiskt när man syr då, såret kan bredda sig mer på höjden.
    Sedan har min mamma sitt snitt åt andra hållet och det blir ju annorlunda då man skär mellan de två magmusklerna
Svar på tråden Julibebis 2014